Gå til innhold
Arkivverket

[#31834] Etterkommere etter t-oldef. Lars Mikkelsen Himberg/Hems 2 ekt. i Larvik ?


Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Kristoffersen

Lars var gift m/Johanne fra Huseby fra 1857 til hennes død.2 barn Amalie Magdalene(oldemor) og Maren Louise, som jeg fant ved hjelp her. Død 13 år gml. på Kaupang.---Lars Mikkelsen ble g.18/9/1864 m. Berte Pernille Jacobsdtr.fra Br.nes. bodde i Larvik og fikk.---1.Johan Martin Larsen f. 26/4/1864,Jacobine f.29/10/1866, Ingeborg Marie f.19/1/1869,helge f.1/9/1873, Ludvig 10/11/1877, Ingvard (Ingvald)f.29/10/1880 alle døpt i Larvik. Den eneste jeg finner i Larvik senere er 1.Johan Martin g. m.AM Andersdtr.De har barna:! Johan M.Larsen f.9/8/1888,Marense f.31/3/90, Martinius f.14/7/1891 Isak f.25/6/1893og Bernhard Kristian 10/7/1897.JM Larsen og fam. bor bl.a i Jernb.gt.4. Finner ikke Lars (Micaelsen?) barn som konf. ,så jeg tror de flyttet til Langestrand. Kona, Berte Pernille, finner jeg der i 1900.-Kjenner noen til etterkommere her? De har ikke hatt kontakt med oldemors barn (hun døde i 1902).Ingen jeg har spurt vet hvem de er, enda disse er onkler,tanter og søskenbarn av min farfar.Håper noen kan hjelpe. Hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg fant første ekteskap til Lars Mikkelsen her:LenkeSkal se om jeg finner noen opplysninger i Krohn-Holm boka for Tjølling.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Lars Mikkelsens ekteskap nr. 2. i Brunlanes:LenkeSkal se om jeg finner etterkommere. Har ikke funnet familien i 1865 i Larvi?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant dåpen til mange av barna nevnt ved foreldresøk. F.S.Legger en lenke til en av dem her.LenkeJohan Martin dpt 17 jul 1864, Ludvig 23 jun 1878,Ingvald dpt 13 feb 1881, Ingeborg Marie f. 19 jan,dpt. 27 jan 1868.Pluss en Helge. Alle dpt i Larvik.Det pussige er at jeg ikke har greid å finne Lars Mikkelsen og hans familie i 1865-tellingen i Larvik. ( Muligens mangelfull telling, eller at jeg har søkt på feil navnvarianter?)Har du funnet dem i Larvik ?Himberg hører vel med til Sandar, om det kan være her de befinner seg. Skal lete litt til i Brunlanesområdet. Fant heller ingen der i første omgang.Det var jo interessant at noen av barna ble funnet som emigranter.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Kjempeflott med den hjelpa jeg får.Vet om Lars og hans liv før Berte Pernille. De burde jo være i tellinga 1865 med sønnen Johan Martin. Tror han er f. Br.lanes.Har ikke funnet dem noen sted. -------Har faktisk søkt på Emigrerte på noen av disse men ikke funnet de. Takk, dette hjelper, for da kan jeg prøve USA. (fant nettopp 3 og 4 menninger i Utah på en annen grein)Hvor ble det av de andre søskene og etterkommerne deres og Johan Martins barn,som jeg jo har navnene på???.--------Det hadde vært morsomt om noen etterkommere som lever i dag så dette og tok kontakt. ---Klart det lever barnebarn eller oldebarn av disse i Larvik i dag.!!! -Johan M Larsen og fam. bodde da tydelig på Langestrand han også i følge f. tellingen du la inn. (som sin mor.Hun kan være død og Helge hjemme for begravelsen i 1902. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noen opplysninger om Johanne Marie Johannesen og Lars Mikkelsen i bygdebok for Tjølling s. 253 under Huseby:Sitat: Bruk nr. 10. Johannes Larsen fra Seierstad i Hedrum f. 1802, d. 1878 Eier og bruker her 1865-1878.Før han kjøpte dette bodde han som husmann på Bru, Oksholmen, Skåra, Sandnes og Løve-G. 1. g. 1825 m. Maren Kristine Jensdatter Bukkehagen , under Oksholmen.f. 1805, d. 1872.g.2.g. med enken Ingeborg Halvorsdatter, Larvik.Barn: 1.ekt. 1. Lars, f. 1826, bodde på Vik Ø.2. Hans f.1828, bodde på Eftang s.3. Anne Marie f. 1834. g.m Ole Jacobsen, Eftang. s.4. JOHANNE MARIE f. 1837 .d 1860. g.m. LARS MIKKELSEN, Himberg, Sandar.( Han flyttet som enkemann til Frostvedt i Hedrum.) ( NB!)5. Inger kristien f. 1841 g.m. Johan Peter Knudsen , Larvik ( skilt) g. 2. g. m. Anders Fredrik Andreassen, Høivik, Vik Store.6. Jørgen f. 1843 g.m. Maia Stina Johannesdtr, Ed. Sverige.7. Inger Margrethe f. 1845,Barn i 2. ekte.8.Johannes f. 1775, Bodde på Åsmundrød ( person der)Med forbehold om rett avskrift.Da ser det ut til at du kan søke etter Lars Mikkelsen i Hedrum. Kan hende han finnes der i 1865-tellingen under Frostvedt?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn HUglen

