Gå til innhold
Arkivverket

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres     

  1. Today
  2. Gjert Jansson Hollender

    Matt, Thank you for bringing these sources to the forum. Previously, I've been somewhat preoccupied studying the genealogy of Gjert Jansson Hollender, both in the old forum and at the Phorum (Grenland Ættehistorielag). The latter has unfortunately been discontinued and all the posts have been lost. Please refer to these threads regarding the earlier discussions on the subject (the two in the middle initiated by undersigned in 2005): [#11801] Kato styrmann i Skien 1620: https://forum.arkivverket.no/topic/97693-11801-kato-styrmann-i-skien-1620/?tab=comments#comment-802756 [#29679] Groll på 1600-tallet: https://forum.arkivverket.no/topic/115276-29679-groll-på-1600-tallet/?tab=comments#comment-941191 [#29835] Mannsnavnet Cato på 1500- og 1600-tallet: https://forum.arkivverket.no/topic/115432-29835-mannsnavnet-cato-på-1500-og-1600-tallet/?tab=comments#comment-942566 [#32849] Modummennesker: https://forum.arkivverket.no/topic/118406-32849-modummennesker/?tab=comments#comment-965824 It is very interesting to note that you actually have got a certain «Gerit Jans β Van Amsterd(am)» getting married to a certain «Sara Catoos Van Amsterd(am)» in the initial entry (from 1582). For the last 14-15 years my hypothesis has been that the first wife of "Gjert Jansson Hollender" in Skien, Norway, probably were a Sara or Sarka (diminutive, little Sara), since a daughter of the presumed son Cato Gjertsson was named Sarka, while what seems to be the oldest daughter in his second marriage (to Femja Sørensdatter) also was named Sarka. If this candidate, appearing in Amsterdam in the 1580s, turns out to be the very same we have been discussing for years, it would bring the research surrounding the Skien patriciate to a new level. A true breakthrough in the making, so to speak. I'll have a closer look at the records you've provided. May I ask, what has brought you to the study of this family? Are you a descendant yourself, perhaps? Best regards, Are
  3. Hvem var Ole Sandersen?

    Anne olsdatter Hasle, married in first nuptials with Sander Olsen Spydevold, 21/03/1806, and they had a daughter, Oliana Sandersdatter, born in Tune 13/07/1806 ... Does anyone have information about the family of Sander Olsen Spydevold ?? ... Oliana is the mother of my great-great-grandmother Gunhild Marie Sandersdatter, born in Tune 1840
  4. Rødsand-brødrene dro til Amerika

    Legger bare inn denne tydingen også - http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=752238#752238 Da lyder det slik: "Fremmed. Døde af et ulykkestilfælde ved Gasolin gas i pumpestation" alternativt "ved Gasolin gassforgiftn." (fra Tydeforum)
  5. Gjert Jansson Hollender

    I believe I may have found some records regarding Gjert Jansson Hollender. Maybe this information is already out there, maybe not. Previous information I have gathered, mainly from forums, state that Gjert was a ships captain, who came to Skien, presumably from Haarlem, his first wife was likely named Sara, the name Cato is associated with his family, and he had a son named Jan born around the 1580’s. With that said, has anybody come across the records from the Oude Kerk in Amsterdam that mention a Gerret Janssen? He is listed as a, “Schipper op Noorwegen”, married to a Sara Catous (in 1583), and had a son named Jan (in 1584). There is a lot written in the marriage intention record from 1582, but unfortunately, I cannot make too much of it out. Is this the one and the same Gjert Jansson? What information is given in this marriage intention record? Marriage Intention record: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QV-Z4GY?i=173&wc=SM9S-L27%3A1293193204%2C382015502%2C382283301&cc=2037985 Marriage: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QV-KVJG?i=25&wc=SM9S-YWR%3A1293193204%2C382015502%2C382802001&cc=2037985 Birth of Jan: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89Q2-44SR?i=126&wc=SM9H-3TL%3A1293193204%2C382015502%2C382031501&cc=2037985 Index card: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSV3-CSN9-P?cat=24839 Thanks, Matt
  6. Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a

