Gå til innhold
Arkivverket

[#38028] Julius' aner og slektninger

Gjest Berit E. Sandviken
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit E. Sandviken

Har funnet fram til Julius Olsen Solberg, f.1874, Nordre Osen. Er sansynl. han som er i Ulvevadet Trysil 1875tellinga. Hans far Ole Jakobsen er fra Brandval, men ut over den oppl. er alt blankt. Noen som vet noe mer om familien? Hvor har Julius navnet Solberg fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg her er giftermålet mellom Ole og Kari:Ole JACOBSEN Age At Marriage: 31Birth:Parents: Father: Jacob JACOBSENMarriage: Spouse: Kari PETERSDR Age At Marriage: 20 Marriage: 02 Jan 1868 Place: Aamot, Hedmark, NorwayMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bra, Lars Ove, og jeg tror at plassen Solberg i denne sammenheng ligger ca 5 kilometer nord for Osen sentrum, langs med elva Osa, kun 2 km. fra Ulvevadet.Men det er vel heller ikke helt umulig at det er snakk om Solberg i Blikberget, tett ved kommunegrensa til Elverum, i skogområdene midtveis mellom Osen-sjøen og Glomma, nær Julusdalen. (Tok denne med siden gutten ble kalt Julius.)Men noen klarer jo å ”lese” FT1900, på en slik måte at Solberg i denne sammenheng kan plasseres rett ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er åpenbart at sognegrenser og kommunegrenser har er forvirrende i områdene omkring Osensjøen mellom Trysil og Åmodt.Nå ligger Osen (Nord-Osen) som eget sogn i Åmodt prestegjeld, mens Søre Osen (kirke) har vært utgangspunkt for et eget sogn (eller annex) til Trysil.Når jeg nå ser at Ulvevadet (egentlig overraskende) er plassert i Trysil ved FT 1875 Lenke , så må vi samtidig huske at Ulvevadet, både den gang og nå, ligger under Osen (Nord-Osen) sogn. – Og Osen sogn lå (og ligger) under Åmodt prestegjeld. Mens det er i underkant av 5 km. fra Ulvevadet til Osen (Nord-Osen) kirke i Osen sentrum, så er det nærmere 20 km. til Søre Osen kirke.-Ikke rart at den som fører folketellingsboka i området omkring Ulvevadet har beflittet seg på å være nøyaktig med diverse varianter for fødested.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei! Kjempeinteressant! Hvor tar dere alt ifra, karer? Flott med geografien inni det hele! Men som den stornøgde dama jeg er: Finner dere noe mer omkring søsken for Julius? Hva med linjer til Solberg i Løten eller konas hjemsted Elverum? (Nikoline Nilsdatter Langdalen f.1874?) 'Leser dere tegn' til romanisammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg fant tre barn med samme foreldre (trolig):1)AugustaEvent(s): Birth: 22 Sep 1867 Place: Christening: 29 Mar 1868 Place: Aamot, Hedmark, Norway2)PerEvent(s): Birth: 27 Mar 1872 Place: Christening: 16 Jun 1872 Place: Aamot, Hedmark, Norway3)OlaEvent(s): Birth: 27 Mar 1872 Place: Christening: 16 Jun 1872 Place: Aamot, Hedmark, NorwayDette er data fra FS, og må behandles deretter.