Gå til innhold
Arkivverket

[#27296] 2 x Anders Dishington i Bergen gm hhv Anne Gabrielsdatter og Catharina Erpecom

Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Jeg prøver å finne ut av ett par barneflokker, men det er litt problematisk.Jeg finner følgende :Digitalarkivet: Døypte i Bergen 1668-1815Dåpsdato Dåpsår Namn Fars førenamn Fars etternamn Fars yrke Mors førenamn Mors etternamn Kyrkje41269 Sep 01 1723 Jacob Anders Dissingthun Anne Gabrielsdtr NK41551 Jul 26 1725 Divert Anders Dissingthun Anne Gabrielsdtr NK41694 Aug 23 1726 Charen Anders Dissentun Anna Gabrielsdtr NK41963 Jul 08 1728 Gabriel Anders Jacobsen Dissenthun Anna Gabrielsdtr NK42891 Aug 17 1735 Maren Christine Anders Dissingthun Anne Dissingthuns NKI boken for slekten Dishington oppgis også en Anne som datter av Anders og Anne. Forfatteren oppgir også at det er mye skrivefeil i denne kirkeboken, men jeg finner bare en Anne som passer inn i denne barneflokken : Dåpsdato Dåpsår Namn Fars førenamn Fars etternamn Mors førenamn Mors etternamn Kyrkje 41992 Okt 07 1728 Emmecke Anders Jansen Dischingthun Catharina von Erpekom NK42211 Jun 09 1730 Diewert Anders Jacobsen Dischingthun Catrine v. Erpecom NK42459 Mar 23 1732 Anna Anders Jacobsen Dischingthun Cathrine Erpekom NK42681 Des 23 1733 Elle Anders Jansen Dischingthun Catharina Dischingthun NK43522 Nov 09 1739 Catharina Anders Jansen Dissingthoun Catharina Erpecom NK44829 Jul 07 1748 Zander Anders Jans. Dissingthun Cathariuna von Erpecom NKOg hvor hører han her hjemme ???42283 Nov 09 1730 Jan von Erpekom Anders Dischingthun NKCatharina von Erpekom er antakelig datter av Jan van Erpecom og da kunne godt Jan von Erpekom født i 1730 være sønnen hennes, men da har de jo fått et annet barn også...Her er begge vielsene :Digitalarkivet, Vigde i Bergen 1663-1816Brudgoms fornavn Brudgoms etternavn Bruds fornavn Bruds etternavn Brudgoms og bruds stilling Merknader Vigselsdag Vigselsår Kirke12920 Anders Jacobsøn Dissingthun Anne Gabrielsdatter i Onsdagspr. Apr 20 1723 NK 1475 Anders Dissingthoun Catharina von Erpecom ungkarl kiøbmand madm torsdag Feb 26 1728 DKDet står også i boken om Dishington at det finnes et skifte 11 august 1778 etter den Anders Dishington som giftet seg med Anna Gabrielsdatter og at han ble gravlagt 24.07.1778. Jeg kan ikke finne denne begravelsen, men jeg finner den andre Anders'en og han er gravlagt 24.07.1765. Jeg har funnet mange feil mht datoer i denne boken så det kan hende forfatteren har surret litt her også.Men kjenner noen til dette skiftet og om hvilke barn som nevnes her ? Eller er det noen som på andre måter vet hvordan barneflokkene skal stokkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen ble tollinspektør i Bergen, Anders Jacobsen Dischington begravet 24/7 1778 i Nykirken i Bergen, og skiftet fant sted 11/8 1778.Hans og Anne hadde en datter Anne som døde før 1778. Hun var gift med Augustinus Dohndorff. Kilde: Slekten Dishington, av skoleinspektør Johan Alfred Voll, 1942.Kjøpmann og tollbetjent Anders Jansen Dischingtun og Catharina Jansdatter von Erpecom hadde sønnen Jan von Erpecom Dischingtun, døpt 9/11 1730 i Nykirken i Bergen. De hadde også datteren Emmiche Dischingtun, døpt 7/10 1728 i Nykirken i Bergen.Barna ellers ser ut som du har riktig plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Stemmer det Sølvi. Fadderne til Emmiche er: Anna sal Anders Dischingthuns,Emecke Dischingthun,Jossine Marie von Erpecom,Commisaire Niels Weinwich,Cornelius de Lange,Sander Dischingthun. Og for Jan