Gå til innhold
Arkivverket

[#32593] Statsminister Christian Michelsen fra Bergen ,hvem var hans foeldre?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har lett etter ham men ikke funnet ham. Er det noen som vet noe om hvor han ble døpt og hvem som er hans forekldre? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Her er familien i Bergen 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301&gardpostnr=1392&personpostnr=14503&merk=14503#ovre>Lenke'>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301&gardpostnr=1392&personpostnr=14503&merk=14503#ovre>Lenke Her er http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe til de andre søsknene til Statsminister Christian Michelsen. 1875 Bergen :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg er svært intressert i å komme i kontakt med etterslekt av Christian Michelsen og folk som har hans slekt i sitt tre. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det var nytt for meg at han egentlig het Peder Christian Hersleb Kjershow Michelsen og ikke bare Christian.Ikke rart at jeg ikke fant dåpen hans i DA når jeg ikke visste det.Det stod ingenting i leksikon om det heller.Men man lærer stadig mer....Ellers har du aner bakover i tid på farsiden fra Egersund-Helleland distriktet hører jeg gjerne fra deg.Godt valg! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Har en del om denne slekten men mesteparten er eldre altså tiden og leddene før Chr. Michelsen. Du gjorde meg imidlertid obs på en gren jeg ikke hadde tenkt på. Årsaken til at jeg har 'forsket' på dette er utrolig nok en historie tilsvarende din. Og i alle mine notater finner jeg en liten bisetning om at sporene skulle komme fra Jæren. Kanskje vi skal nøste i de samme trådene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Hellelandsboka s. 491 ff.: Peder Tordson Klungland (skatter fra 1603, siste gang 1641), gift første gang med NN andre gang med Torborg Ormsdatter, halvsøster til Ole Børildson Ramsland.Peder Tordson hadde en sønn, Gard Pederson Kvåle (ft 1604), og det er gjennom ham linjen skal gå til Christian Michelsen iflg boka. Det forklares ikke ytterligere.Gard Pederson skal ha vært nyrydningsmann og er første kjente bruker på Kvåle i Helleland(s 518). Han er der i skattemanntallet 1622 som ødegårdsmann. Han flyttet fra Kvåle i Helleland til Søre Tengesdal (Bjerkreim) omkring 1642(da flyttet broren Knud Pedersen ft 1604 inn på Kvåle). En annen bror, Tore Pedersen, hadde tidligere bodd på S. Tengesdal. Det er skifte etter Gard Tordson på Tengesdal 25. juni 1675: Enken er Edi Nielsdatter (Bygdeboka mener hun må ha hett Eldri i virkeligheten). Det sies videre at siden han hadde ikke mindre enn tre døtre ved navn Ingeborg, må vel hans mor ha hatt dette navn.Gard hadde følgende barn: Peder Gardson Klungland Niels Tengesdal Ingeborg (skifte 3.3.1675) gm. Jacob Tommisen Lomeland Ingeborg gm. Tore Apeland Ingeborg gm. Peder Fladen Signi gm. Torger Sleveland Marit gm. Peder på Nordre TengesdalTengesdal, Apeland og Fladen er ikke i Helleland, så det får jeg ikke sjekket.Får du vite nok her, eller er det noe mer du vil jeg skal sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.