Nei, dessverre var heller ikke Lars Mikkelsen der på Frostvedt i 1865, Mulig han befinner seg et sted i Brunlanes, eller Bamle-området.Han giftet seg jo i Brunlanes, og kan ha bodd der en tid før familien flyttet til Larvik.Skal kikke under Tanum, ikke lett å finne når de flyttet så mye rundt.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg lett grundig i 1865 folketellingen og ikke funner Lars Mikkelsen ( alle mulige navnvarianter) eller hustru i 2. ekteskap.Dessuten har jeg sett I Sandarboka på Himberg og Hem. Der fant heller ikke noen spor dessverre.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under Vestfoldslekt fant jeg en Lars MiChelsen f. 1835 på Hem. Foreldre: Michael Andersen og Anne Maria Larsdatter: LenkeDet samme paret ser ut til å ha bodd på Buer, Himbergeie før. Her er riktignok mannens etternavn blitt til Anundsen , hustru har samme navn.De døper et barn Maren Catrine i 1833, Himberg.Lurer på om det ikke må være en del unøyaktige navn i avskriften fra kirkebøkene i denne tiden. ( eller feil fra prestens side?)Michael Anundsen og hustru nå med navn Anne Karen Larsdatter, døper et barn 1841, Marthe Margrethe. Skulle nesten tro det var samme par?Om du søker på Vestfoldslekt med fars navn begynner på Mi. og etternavn A. vil du sikkert finne det samme.Skal se litt nærmere på dette.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I innlegg to , i lenken over vielsen til Lars Mikkelsen og Johanne , ser vi at navnet til Lars far er skrevet Mikkel AmundsenLenkeDet er sikkert den samme mannen som er nevnt som Anudsen/ Andersen ved dåp under vestfoldslekt.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den siste av barndåpene jeg finner med foreldrepar, Michel Amundsen og Anne Maria Larsdatter, Himberg.LenkeMerkelig at Lars Michelsen er søkk borte i 1865-tellingene? Hans andre ekteskap og barn er jo funnet.Mvh. Gunn.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Wenche!Lars Mikkelsen’ foreldre på Himberg., Mikkal Andersen og Anne Marie Abrahamsdatter. Nå på Furrestad Østre, skulle her være dokumentert. Mikkel Anderssøn er nevnt på side 651 i Bygdeboken.FT 1865. som sier at Mikkal Andersen var født i Hedrum .(hvis lenken virker). [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60724&gardpostnr=552&personpostnr=2696&merk=2696#ovre>LenkeHer er vel Anders 21 år 1865. Lenke Mikkal Andersen viet i Sandar 1837, født på Magnildrød, -Hvor er det ? Lenke Anne Marie Abrahamsdatter. Se side 270 i Sandar Bygdebok.Kirkeboken sier at far til Lars heter Mikkel Amundsen.(Andersen er vel riktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det noe jeg ikke får helt til å stemme.Lurer på om det er snakk om et annet par, Michal Andersen ( Amundsen) og en hustru med etternavn Abrahamsen.Dette er det paret jeg fant fra Himberg.LenkeSer av kirkebokavskriften at mannes navn er likt og hustus fornavn , Kan det være at han er gift for 3.gang? Eller er det bare jeg som tar feil her?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Med utganspunkt at Mikkal Andersen er 51 år 1865 kan han ikke ha vært gift med denne Anne Maria Larsd. Den eneste Lars Mikkelsen født i Sandar som passer er f. 03.12 - 1835.med Anne Marie Larsd. som mor.Jeg tror vi må til Hedrum. Når det gjelder Himberg er det full Navneforvirring.Jeg holder foreløpig på Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell!Se mitt innlegg nr. 15. Her er vel den rette Lars Michelsen. Foreldrene har flyttet fra Himberg til Hem ser det ut til.Det ble litt mye forvirring her, og jeg får det ikke til å rime med Abrahamsdatter.