von Erpecom: Ellen sal Jan von Erpecom, Wenche sal Anders Dischingthun,Engelche von Erpecom,Gotfrid Messel,Anders Jacobsen Dischingthun, Otto Erichsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk for svarene, men jeg er ikke helt overbevist om at jeg har dette klart for meg enda.Om Anne :Er det i skiftet det står at Anne er datter av Anders Dishington og Anne Gabrielsdatter ?I kirkeboken står det jo nemlig at hun er datter av Anders Dishington og Cathrine van Erpecom, døpt. 23.03.1732.Så enten må det jo være 2 Anne'r eller så har presten skrevet opp feil mor.Johan Alfred Voll skriver i boken at han har hatt problemer med å finne ut av det, så han kan jo kanskje ha konkludert feil ?Om Jan :Hvis Jan von Erpecom er sønn av Anders Dishington og Cathrine van Epecom, så har dette paret døpt to forskjellige barn i 1730.Jan er døpt 09.11.1730 og Diewert er døpt 09.07.1730 ?Kan det være at disse to er tvillinger og at det er skjedd en feil i registreringen til Digitalarkivet,- dvs at begge ble døpt 09.11.1730 ? Eller kanskje året kan være feil på Diewert ? Uansett synes jeg det er noe her som ikke stemmer helt. Det var vel svært vanlig på den tiden å døpe barna svært kort tid etter fødselen ?42211 Jun 09 1730 Diewert, med foreldrene :Anders Jacobsen Dischingthun Catrine v. Erpecom NK42283 Nov 09 1730 Jan von Erpekom , med faren Anders Dischingthun NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg vet ikke om dette rydder så mye opp , men noe skulle vel falle på plass. Anders Jansen Dischingthun døpt 13/3-1700 (begravet 24/7-1765) gift 26/2-1728 DK,Bergen med Catharina Jansdatter von Erpecom født 1708 (død 5/12-1782). De har iflg kirkebok og slekten von Erpecom 5 barn.Emmiche: døpt i NK 7/10-1728Jan von Erpecom: døpt 9/11-1730Elle: døpt 23/12-1733Catharina: døpt 9/11-1739Sander: døpt7/7-1748.Anders Jacobsen Dischingthun og Anne Gabrielsdatter, har iflg NK kirkebok :Jacob: døpt 1/9-1723Divert: døpt 26/7-1725Charen: døpt 23/8-1726Gabriel: døpt 8/7-1728Diewert: døpt 9/6-1730 NB! står mor Catrine v Erpecom,men IKKE tatt med i von Erpecoms slektsbok.Anna: døpt 23/3-1732 NB! står mor Cathrine Erpecom, men ikke tatt med i von Erpecoms slektsbok.Maren Christine: døpt 17/8-1735.Her regner jeg med at von Erpecom familien har hatt hjelp av Sollied til denne boken, og at de har sett ett eventuelt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Grete.Jeg anbefaler stärkt et besög i Statsarkivet, Bergen. Begynd med Sollieds kartotek, der har et kort for hver person med foräldre, mage og börn. Kortet henviser til notesböger i Sollieds samlinger med uddrag af skifteprotokoller (boks 10-12) panteböger m fl.Se desuden: Sollieds samlinger, boks 36 Lnr 286 diverse slekter C-D. Her fandt jeg en hel mappe med Crometie men lagde ikke märke til om der også var noget med Dischingtoun.Siden kan man gå videre med originalskifterne der indeholder en hel del mere (og ofte interessant information)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Thora Sollieds bok om slekten von Erpecom, har tatt for seg dette problemet. Der nevner hun at de ikke har funnet skifte etter Anders Jansen Dischingthun og Catharina Jansdatter von Erpecom. Men i skifte etter Anders Jacobsen Dischingthun nevnes en Anna som passer inn med dato som de da har tatt med som barn av Anders Jacobsen Dischingthun og Anne Gabrielsdatter. Trur ikke vi kommer noe nærmere her.Men ta selv en titt i originalavskriftene til Thora Sollied og se hva hun skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.