Gå til innhold
Arkivverket

[#32667] Morsslekten til Statsminister Chr.Michelsen : Kjerschow

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Caroline Josephine Erastine Kjerschow f. ca. 1826 i Aker Prestegjeld, var datter av Biskop i Bergen Peder Christian Hersleb Kjerschow f.ca.1875 i Rødø Prestegjeld d. 1866. Han var gift med Johanne Benedicte Collett. Har noen noe på denne slektens opphav?Legger ved hilsenLenke Med vennlig Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Peder Christian Hersleb Kierschow ble viet 27.oktober 1820 i Aker, (Vestre Aker) til Johanne Benedicte Collett, f.14.januar 1802 i Solum, Telemark. Hun var datter av Christian Anker Collett og Cathrine Bie (Anne Karine Bie var også nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

For deg som er intressert i farsslekten til Chr. michelsen vil jeg henvise til denne LenkeDette har jeg funnet på familysearch:Peter Christian Hersleb Kjerschow er født 29.juli 1800 på Rødøy i Nordland.Han var gift med Johanne Benedicte Collett f. 14.januar 1802 på Vild i Solum (telemark).Hun døde 3.desember 1851 i Bergen-hun var datter av Christian Ancher Collett og Anne Karine Bie.Peter Christian og Johanne Benedicte fikk disse barna: Christian Collett Kjerschow f. 1821 i Aker.D.1889 g.m Adelaide EsbensenMarie Benedicte Kjerschow f.17/3-1823 i Aker d.17/8-1888 i Aker.Madse P.H.Kjerschow f.1823 i AkerChristian B.Kjerschow f.1821 i Aker d.1891Mariane Kjerschow f. 24/2-1826 i Aker d.1911* Caroline Sophie Erastine Kjerschow f.20/9-1827 i Aker (mor til Christian Michelsen).Erasmus Theodor Kjerschow f.11/1-1832 i Aker d. 14/7-1914.Gift med Anna Aagaard.Jeg har lett etter navnet KJERSCHOW i 1801 tellingen men kan ikke finne NOEN som heter det til etternavn! ????Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Dette er mor og far samt søstrene til Peder Chr som du har i første innelgget ditt. Som du ser er det mange muligheter for å skrive navnet feil ved søking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Rettelse til innlegg 4: Peter Christian Hersleb Kjerschow g.m. Johanne Benedicte Collett er født 29.juli 1786 på Rødøy i Nordland og ikke i 1800 som beskrevet i innlegg 4.Han døde i Bergen 24.november 1866. Beklager missforståelsen. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Fra flere kilder. Blant annet boken nevnt i innlegget over. Den inneholder foresten en detaljert slektstavle som vedlegg. Jeg har jobbet med denne slekten mer eller mindre i 5 år. Et skifte etter Benedicte M som dør i 1835 ( også omtalt i boka) viser at hun har disse tre barna født i henholdsvis 82 83 86. Du kan der følge Peder Chr liv frem til han flytter til Bergen. En av søstrene omtales veldig lite. Hun bor iflg skiftet i Oslo. Det er henne jeg har konsentrert meg mest om siden hun ikke omtales. Det bruker å være et godt tegn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Har noen tilgang på følgende Norsk Slektshistorisk tidskrift: Kjerschow slekten 22:side 293, 34:side 240 Jeg hadde vært svært takknemlig for oppslagshjelp. Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Moren til Benedicta (Bendte) Marie Bugge Hersleb døpt 1744 død 1835 er forøvrig prost Peder Christian Hersleb f 1702 Rørstad i Folla d 3.4.1780. Mor heter Maren Petronell Sverdrup f 1713 på Nord Herøy gård Alstadhaug. Og her kommer vi inn i en slekt Sverdrup som også er omtalt i bøker med diverse slektsoversikter vedlagt. Mye bruk av de samme navn - så en må holde hodet kaldt. Årstall kan også variere noe. (med et-to-tre år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.