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Hei til dere som hjelper meg. Jeg har gått utifra at Lars (f.3 des.1835) foreldre var, Mikkel Andersen (som har bodd både på Himberg/Himbergeidet,Hem og Buer) og hans kone Anne Marie Larsdtr. Noe mer om dem vet jeg ikke, annet enn at de har datteren Maren Catrine f.1833 også. Vet ikke noe lenger bak om disse.Lars Mikkelsen døde i Larvik 12/7-1883, enken Berte Pernille Jacobsdtr. levde fremdeles i 1900. Da bodde hun på Langestrand.Jeg går utifra at ungene de fikk, som ble døpt i Larvik, er konfirmert på Langestrand, da jeg tror de flyttet dit ganske tidlig. De kan ha fått fler unger enn de jeg har funnet.Jeg har nå fått 'lenker' som viser at både Helge og Ludvig emigrerte, men jeg lurer jo på om de kan ha gjort det alle ungene da, bortsett fra den eldste, Johan Martin. Han er jo som jeg har skrevet i allefall far til 5 unger født før 1900. Jo årstall og født/døpt er hentet fra Larvik Kirkebok. Johan Martin jr.f.1888Marense f. 1890Martinius(Marinius)f.1891Isak f.1893Bernhard Kristian f. 1897De kan alle ha brukt et annet navn enn Larsen. Faren het jo Johan Martin så de kan ha valgt Johansen eller Martinsen som familienavn. Bytte av navn vanskeliggjør en søking.Lars Mikkelsen hadde med 1 kone, min oldemor Amalie Magdalene Larsdtr. som giftet seg med Kristofer Kristiansen og bodde i Rekkevik. Kristofers navn varierer med ant. f'er Ch og K. alt etter som hvem som skrev navnet hans.Min farfar, som den eneste av 10 søsken forandret sitt navn til Kristoffersen istedet for Kristiansen. Så en kan se, lett skal det ikke være.Min oldemor døde allerede i 1902 så det kan være grunnen til at min familie ikke kjenner til disse menneskene (Amalies halvsøsken og ungene dems),eller har hatt omvank.Amalies mann Kristofer hadde også halvsøsken, men det er folk som familien alltid har kjent til. Det er iallefall vanskeligere for oss å finne etterkommere-------- enn forfedre.----- Det er jo flott med personvern, men enkelte ganger kunne man gjerne sett de hadde lempet litt på reglene.Jeg ville tro at noen i Larvik kjenner Lars og Berte Pernilles etterkommere,men det er å treffe nettopp dem da.!!! Ikke alle har data, eller kjenner til disse sidene.Vi som driver med slektsgransking burde hatt en egen spalte i ØP og andre aviser hvor vi kunne ha søkt etter ' bortkommende' slektninger.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Wenche!Jeg har mye slektsstoff fra larvik da jeg driver med generell slektsgransking, så det er mulig jeg kan hjelpe deg. Hvis du sender meg litt informsjon om det du er ute etter på e-post så skal jeg se hva jeg kan finne.Mvh. Einar F. Løsnes eloesnes/alfakrøll/online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Igjen!Har i dag sjekket vielsen til Mikkel Amundsen og Anne Maria Larsd. 4. jan. 1827. Kirkeboken er stort sett uleselig, men brudgommens alder er 39 år og brudens 24 år. Forlover er ifølge Klokkerboken, Jakob Ringdal.Har også sjekket vielsen i Brunlanes 18. sept. 1864. Enkemann Lars Mikkelsen, f. Himberg, Sandar, alder 27 år, far Mikkel Amundsen.Da det samme står i Tjølling Kirkebok, skulle det være sikkert at Lars f 1835 er den riktige.Er det noen som stedfeste Himberg-eie, som vel var en husmannsplass i Kroken – Førstad – Himberg-området ?Da jeg gikk på Skiringssal Folkehøyskole, http://skiringsal.vfk.no/article/?f=1&id=1135 bodde jeg på hybel like ved Førstadkrysset. I ettertid har jeg oppdaget at jeg har tråkket rundt på mine forfedres grunn.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.