Gå til innhold
Arkivverket

[#37411] Arne Egge fra Jølster, f. ca 1873, gift i Nordland

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Arne Egge fra Jølster, f. ca 1873, ble gift med Anna Pedersen fra Lurø, f. ca 1875. I FT for 1900 bor de på Kjelsnæs i Herøy og har en sønn, Ragnvald, f. ca 1897 i Herøy. Anna Pedersen er yngste datter til Peder J. Pedersen fra Lurøy, f. ca 1842 og Bergiithe Pernille Andersdatter, f. 9.4.1841 i Tømmerdal, Rødøy.Er der noen som kan gi meg nærmere opplysninger om familien, spesielt Arne Egge som jeg ikke vet noe om. Hvor i Jølster kom han fra og hvem var hans foreldre?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ved et søk på Fam.search fant jeg en Arne Tollef f.17-10-1873 og døpt 29-12-1873 Aalhus S&F med foreldre Andreas Arnesen og Anne Marie Nilsdtr. Det kan stemme med disse [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01431&gardpostnr=132&personpostnr=862&merk=862#ovre>LenkeAnne Marie døde 1923 Lenkeog Andreas 1935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Høydalsvik Ulvestad

Foreldra til Andreas Daniel Egge f. 1848 var Arne Arneson Klakegg f. 1804 i Jølster, død 1890 Gift i 1831 med Nikolaja Andersd. Håheim fødd 1807 - død 1877. Arne Arneson kjøpte i 1846 halvparten av. bruk 3 på Egge i Gloppen. - Derfor har den etterspurde Arne Egge som etternamn. (Kjelde 'Soga om Gloppen og Breim 5' - s. 659) Håper dette er til hjelp for å kome vidare i Jølster-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal dere ha for det, Sol H. Ulvestad og Carsten Schanche!Jeg er kjendt med Arne Tollef Egge på Hegrenes og at de hadde en sønn som hette Arne og som var driftsstyrer, eiger av bruket fra 1928. Men da må han ha flyttet tilbake til Jølster siden han bode på Herøy, Nordland i 1900. Er der noen indikasjoner på at han gjorde det?Det jeg lurer på er om den Arne Egge som jeg søker kan være han som ble Stiger i Altermarka Gruver, Rana. Denne Arne kom til Rana i 1910 og var i alle fall der til etter 1934. Han var med da denne gruvedriften startet i 1931, men hadde før det vært ved Båsmoen Gruva.Jeg er veldig usikker og håper fortsatt på mere hjelp!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Bror til denne Arne på Hegrenes hadde også en bror, Johan Fritsner Andreassen Egge. Han gikk Bergmanskolen og ble Stiger. Han var gift to ganger og bodde en tid i Nordland. Er der noen som vet hvor han ble av?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg fant at Johan Fritsner Andreassen Egge døde på Hegrenes i Jølster 4.5.1866.Nå er det Broren Arne som jeg leter etter. Jeg ser at han er i FT 1900 oppført også i Rana, Nordland på Gården Aasen. Men jeg finner ikke datoer for hverken hans fødsel, Giftermål eller dødsdato. Er der noen gode hjelpere som vet?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser nå at Anders O. Klakegg skriver i Bygdebok for Jølster at Arne Tollef Egge ble gift med Anna Kristina Hansdatter bjerring og atde hadde en sønn som het Ragnvcald A. Egge f. 1897. Da må vel kanskje dette være den sønnen som ble født i Herøy, Nordland. Men han bommer stygt med Bjerring-navnet. For Arne T. Egge ble gift med Anne Kristine Pedersdatter fra Rødøy/Lurøy, datter til Peder J. Pedersen og Bergithe Andersdatter fra Rødøy.Er der noen som har tilgang til kirkebøkene og som kan bekrefte eller avkrefte at dette er rette mannen. Arne T. Egge hadde i alle fall flere barn født i Rana.Kanskje kan Yngve Nedrebø fortelle hva som er rett her? Jeg vet ingen dyktige person å spørre!Jeg takker hjerteligst for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager 'slurvefeil' i forrige innlegg! Slik skulle setningen være: Kanskje kan Yngve Nedrebø fortelle hva som er rett her? Jeg vet ingen dyktigere person å spørre!Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.