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Solberg som stedsnavn var svart vanlig, men i denne sammenhengen så tror jeg vi skal holde oss kun til den plassen hvor faren til Julius bor, og søskenflokken sannsynligvis har vokst opp (etter 1875).Jeg tror søskenflokken er som flg:: Augusta f. 1867. Berthea f. 1870. Per f.1872. Ole f. 1872. Julius. F.1874. Kaspar f. 1884 Magnus f. 1887 Tina f. 1889. (De tre siste fant jeg i FT 1900 Åmodt, og disse bør sjekkes nærmere)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 12: Et lite tillegg i søskenflokken: Ida f. 1877.Til Berit i innlegg 8: Du antyder tegn til Romani-forbindelse. Jeg kan foreløpig ikke se noe slik, men her har jeg også dårlig kunnskap, så dette får vi eventuelt komme tilbake til, og kanskje du kunne si noe om årsaken til spørsmålet ditt.Til Berit i innlegg 8, - Om Nikoline: Er Nikoline Nilsdatter Langdalen ektefellen til Julius Olsen Solberg ?? – I så fall : Vet du omtrentlig når de inngikk ekteskap ?? Hadde hun et ekteskap (event. med barn) før ekteskapet med Julius ?? Hvilken kilde har du for fødselsåret ??Jeg har en kandidat som heter Nikoline Matea Nilsdatter som er født 14. des. 1874 (døpt 2.jan 1875) med Nils Olsen og Marte Thomasdatter som foreldre. Denne Nikoline Nilsdatter med fam.er her i 1875, ganske nær Julius sitt hjemsted: (NB: I Trysil prestegjeld) Lenke , men kirkeboka for barnas dåp er fra Åmodt prestegjeld: Pernille 1862, Petranille Olava 1865, Oline 1868, Syverine 1870, Thomas 1872 og Nikoline Matea 1874. Men jeg klarer ikke å koble denne familien opp mot Langdalen !! (Langdalen, lengst øst i Hernes, i Elverum kommune ??)Til innlegg 5: Så et lite tillegg til ekteskapsinngåelsen mellom Ole Jacobsen og Kari Pedersdatter (Julius sine mulige foreldre): – Også Karis far står oppført. Det er Petter Eriksen.Dersom denne ekteskapsinngåelsen skulle stemme (noe jeg tror), så fant jeg Karis dåp/fødsel i Søre Osen. Hun er født/døpt 27. sept. 1847 i Søre Osen. Hennes foreldre er Petter Eriksen og Andrea Mathisdatter. (Men disse greier jeg ikke å finne i noen folketellinger.)Det eneste jeg vet er at Petter Eriksen og Andrea Mathisdatter inngikk ekteskap 1. jan 1837 i Søre Osen (Dette med 1.jan må tas med en klype salt !!- Alt iflg. FS ) – Og at de hadde svært mange barn: Eilert 1834, Martinus 1840 (død som barn?) , Martinus 1842. Kari 1847, Petter 1848, Andrea 1851. + Barn med ukjente fornavn i 1845 og 1850.Alt dette siste må selvsagt sjekkes opp med originalkilden for kirkebøkene i Åmodt (N-Osen) og Trysil (S-Osen)Til slutt: Jeg fant dødsfallet til Ole Jacobsen Solberg i kirkeboka for Nordre Osen. Han døde 6.juli 1914. Ble begravet 6 dager etterpå, og ble jordfestet 2. august. (Hans fødselsdato er her oppgitt til 18. sept. 1837, Brandvold i Solør , og bopelen hans er SOLBERG i Nord-Osen!)Det snodige med denne fødselsopplysningen vedr. Ole Jacobsen Solberg, er at det ble foretatt en dåp i GRUE (Brandvalds nabobygd) 18. sept. 1836, der guttebarnet het OLE JACOBSEN.18.sept.1836 falt på en SØNDAG, mens 18 sept. 1837 falt på en MANDAG. Dette gjør at jeg heller til den retning at dåpen i Grue antakelig dreier seg om dåpen til vår Ole Jacobsen, - Julius sin far. – Og her er foreldrene oppgitt å være Jacob Jacobsen og Berthe Olsdatter.Dette ble mye, men jeg klarte ikke legge fra meg utfordringene så lett !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit E. Sandviken

Hei og tusen takk!! Her var det mye å boltre seg i, og mangt som helt klart stemmer. Kan ikke dette med å legge inn linker eller epostaddresser etc. Kan du? Så kunne vi utdype og utveksle svarene utenfor disse sidene. Ikke alle liker å bli 'forklart' for åpen scene, veit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.