Gå til innhold
Arkivverket

[#30397] Kapteinløytnant Mechlenborg


Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

En av mine aner, Marie Fyren/Fuiren/Fiuren ble født i 1732 i en svært barnerik familie i Larvik. I 1738 ble hun adoptert av familien Mechlenborg i Fredrikstad. Familien skal også ha bodd i Christiania.Marie ble senere gift med urmaker Johan Chrisopher Zinche i Fredrikstad.Er det noen som kjenner til navnet Mechlenborg eller Mechlenburg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kapteinløytnanten må være en sønnesønn av Willum Mechlenburg (født 20.03.1615 Haderslev, DK, død 03.11.1677) og Isabella de Bryer/Brieve. Disse ble antagelig gift 1644 i Frankrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Kapteinløytnantens far heter da enten Christian (1657), Frederik (1651), Wilhelm (1654) eller Aegidius (1656).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Har notert en Peter Wilhelm Christiansen Mechlenburg døpt 20. sept. 1687 i Efteløt, død 14. okt. 1750 i Christiania, sønn av kaptein Christian Mechlenburg. Kan sistnevnte være Christian (1657)?mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut sandblost

Major Kristian Mechlenburg ble i 1692 gift med Anne Kristine Børting. De fikk sønnen Peter Børting (Mechlenburg) året etter, men han døde 3 dager gammel.Anne Kristine var datter av comerceraad, eier av Fossum og Baaseland jernverker, Peter Børting (1626 - 1702) gift 1656 med Sofie Abelsdatter Speet (1631 - 1698).Kan denne major Kristian være den samme som nevnes i forrige innlegg?Mener også å huske at en Mechlenburg var medeier av Baaseland jernverk før Børting kjøpte det i 1682. Men husker ikke fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Den aktuelle Mechlenborg må ha bodd i Fredrikstad og vært barnløs i 1738, for i Personalhistorisk Tidsskrift 1 række, V 1884, side 129, slutningen af Henrik Fuirens autobiografi, meddelt af O. Nielsen, står følgende i forbindelse med Maria:Og da denne min øngste datter war 6 aar gammel anno 1738, blev hun begiert af min kones sødskendebarn hr. leytnant Mechelenborg og Huustru, der sielf ingen barn havde, at de wilde tage hende till sig, om wie wilde tillade dem det, til en fremdeles optugtelse. Jeg med moder consenterede dem udi deres forlangende og blev dem sendt till Friderickstad dito aar d. 30 juni. Se også tema 30348Ved skifte etter Henrich von Fuiren i 1745/46 bodde Mechlenborg i Christiania. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Kan det ha vært bergråd Niels Mechlenburg til Skjelbred, d. 2. jan. 1713, skifte Bragernes 20. feb. 1713 - 4. mai 1714 som eide Baaseland jernverk? Svigerfaren hans, lagmann i Skien, tidl. fogd i Telemark, borgermester, stiftsskriver Bratsberg len, trelasthandler osv. Claus Andersen var meget rik og eide ihvertfall Brunlanes jernverk som kan ha gått i arv til ham. mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut sandblost

Maria sin mor var iflg skifteregisteret Margretha Pettersdatter Grüner. Hun sies å være et søskenbarn av løytnant Mechlenburg.Ilfge FS ble en Margrethe Gruner født 1688 i Aker. Foreldrene oppgis å være Peter Gruner (1656 - 1695) og Sophie Amalie Mechlenburg (1662 - 1699). Hun var igjen datter av Willum Mechlenburg og Isabella de Briere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut sandblost

Det kan godt ha vært Niels Mechlenburg som var medeier av Baaseland (selvom navnet Carsten svever i bakhodet)Claus Andersen sin datter Inger ble forøvrig gift med Peter Børtings yngste sønn Kai (1658 - 1717). De fikk 3 barn, ingen vokste opp.Etter Peter Børting ('Hvis historie det er ingen glede at fordype seg i' H K Steffens) ble sønnen Frantz eier av Baaseland, mens Kai og døtrene Anne Kristine og Juliane arvet Fossum jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut sandblost

