Gå til innhold
Arkivverket

[#36043] Tøttdal i Otterøy (Namdalseid el. Fosnes)

Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Jeg søker etter opplysninger min tipp-tipp, og hennes forfedre:Olea Johnsdatter, f. 26.01.1838 på Sveet u. Tøttdal i Fosnes prestegjeld, døpt 17.06.1838.Hennes foreldre var John Jacobsen og Siri Johansdatter, men ellers vet jeg ikke noe om disse.Jeg sliter også litt med å finne ut hvilke bygdebøker som kan ha opplysninger om disse.I dag er Tøttdal gnr. 181 i Namdalseid kommune (etter en justering av grensene i 1964), ved matrikkelen i 1950 var Tøttdal gnr. 29 i Otterøy kommune. I 1900 var den gnr. 29 i Fosnes prestegjeld som Otterøy dengang var den del av.Finnes det egne bygdebøker for Otterøy? Eller står det om disse gårdene i bøkene om Fosnes? Eller muligens Namdalseid, siden gården nå er en del av den kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, kanskje alderen på vedkommende kan hjelpe deg litt videre på vei?John & Siri giftet seg på Otterøy den 28 des 1823. Han var da 27 år, hun var 20. LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Gårdene som ligger på Tøtdal, er ikke omtalt i bygdeboka for Namdalseid. Jeg er usikker på om tidl. Otterøy har bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Leser om Otterøy Historielag at Bygdebok i tre bind er under utarbeidelse. Første bind var ventet å foreligge i løpet av 2005.Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

28 år i 1723, ja. Dvs. født omkring 1796/97. Da er det vel kanskje han vi finner her i FT 1801 Lenke som sønn av inderst Jacob Taralsen og hustru Berethe Christensdatter på 'Haadøen' i Otterøy. Men det må jo undersøkes med kirkebøkene.Siri Johsdatter blir vel værre å spore opp i FT 1801 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ref inlegg 4. Første bindet er kommet ut, men inneholder desverre hverken Tøtdal eller Hoddø. Neste bind er ventet før jul i år.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Mortensen

Er det mulig å få kjøpt den boka noe sted, tro? Ser de har den på biblioteket i Namsos og på universitetet i Oslo, men ikke i Trondheim som jeg kan se.judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gjermund Aglen

Heisann! Otterøyboka kan bestilles hos undertegnede på mail, gjermund.aglen@combitel.no eller tlf. 74287898. Otterøyboka er foreløpig planlagt å inneholde gårdene på Otterøya, Hodøya og deler av Elvalandet. Gårdene på Nord-Statland, deriblant Tøtdal, er foreløpig ikke planlagt medtatt. Det vil i så tilfelle bli i et evt. fjerde bind da det trolig er materiale nok til det. Hodøya som nevnes her kommer i bind 3. Gjermund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Frank Johansen

For de som har ventet i åndeløs spenning i 17 måneder.Både John Jacobsen og Siri Johansdatter bodde på Hoddøy da de giftet seg 28.12.1823. Se nr. 1 på høyre side her: LenkeDermed er indentifikasjonen i innlegg (5) ganske mye sikrere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.