Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Anita Bjørtuft 2199Hva mener du ? Er det noe jeg skal se etter ? Fant ikke noe svenskt i dette her. Er det kanskje lagt inn på feil debatt.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Susann S.: Takk så mye for ditt innlegg/hjelp (nr. 2196). Det ga noe resultat. Jeg fant frem til Anders Fredrik med familie (ser ut som et barnebarn av Anders Fredrik lever i dag et sted i Hedmark. Vil først se i dødsannonser for de andre i hans familie) i Nes i Hedmark ved hjelp av folketelling 1900 (RHD-fødestedskoder) og eliminert flere familier ved hjelp av kirkebøker. Jeg har funnet en kandidat til August i Oslo 1875 og 1900, men da må jeg til Oslo (Byarkivet). Det kan bli en stund til. Det til info.Hanne L. Takk for ditt innlegg nr. 2197. Er det hentet fra husforhør eller fra kirkeboka? Hvis det er fra kirkeboka og ikke fra husforhør, så lurer jeg da på om det fins husforhør fra Kville i perioden 1830-1900?Ved hjelp av FS fant jeg en bror til Anna Helene, Carl døpt 27/1-1847. Døde han som liten? Viser til hans familie i nr. 2187. Hva betyr qvartståande ubefintliga? Det er få spørsmål til som er ubesvarte ang. Anna Helenas familie (de som ble i Sverige), Lindquist og Sjøholm når det gjelder dødbøker og Emibas (2195). Si fra hvis det er vanskelig å finne Ellen, Axel Knuts familie.Fortsatt god sommer.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Kan dere få sjekket om Edvard Martin Nielsen/Nielsen/Widerberg, f. 30/3-1849 Bergen bodde og døde i Sverige? Hvis han gjorde det, så ville det vært hyggelig å vite om han fikk egen familie og hva de het og når de var født. Og når han og familien døde hvis dere finner ham i Sverige.Finner ikke ham i Norge (1875-1900), USA (1900) og Canada (1911) i aktuelle år.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Trenger hjelp til å finne ut hvor og når Ludvig Høst og Hedvig Sofie Theresie Smith ble gift?Hun ble født 1855 i Strømstad. Klipp fra Family search. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/VR/individual_record.asp?recid=16114992&lds=4&region=17&regionfriendly=Sweden&frompage=99>LenkeViser til den opprinnelige innlegget (61864)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei ArneSvarer deg her jeg, i stedet for min svenskedebatt. I og med at dere her har forsøkt litt.Tror foreløpig ikke jeg har funnet det du lurer på. Hedvig Sofia Theresia er innført i fødelsesboken for Strømstad, som født 13/5-1855 og døpt 24/5. Legger ved kopi av innføringen her. Som du ser, så ser det ut som det er en del selkt som er faddere. Problemet mitt er at jeg kan ikke se at det er innført noe bosted på familien, det ville nemlig gjort at jeg kunne finne familien i et husforhør. For så å følge henne frem til hun flytter til Norge.Familysearch har 2 søsken også. Nemlig Margareth Stephana 26/1-1848 skee og Adamina Virginia 6/6-52 Skee.Har også funnet disse fødslene i kirekeboken. også de er innført i fødelsesboken for Strømstad.Ved folketellingen 1890 finner jeg kun søsteren Margareta....født 1848. Hun er da gift og har flere barn.Om personen Namn: Margreta Stefana Emilia Smith Hemförsamling: Karlskrona Stads Hemort: 6:e Qvarteret Kontrakt: Östra Län: Blekinge Födelseår: 1848 Födelseförsamling: Strömstad Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Personer i hushållet: Fam. nr 1Carl Fredrik Hammarström, f. 1830 i Hofmantorp Kronob. l., Handlande Margreta Stefana Emilia Smith, f. 1848 i Strömstad Edvard Hjalmar, f. 1866 i Karlskrona Stads, med. stud. Hugo Fredrik, f. 1868 i Karlskrona Stads Carl Leopold, f. 1879 i Karlskrona Stads Axel August, f. 1883 i Karlskrona Stads Sigrid Ellen, f. 1871 i Karlskrona StadsJeg kan ta utgangspunkt i dette husforhøret og se om jeg kan følge Margareta bakover og dermed til Strømstad hos sine foreldre. Kanskje kan jeg da finne noe mer om Hedvig også. Dette vil være litt tidkrevende, og jeg er usikker på om jeg rekker det i dag. Men jeg kommer tilbake til det, om ingen i mellomtiden har funnet det du søker.Hilsen Anne lene