Iflg FS var en Niels Mechlenburg født ca 1648 på Flekkerøy i Søgne, død 28. januar 1713, gift 1671 med Helle Huus.Denne Niels hadde 2 brødre Carsten, født 1639 i Haderslev, DK og Jochum, født 1651 på Flekkerøy. 2 søstre Margrethe, født 1641 i Haderslev og Ingeborg, født 1645 på Flekkerøy.Foreldrene oppgis å være Oluf Carstensen Mechlenburg, født ca 1608 og Karen Gabrielsen, født ca 1612.Oluf sine foreldrene skal være Carsten Mechlenburg og Margrethe Johansen Schnell i Haderslev.PS Ulrich Frederik Schnell (1699 - 1770) som kjøpte Baaseland jernverk i 1725 tilhørte slekten Schnell fra Haderslev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Oluf Carstensen Mechlenburg er bror til Willum, som er morfar til Margrethe Grüner. Det er denne Willum som nødvendigvis må være farfar til hans som apopterer Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og - Margrethe Johansdatter Schnell var Ulrich Frederik Schnells grandtante. De nedstammer begge fra Margrethes far borgermester Johan Schnell i Haderslev.Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Dessuten er dent den samme Niels Mechlenburg, han var g. 1. m. Helle Huus (1657-91)-søster av Annichen Huus (kjenner ikke deres foreldre), 2. m. Maren Clausdatter (i 1699).Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Per Nermo

Maren Clausdatter (1658-1716/1718) var såvidt jeg vet 3. kone til Niels Olufsen Mechlenburg (c1648-1713), som i mellomtiden hadde vært g.m. en Cathrine Jensdatter.Forelde til 1. kone Helle Huus (og Annichen) var Wittekind Gyntheri Huus (Viking Gunnarsson Hus) fra Kinsarvik (død 1668) og Kristine Nielsdatter Kongsberg (død 1671), gift 1653.Og til slutt, selv om dette selvsagt forlengst må ha blitt oppklart i løpet av disse over fire årene, så mener jeg at adoptivfaren til Maria Henriksdatter Fuiren (1732-1803 Fredrikstad) fra Larvik (g.m. urmaker i Fredrikstad, Johann Christopher Zinche 1725-1790 Fredrikstad) må være Peter Wilhelm Mechlenburg (1687 Sandsvær - 1750 Christiania) (løytnant i 1738, kapt.løytn. i 1746), sønn av kaptein Christian Wilhelmsen Mechlenburg (1657 Bragernes -1715 Skien) (kaptein 1687, major 1692) og hans 1. kone Wibecke Beate Bagge som døde i 1692 i Christiania.Litt rart at Christian Mechlenburg døper en 'ny' sonn Peter i 1693. Christian giftet seg for 3. gang med Annichen Møller (død 1717 i Skien).Peter Wilhelm Mechlenburg giftet seg (i Rakkestad ?) rundt 1717 med Gjertrud Marie Jensdatter Leegaard (død 1764) fra Rakkestad, datter av Jens Berthelsen Leegaard (i Rakkestad) og Marthe Ottesdatter fra Norderhov. Gjertrud's bror Truls ble g.m. Anne Marie Andersdatter Molbech fra Vinger. Peter og Gjertrud endte sine dager i Christiania, han da adoptivdatteren Maria var 18 og hun da Maria var 32 år.Maria Henriksdatter Fuiren og Johann Christopher Zinche ble såvidt jeg vet foreldre til Anna Dorthea, Johan Antoni og Hans Henrich Christophersen Zinche. Anna Dorthea fikk i 1788 en sønn Lorentz utenfor ekteskap med kompanisjef på Fredrikshald festning, kaptein Lorentz Broch, muligens samme mann som senere (før 1801) ble g.m. Elisabeth Maria Reinholt (f. ca.1756) og bodde i Borge, ØF. Kaptein Lorentz Broch skal være sønn av sognepresten i Biri, Johan Jørgen Olsen Broch (1712-1792).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Henger meg på her...Jeg har i min database en Christen Olufsen Mechlenborg, f omkr 1640. Det kan være den COM som nevnes av Per Nermo (15). Han skal ha hatt en datter ved navn Eva f. omkr 1675-80 og begravet på Lurøy 2.5.1762. Jeg vet ikke hvem moren til Eva kan ha vært. Noen som kan hjelpe?Eva ble gift med Christen Hansen fra Hestmona der de drev gården til sønnen Hans overtok ca 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

