Gå til innhold
Arkivverket

[#22541] Hans Mendel fødsel og familie


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

I oktober 2003 ga Anne Minken meg følgende opplysning om Hans Mendel:Mendel er et slektsnavn. Gunild Margrethe Hansdatter Mendel ble døpt i Hurum (Strømmen) 26.1.1783 (du kan altså finne dåpen hennes her i Digitalarkivet). Faren var glassverksarbeideren Hans Michelsen Mendel. Moren het Anniche Erichsdatter. De giftet seg på Jevnaker i 1778. Hans Michelsen Mendel arbeidet både på Hadelands glassverk, Skatmester Schimmelmanns glassverk i Hurum og en kortere periode i Hurdal. I 1801 var han ved glassverket i Hurum (han er da bare kalt Hans Michelsen). Han døde i Hurum i 1802, alderen hans ble da oppgitt til 56 år. Hans Michelsen Mendel var sønn av den tyske glassblåseren Michel Mendel som arbeidet ved Aas grønne glasshytte i Sandsvær og så vidt jeg husker også ved Nøstetangen. Michel Mendel giftet seg i Norge. Ved det første barnets dåp i Sandsvær i 1755 er han kalt Michael Hans Jacobsen Mendel. I kirkeboka for Sandsvær er navnet også noen ganger skrevet Meidel. Michel Mendels kone het Gunhild Hansdatter. Hun er oppført som enke i ekstraskattemanntallet for Sandsvær for 1762Jeg har siden lett etter fødsel for Hans Mendel og hans kone Anniche Erichsdatter både i Jevnaker, Strømmen og Sandsvær, men uten resultat. Tar imot all hjelp med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det eneste jeg har funnet på nettet er at Hans Mendel giftet seg i Hurdal 20/8 1795 med Anne Larsdatter (usikker opplysning). Jeg går ut fra at det er samme mann, så da døde vel Annichen et sted mellom 1791 og 1795.Ellers har jeg på FS VRI funnet følgende barn av Hans Mendel: Jørgen Gregersen dpt. 2/9 1787 Hurum og Johan Eric dpt. 17/4 1791 Strøm. Begge med Annicken Erichsdt. som mor. Neste barn er Anne Maria dpt. 22/10 1800 Hurum, mor Anne Larsdt.Så til slutt en ren spekulasjon da jeg ikke har funnet noen andre i omtalte område 1746 +-5: Annichen Erichsdt. dpt. 27/10 1748 Strømsø, foreldre Erich Helgesen og Karen Matthisdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Fagerli

Hurdal kirkebok viede 1795 s.1 nr 2: Hans Mendel Gl.W (vanlig forkortelse for glassverket), E(nkemann) og Anne Larsd. Rustad pige. Trolovet 7. juni 1795. Forlovere: Ricard Keth og Domenicus Skredder. Barn: Anne Maria døpt 17.07.1796 jordfestet 26.03.1797. Jørn døpt 05.04.1798 Flyttelister er ikke ført før 1815. Har sett gjennom begravelser før 1795, men ingen Annicken Erichsdatter er blant disse. Kanskje noe på siden av spørsmålet, men håper du har nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Minken

Hans Michelsen Mendel var ifølge folketellinga 52 år i 1801. Ved begravelsen i 1802 ble alderen hans oppgitt til 56 år. Det vil altså si at han skal være født en gang mellom 1747 og 1750. Hvis disse aldersopplysningene stemmer, må han ha vært en sønn av Michel Mendel fra et tidligere ekteskap. Da Michel Mendel og Gunhild Hansdatter døpte sitt første barn i Sandsvær 29.3.1755 er det opplyst i kirkeboka at de var trolovet. En annen (og etter mitt syn mer sannsynlig) mulighet er at Hans Michelsen Mendel er identisk med Michel Mendel og Gunhild Hansdatters sønn Johann Daniel, døpt 13.10.1756 i Sandsvær.Jeg har lurt på om Anniche Erichsdatter kan ha tilhørt den tyske glassblåserfamilien Erich som arbeidet først i Sandsvær og seinere på Hadeland og at hun i så fall kan ha vært født i Tyskland. Men dette er bare en løs gjetning. Hun kan like gjerne være norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.