    #278: Forsåvidt greit med opplistingen av slektsforhold og søskenbytter innen disse grenene av Brorson og Bruun, men jeg kan i farten ikke se hvordan dette 'viser at vi er på rett spor', siden opplistingen i #278 vel ikke gir noen indikasjon på hvordan slekstforholdene ev. er til den Bruun-grenen hvis barn blir døpt i Nicolaj Kirke i 1705, 1707, 1708 og 1745 (dvs. barn og datterbarn av nedenfor nevnte Peter Bruun). Eller er det noe i dette innlegget jeg ikke oppfatter ? Det som vel ev. kunne binde disse Bruun-grenene sammen var om søsknene Peter, Jørgen, Christopher, Sara, Maria og Magdalena (alle f. i tidsrommet c1610-c1621), dvs. barna til Sognepræst i Løgum-Løgumkloster, Christian Bruun (c1580?-c1650) og Sara Lorentzdatter Boysen (1584-1641), skulle ha f.eks. en bror (eller to) som var far (ev. fedre) til 'våre' Peter Bruun (g. 1702 m. Anne Marie Richarsd. Williamsen) og Christopher Bruun (g. c1700? m. hennes søster Cecilie). Moren til barnet som ble døpt i Nicolaj Kirke 19 Mai 1745 med bl.a. Nicolai Brorson som fadder var Peter Bruun's datter Elisabeth Christine (Kirstine) Bruun (1707-1785). .
  7. Hjelp til tyding av ministerialbok

    Ehh . . ikke for å være pirkete – men jo, kanskje allikevel – hører ikke nevnte anmerkning til innførsel 79?
  8. Peder Mortensen Horgen 1729-1795 født 25 september

    https://digitalarkivet.no/en/view/327/pv00000000390016
  9. Peder Mortensen Horgen 1729-1795 født 25 september

    https://www.geni.com/people/Peder-Horgen/4595559480380073492
  10. Kun som et ‹googlesupplement›: https://snl.no/legd
  11. Peder Mortensen Horgen 1729-1795 født 25 september

    Har du noen kildereferanser til opplysningene dine? Fint om du kunne legge lenker til hvor du har funnet dette. Det hadde også vært greit om du hadde benyttet vanlige regler for store og små bokstaver, det ville ha vært lettere å lese det da.
  12. I går
  13. Tyding navn ved dåp 1877 - Tysfjord

    Når det gjelder gårdsnavn «Ulvø» (som foreslått) – så kan det godt være dét det står, krever en smule lokalkunnskap for å vite sikkert. Men jeg tror ganske så sikkert at Katherine Maries patronymikon er «Larsdtr.»
  14. Husmannsplassen Mobakken i Åsnes - før 1860

    RESULTAT FRA SØKING I GÅRDSMATRIKKELEN FOR 1886 Informasjon om matrikkelgård: Fylke: Hedmark Kommune: Åsnes Sogn: Aasnes Gårdsnummer: 111 Gammelt matrikkelnr: 184 Navn på gård: Branterud Antall bruk registrert på matrikkelgården: 4 Bruksnr Gammelt løpenr Bruksnavn Brukers navn Skyld i Mark-Øre Skyld i Daler-Ort-Skilling Merknad 1 573a Branterud Mathilde Hagen 1-32 0-1-20-0 2 573b Branterud Aasnes Fattigvæsen 0-35 0-0-12-0 3 574 Sletdalen Ole Hansen 0-70 0-1-8-0 4 575 Kneppa Ole Pedersen 1-37 0-3-16-0 http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste.aspx?knr=0425&gnr=111 ---- RESULTAT FRA SØKING I GÅRDSMATRIKKELEN FOR 1838 Informasjon om matrikkelgård: Fylke: Hedmark Tinglag: Hof Nytt matrikkelnummer: 184 Gammelt matrikkelnummer: 32 Navn på gård: Branterud, Sletdalen og Kneppa Antall bruk registrert på matrikkelgården: 3 Løpenr Bruksnavn Eiers navn Skyld i Daler-Ort-Skilling Gammel skyld Merknad 573 Branterud Peder Olsen Austadberget, , 0-2-8-0 574 Sletdalen Johannes Jenssen, , 0-1-8-0 575 Kneppa Ole Olsen, , 0-3-16-0 http://www.rhd.uit.no/matrikkel/mtliste1838.aspx?knr=0424&nmnr=184
  15. Eidsvoll 1814

    Hei! Takk for påvisning av manglende metadata. Fra og med 13/12 vil de to arkivstykkene fra arkivet RA/PA-0204 Holck, Meidell, Hartvig være blant treffene ved søk på emneknaggene Eidsvoll 1814 og Eidsvollsmenn.
  16. Husmannsplassen Mobakken i Åsnes - før 1860