En Captein Christian Mechelenborg var fadder for David Gregersen Sinkler den 21 mai 1690 i Eiker. De andre fadderne het Christian bustad Veinskienk, Niels Christophersen bustad Hoen,Elisabeth bustad Sinklers og Anna Chatarina Andersen bustad Sinklers. Mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg nevner ingen Christen Olufsen Mechlenborg i mitt innlegg 15, men den COM du tar fram her er tremenning av Niels Olufsen Mechlenburg (c1648-1713) som jeg nevner i 1. avsnitt, og dessuten også tremenning av Christian Wilhelmsen Mechlenburg som jeg nevner i 3. avsnitt.Jeg kjenner heller ikke til med hvem Christen Olsen Mechlenborg (1739-1710) på Lurøy fikk sine barn Eva (c1675) og Hans (c1683).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Jeg tviler på at Hans Christenssøn Mechlenborg kan ha tatt over i Hestmona så tidlig som i 1719, da var han bare smågutten. Eva og Christen fikk sine barn fra 1701 og utover, og Hans var et godt stykke ut i rekka ! Men dette er i alle fall ganske langt unna det denne tråden handler om ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Legger ut lenke til debatten jeg startet om Eva Christensdatter Mechlenborg. og så kan det jo svares der på hvem som var hennes mor hvis noen vet det. Jeg tror at hennes mor kan ha vært en Anna Maria, Adelus eller Magli. Eva kalte jo opp eldste sønn etter sin far Christen, og en skulle jo tro at også eldste datter da ble oppkalt etter hennes mor. Nå er det jo litt usikkert om det var Magli, Anna Marie eller Adelus som virkelig var eldst. Her kan debatten fortsette om Eva Christensdatter Mechlenborg, selv om det egentlige spørsmålet her var angående skiftet etter henne:Lenke Christensdatter&nr=1&antinnlegg=35&startnr=&antall=&spraak=#ankere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Ellen Nilsen

rettelse til mitt innlegg(17)Dåp 21 mai 1690 for barn David Gregersen Sinkler. Fadder: førenamn: Capitain (med) farsnamn: Christian bustad: Mechelenborg. Oppsetn. vedr. de andre fadderne er riktig. mvh. S.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(23/17:) Gregers Davidsen Sinclair (c1655?-c1714 Modum, BU) (skifte i 1714 på Vålen i Eiker, Buskerud) og Isabella Christiansdatter Weinschenk (Veienskienk) hadde 17 barn, og altså sønnen David Gregersen Sinclair, som ble døpt i Eiker den 21 Mai 1690, med de nevnte fadderne, hvoriblant 'Christian Veinskienk' vel må ha vært barnets morfar (ev. morbror), 'Elisabeth Sinklers' ventelig identisk med dåpsbarnets faster, Elisabeth Davidsdatter Sinclair (c1160-1719 Bragernes) (g. i 1681 m. Edvard Steer), 'Anna Chatarina Andersen Sinklers' antakelig identisk med ektefellen Anne Cathrine til dåpsbarnets farbror Anders Davidsen Sinclair (i Eiker). Niels Christoffersen Hoen (1656-1720) må ha vært samme mann som fra 1707 var sogneprest i Eiker.Hvem 'Capitain Christian Mechelenborg' var, er ikke godt å si, men tidsmessig kunne det jo passe med 'vår' kaptein (i 1687) (major i 1692) Christian Wilhelmsen Mechlenburg (1657-1715) fra Bragernes, som døde i Gjerpen (Skien).Dåpsbarnets far hadde et ukjent søsken som ble begravet i Bragernes 14 Nov 1658, og dessuten broren Johan, gravlagt sammesteds 14 Des 1688, i tillegg til ovennevnte Elisabeth og Anders. Deres foreldre var David Michelsen Sinclair (ca 1619 - før 1676) (av skots herkomst) (fogd i Eiker og Lier), som bodde på Buskerud gård døde på Sem, og Maren Andersdatter (død 1705) (gift 30 Jan 1653 i Bragernes kirke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.