Gå til innhold
Arkivverket

[#35581] Peder Østensen Kvarberg som var i Nederkvern, Furnes

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

En bror av min forfar, Peder Østensen Kvarberg, løytnant, var bruker i Nerkvenn i Furnes ca 10 år (1732-42). Han ble insolvent etter at gården brant og flyttet.Hvor til er ukjent for meg. Jeg vet at han hadde barn, men kjenner ikke navnene.Ei av døtrene kom til Øyer.Er det noen som kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Du må antagelig til Vågå for å finne anene.Kvarberg ligger der,en eller flere garder vet jeg ikke. I FT 1801 for Vaage er det en Østen Ericsen som husbonde på Kvarberg, navnet Østen ser da ut for å ha holdt seg i slekta. Fikk ikke lagt inn lenke til siden, prøvde også å få opp Vågå i manntall for 1660, men det gikk ikke bra. Likevel, her er en pekepinn for å starte leting i slekta i begge retninger. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, jeg er kjent med forfedre og søsken. Han er bror av en av mine forfedre.Jeg har lurt på hvor det ble av etterkommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Du kjenner sikkert til slektsheftet som Pål Øystein Kvarberg har gitt ut; 'Slekter i Vågå og Lom'.Han skriver en del om Peder Østensen Kvarbergs livsløp, og nevner datteren Inger Dorthea (1727-1807) gm klokker Jens Andersen Torp i Øyer. Inger Dorthea og Jens Torp hadde 10 barn, alle nevnt ved navn. Ellers er Inger Dorthea den eneste av barna til Peder som er navngitt i heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har Jens Andersen Torp med kone Inger Doroteas og barn i mitt register, men jeg mangler Inger Doroteas søsken. Jeg vil formode at hun ikke var enebarn. Det var for øvrig Inger D som kom til Øyer. Disse har igjen arvinger som bl a kom tilbake til Ottadalføret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Per S. Nestande

Du kjenner kanskje også til artikkelen ”En Skaktavlbibel” av Christian Spangen i Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift, band 1, hefte 7, 1943? Her står det litt om Peder Øysteinsson Kvarberg og her er også namnet på kona nemnt. Kona var Sofie Barbara Stochmann som var dotter til major Hans Adam Stochmann. Eg har ikkje artikkelen føre meg nå, men så vidt eg hugsar er det ikkje nemnt andre barn enn dottera Inger Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.