    I Ft. 1875 nevnes plassen som - Sletdalen (Mobakken) - og hadde løpenr. 574. Løpenr. 574 fikk i Matrikkelen 1886 gnr./brnr. 111/3. Og 111/3 kalles i dag Sletdalen. Du kan finne 111/3 på kartet til Statens kartverk. På austsida av Glomma (litt nord for Flisa) skulle det være lett å finne garden Anset/Anseth. Sletdalen ligger da på vestsida av Glomma rett over fra Anset. Olivias far tør jeg ikke si noe om, men mora er med stor sikkerhet hun som blir født 1829 på Lotteriet: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603280618 Ifølge Ft. 1875 er både Elina og Ola født i Åsnes.
  17. Peder Mortensen Horgen Født 25 September 1729 Død 1795 5 Juli. Gift Med Margrethe Nilsdatter Horgen 7 Maj 1770 i Haug Kirke ,Margrethe Datter Af Niels Christensen Og Siri Clausdatter. De For 3 Døtre Der Vokser Op.Den Ene Er Olaug Pedersdatter Født 5.August 1774-Død 1844 Gift Med Peder Olsen Hobbelstad Født 1766- De For Peder Pedersen 6.Juli 1797. Han Gift Med Ingeborg Christensdatter Sveia Hun Født 1800. Der Er Lidt Forvirring Omkring Det Hele På Digital Arkivet Står Peder Mortensen Horgen Som Brudgom Til En Eli Steenberg Pedersdatter De Står Til At Blive Gift Den 23 November 1775. Hvordan Hænger Det Sammen Med At Peder Mortensen Horgen Er Gift Med Margrethe Nielsdatter 5 År Før Og At De Fik Oloug Pedersdatter 5August 1774.Med Venlig Hilsen Robert .
  18. Dessverre ga letingen i notatene ingen relevante funn for denne saken. De henvisningen til Siljan som jeg husket, ser jeg at du alt har fått med på en grei måte. Jeg er enig med deg i at den siste familien ser mest lovende ut. Den første familien ser ut til også å ha hatt disse barna: Anna, døpt 1/1 1759: https://media.digitalarkivet.no/kb20070314640643 Guri, døpt 15/8 1762: https://media.digitalarkivet.no/kb20070314640665 Torger, døpt 26/8 1764: https://media.digitalarkivet.no/kb20070314640697 Ved alle disse tre dåpene kalles faren Syver. Og ved den siste er endelig presten så vennlig å oppgi adresse: Sjåheim. Det er gnr. 90 bnr. 7. Et par kandidater som kan utelukkes: Viet 30/5 1756 i Ål, Hallingdal Syver Knudssen Skurdalen og Birgith Syversdatter Grevsgard. Men det var skifte etter Syver i 1765, jfr. Folk og fortid i Hol VII s. 542-543. Viet 27/12 1762 i Fiskum, Øvre Eiker Syver Knudssen og Lisbet Friderichsdatter. Familien bodde på gården Nord-Låg i Lyngdal sogn, Flesberg inntil de døde i h.h.v. 1781 og 1788, jfr. Flesbergboka II s. 503-504. En siste mulighet finner jeg da en Syvert Knudsen Nordlænding døpte sønnen Knud på Kongsberg 17/7 1763: https://media.digitalarkivet.no/kb20070316610691 Fadderne var fra bergmannsmiljøet, men denne Syvert kan jeg ikke se at nevnes flere ganger på Kongsberg. han er f.eks. ikke nevnt i sølvverksmanntallet av 1765 under noen av de mulige skrivemåtene av fornavnet. Jeg har også sett på Sandsvær, men finner ingen aktuelle kandidater der.
  19. Dette er interessant, men Grøntvedt er komplisert, siden den gården fra 1700 av blir splittet opp i en mengde verksplasser. Navnet Helge brukes mye i slekten Brattbost, men jeg har ikke fått plassert Ole Helgesen der ennå (hvis det er riktig slekt da). Her er litt om Ole Helgesen Grøntvedt: https://www.geni.com/people/Ole-Grøntvedt/6000000010027124191 Her er et tema om Esten Johannessen Grøntvedt: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=78889 I tid kan Ole Helgesen være et oldebarn av Helge Iversen (II) Brattbost, som er bror av Maren Iversd. - hun jeg på Wikipedia i lengre tid har foreslått kan være den eldste Johan Prytz sin kone i Kvikne, som skal hete det. (Han kan tenkes å ha vært gift en gang før.) Denne Helge Brattbost er for øvrig mannen som er så snarrådig at han blir valgt til å vise vei for Kristian Kvart i 1635, da denne vil se myrene i Kvikne hvor et anlegg kongen har bevilget penger til da skal være ferdig bygget. Problemet er bare at pengene er blitt brukt til noe helt annet, så Helge får jobben med å VILLEDE kongen på myrene, mens denne tror at han blir veiledet... Helge løser oppgaven, så ingen i Kvikne lider varig overlast etter den særdeles nervepirrende visitten. For øvrig avholder kongen under det samme besøket i juni regjeringsmøte i prestestuen på Tynset - hos mine 7-tippoldeforeldre, verksgrunnlegger hr. Hans Lauritzen og Anne Rasmusd. (Madssen, med prestefar fra Møn). Det er vel den eneste gangen Norge (og Danmark?) er blitt styrt derfra...
  20. Trenger litt bistand på denne teksten, håper noen har anledning til å hjelpe. Gjelder foreldrene til Amanda Josefine. Jeg leser: Gardbr. Kjeld Pedersen Ulvø og Katerina Marie Lensdtr. Men er absolutt ikke sikker. https://media.digitalarkivet.no/view/10017/47191/97
  21. Ragnvald Størens papirer