bilete5398.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå ser jeg at jeg la det inn på min debatt allikevel. Du får heller evt legge inn info på din debatt da. Håper det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Begrensningen i søket er at hun var gift før hun flyttet til Halden i 1876, jfr. innlegg (7) i min opprinnelige debatt 61864.... Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Adamina Virginia f. Smith bor i 1890 tellingen i Uddevalla. Gift med Johan Bergius. Barn Elin 1881, Arvid Edvard 1882,Paul Fridolf 1887,Hjalmar 1890 og Ingeborg 1890.De to siste i Uddevalla, de første i StrømstadJohan er postmester i Uddevalla f i Karlskoga 1840.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Strömstad F1 1852-06-06 Adamina Virginia Edvard Smitt Adamina Fredrika Lovisa DassauStrömstad V3 1878-05-29 Johan Bergius Adamine Virginia Smitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne Lene og Arne.På morens dødsfall er også adressen ukjent.Strömstad D1 1916-05-24 Adamina Fredrika Lovisa Dassan Obefintlighetsboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Strömstad F1 1783-01-07 Johan Gustaf Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1784-11-21 Catharina Margareta Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1786-08-16 Karl Peter Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1788-06-23 Julia Konstantia Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1789-07-03 Rutger Vilhelm Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1791-02-11 Bror Thure Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1792-03-07 Christina Charlotta Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1793-06-28 Sven Leopold Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1795-05-26 Salomon Adrian Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1798-02-07 Ottilia Maria Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1800-11-14 Otto Emanuel Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1803-03-15 Edvard Rutger Smitt Margareta Stiegler Strömstad F1 1807-08-08 Emilia Rutger Smitt Margareta Stiegler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ARNEsøk på henne her på Wikipedia Emilie Flygare-CarlénDette er litt av hva som står'Emelie var den yngsta av 14 syskon, dotter till Margareta Stiegler och handlaren och sjökaptenen Rutger Smith som på mödernet var av skotsk släkt. Barndomshemmet var ganska fint och de hade det bra ställt. Redan som 12-åring fick hon följa med sin far på fraktresor vid Bohuskusten. När hon var sjutton fick hon ta eget ansvar för en båt; de miljöer som hon skriver om i sina bohusböcker har hon själv upplevt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Dette er jo kjempebra.... Mye ny og ukjent informasjon som kommer frem.Min interesse for familien til Harry Høst er at han gifter seg inn i den familien som jeg holder på å samle inn informasjon om. Om ikke alt for lenge så ønsker jeg å gi ut en slektsbok.Det eneste jeg til nå mangler om Harry Høst er hans foreldres giftemål.!!!Takker så meget igjen for deres uvurderlige hjelp..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Jeg fikk sett litt mer i dag allikevel.Fant vielsen mellom Ludvig Høst og Hedvig .S.T. Smith. De viet seg i Strømstad som Hanne skrev. Lysning 8/8-1875 mellom Høst Ludvig, handlande från Fredrikshald f 1850 og Smith Hedvig.S.T, inhyses f 1855. 1 ekteskap for begge. Viet nr 14 i 1875 den 31/8. Det er ikke innført navn på fedrene.Dermed kan vi kanskje anta at Høst er Norsk ?Litt annet som jeg fant i min leting i dag. Edvard Smith og Adomana F. L. Dassau, bodde hele tiden i 1 a roten no 54 i Strømstad. Som Hanne også fant tidligere i dag, ble de viet i Skee 18/3-1842. I tillegg til de barna som har fremkommet til nå finnes også: Agnes Mathilda f 8/10-1844 Strømstad.Edvard Smith skal være født 5/3-1803 i Strømstad, mens hans kone Adomana skal være født 29/5-1819 i Skee. (usikker på hennes dato, det var noe utydelig). Jeg har ikke sett etter disse fødselsinnføringene i de respektive kirkebøker, datoene er hentet fra husforhør.Som Hanne også fant. Edvard Smith døde 20/9-1868. Dette bekreftes av kirkeboken.Ekteskapet mellom Edvard og Adomina, var Adominas annet ekteskap.Hanne - Du har virkelig funnet mye i dag. Supert.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.