    Den ene i Canada som jeg får DNA-match med skriver at han er etterkommer av Aren f. i falun Sverige og sønnen Jørgen Arntsen Grutsæter 1629-1710.
  22. Odd P har du disse fra Grøntvedt som matcher/treff på noen av testene dine?
  23. Ludvig Andreasen Født 1843 Nes, Flekkefjord

    Det var vel denne familien jeg hjalp deg med i går. :-) " Mor: 3. Bolette Helene Larsdatter Sunde ble født i Apr. 8, 1804 i Østre Vatne af Vansøe Sogn."
  24. Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a

    Another discovery which shows that we are on the right track: The godfather Nicolai (eller Niels) Brorson, priest in St. Nicolai, Copenhagen 1738-57 (23. juli 1690 i Randerup, - 30. mars 1757), who was married to Anna Christine Bruhn; (daughter of Christian Bruhn and Anna Cathrine Stahl), and her father Christian Bruhn was the brother of Maria Christophersdatter Bruun (d. 1685) who was married to Andreas Brorson (Brodersen) Prest i Amrum 1694-1709 In other words: Maria Christophersdatter Bruun is the aunt of Anna Christine Bruun (Bruhn). Their common ancestors are Christopher Christiansen Bruun (Bruhn) and Anna Hansdatter Callesen. And Andreas Brorson (Brodersen) Prest i Amrum 1694-1709 is the uncle of the godfather Nicolai (Niels) Brorson in St. Nicolai, Copenhagen 1738-57. Their common ancestors are Broder Pedersen and Ellen Hansdatter. Og ikke nok med det, men Maria Christophersdatter Bruun g.m. Andreas Brorson hadde søskenbytter med Sara Christophersdatter Bruun (Bruhn) (jan 1651-3 Sep 1700) g.m. Peder Brorson (abt 1651- 1723), sistnevnte var Provst Ribe amts Søndre Provsti, præst Ballum, Lø, Tønder 1690, kap. Ribe 1681, og hører i Ribe.
  25. Olvar Schjøtt (1855-1877)

    Ølvar Schjøtt bodde i Bergen i 1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052295002430
  26. Peter Røaas - Trondhjem/Tromsø. Hvem?

    Mange takk. Det er så at Peter Albrechs liv og hele hans gjøren og etterslekt er godt kjent. Jeg husker faktisk godt fra min barndom noen av hans barnebarn. Det er sagt at han brøt på trønderdialekten, men det tviler jeg sterkt på da han kan ikke ha vært mange år gammel da han kom nordover. Det er jo litt underlig at den lille guttungen, endte opp i Kvalsund nord for Tromsø. De to guttene du nevner Grethe, var to uekte barn som Peter hadde før han giftet seg. Guttene ble oppfostret i familien. Men altså hvem var Peter Albricht?
  27. # 76 Oddvar det står deg fritt å legge frem en hvilken som helst hypotese. Motbeviset fikk du ganske tidlig i debatten, men dersom du ikke vil akseptere det er jo det en frivillig sak. I rettsaken er det nevnt 2 ganger hvem som var Gautes søsken, og det var kun 2 av dem. Jeg kan bare si lykke til med å bevise det tredje. Jeg kan til nød forstå det dersom du hadde fremlagt en hypotese der Nils Claussøn var gift med en ukjent datter av Laurits Ivarsen og argumentert for det. Det er søkt og særdeles lite trolig basert på det som fremgår av kildene, men det står tross alt en gang Amund med medarvinger i en av kildene. Det er derimot totalt uforståelig at det kan være løsningen slik jeg ser det basert på hvordan Christoffer Nilssøn opptrer i rettsakene. For å sitere Geirr I. Leistad " Men hypotesen gjør det en hypotese skal ved å forklare det vi vet med det vi ikke vet."
  1. Last inn mer aktivitet
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×