Gå til innhold
Arkivverket

[#46566] Portrettsamling med 40 000 bilder fra Kristiania/Oslo på nett


Gjest Espen Skjærbakken, NFM
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Norsk Folkemuseum mottok en gang før 1966 en stor del av samlingen etter fotograf Gustav Borgen, Kristiania. Det dreier seg om ca 55 000 glassplater, og i all hovedsak portretter.Vi vet lite om Borgens første tid som fotograf. Han overtok i 1891 Fredr. Klems forretning, som denne hadde startet i 1866 i Universitetsgd.6. Borgen flyttet sitt atelier til Carl Johansgd. 45 i 1899. I 1922 solgte han forretningen til redaktør Bertrand Marius Steen, som drev den med firmanavnet 'Borgens Atelier'. I 1935 ble firmaet kjøpt av fotograf Thore Fredrik Finne.Folkemuseets Borgensamling inneholder mange ulike portrettserier, og det eneste vi har av sikre opplysninger om samlingen er det som sto skrevet på negativkonvoluttene eller på glassplatene. Samlingen er grovt registrert i Primus (registreringsprogram for museene i Norge), med 49 000 poster, ut i fra de nevnte opplysningene på originalkonvolutt og på glassplate. Det er per dags dato lagt inn bildeposter for 37 300 poster i Primus. Arbeidet med scanningen fortsetter i 2007, og blir forhåpentligvis ferdig i løpet av den tiden.Det er stort behov for ytterligere informasjon om de som er portrettert i denne samlingen fordi opplysningene fra Borgen er sparsommelige. Det er navn knyttet til alle poster, men det er oftest bestillers navn, og ikke den avbildede, noe som er helt vanlig fotografpraksis. Det er også ofte bare yrkestittel og etternavn på bestiller/avfotografert. Dette gjør en gjennomgang og kvalitetsheving av samlingen som foto- og kulturhistorisk dokument til en omfattende og krevende jobb. Katalogisering av samlingen er planlagt som en prioritert oppgave først i 2008, men det legges inn opplysninger fortløpende der vi får tilbakemeldinger. (En del bilder er klausulerte på grunn av motivet, og derfor ikke tilgjengelige.)Det er prominenser av alle slag i samlingen, regjeringsmedlemmer, stortingsmenn, generaler, direktører, forfattere og kunstnere. I tillegg er det mange middelklassefamilier fra Oslo rundt forrige århundreskifte. Den er derfor interessant for slektsgranskere, for lokalhistorikere med Kristiania/Oslo som arbeidsfelt, og for forskere i et nasjonalt perspektiv.Bildene er søkbare, med forbehold om manglende katalogisering og feilkilder for avbildet person, på Norsk Folkemuseum hjemmesider: [url="http://www.norskfolke.museum.no/primusweb/soek.html>LenkeSøkeprosedyre: Skriv inn NFB.% i feltet for museumsnummer for å søke i rett samling. Skriv inn etternavn i personnavnfeltet for søk etter konkrete personer eller familier.Spørsmål og tilbakemeldinger om bildeopplysninger sendes til fotoarkivar Espen Skjærbakken espen.skjaerbakken@norskfolkemuseum.noDersom noen ønsker kopier av bilder sendes bestilling til Norsk Folkemuseums Bildebyrå ved Liv Bentsborg. liv.bentsborg@norskfolkemuseum.noFor mer informasjon om Norsk Folkemuseums Billedsamling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Takk til Odd Wentzel for de første bidragene til katalogiseringen av samlingen!I tillegg til de kategoriene som er nevnt i forrige innlegg, kan jeg nevne at det er mange bilder av disse gruppene: Studenter fra Universitet og høyskoler Sykepleierstudenter og sykepleiere, Krigsskolekadetter, Offiserer, Idrettsfolk (bryting, boksing, skøyter mm). I tillegg finner man som sagt mange familienavn kjent fra Oslo.mvhEspen Skjærbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan det være riktig at det ikke er en eneste Olsen eller Hansen blant navnene? Jeg tok disse navnene som en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Det kan ikke være riktig. Mulig du har søkt i feil felt? Jeg fikk 606 på Olsen, og 556 på Hansen.mvhEspen S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg får fortsatt ingen tilslag. Jeg har haket av vekselvis på søk i alle baser og bare på fotografier, og dessuten variert det som skulle skrives i 'museumsnummer': NFB.%, NFB % og NFB%. Det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Jeg får treff på Olsen både i søkeordfeltet og i personnavnfeltet. Det eneste feltet jeg ikke får treff på Olsen er på sted. Men Primus-web er ustabil, dessverre, så det kan være at den ikke fungerer fra din maskin, selv om det virker merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå fikk jeg det til. Jeg sitter på en annen maskin, så det kan selvfølgelig spille en rolle. Jeg har også gjort som Ingunn foreslo, og bare skrev NFB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette var morsomt! Jeg fant en oldemor, og trolig en søster av en oldefar. De fleste bildene får jeg imidlertid ikke sett på i større format, men det vil det kanskje bli rettet på etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Det ligger mye interessant i samlingen, problemet er søkbarheten på annet enn etternavn. Men det blir langsomt bedret jo mer informasjon vi får fra de som kjenner personene. Mellomformatet mangler dessverre for en stor del av samlingen, og det er noe vi i lengre tid har prøvd å få IT-avdelingen til å løse. Vi håper de finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camilla Manskow

Jeg har fått treff på både 'Manskow' og 'Manschow' og regnet med at det fantes mer. Søkte derfor på Mans%, og fikk flere treff men får feilmelding når jeg forsøker å klikke inn på bildene eller neste side 'Feil i Objektsøk. Dagens feilmelding lyder: null'. Noen som vet hvordan jeg kan få frem de andre bildene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Det er dessverre en feil vi må leve med en stund, så det er bare å prøve samme søk flere ganger, det pleier å løse seg etterhvert. Årsaken er sannsynligvis programvaren bak søkeverktøyet.IT-drift sier: 'Det er programvaren som ligger bak primusweb som ikke alltid er like stabil, men den restartes hver natt nå, så tjenesten ser ut til å fungere mer stabilt nå. Det skal lages en helt ny versjon av primusweb, så jeg regner ikke med at det blir noen videreutvikling av dagens løsning.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Vi har så smått begynt å se at det bærer frukter å legge ut informasjon om bildesamlingen vår. Vi har fått informasjon om en del bilder, og enkelte bestillinger av bilder fra samlingen, da med informasjon om de avbildede. Vi tar gjerne i mot mer!MvhEspen Skjærbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Har samme problem som (11). Har siden 7.2 kun lykkes å åpne de 6 første bildene på søkeord Arnesen. Når jeg ønsker å se de neste 60 får jeg samme feilmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Skjærbakken, NMF

Dersom dere har det samme problemet over lengre tid, så kan dere sende meg en mail med hva det er dere leter etter. Jeg kan i såfall gjøre et søk og sende en pdf-fil dersom jeg får tid til det.MvhEspen'Spørsmål og tilbakemeldinger om bildeopplysninger sendes til fotoarkivar Espen Skjærbakken espen.skjaerbakken@norskfolkemuseum.no '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Skjærbakken, NF

Databasen er nå oppdatert med det som er gitt av tilbakemeldinger mm, det er lagt inn et par tusen nye bilder, og katalogbilder skal nå være tilgjengelig for hele samlingen.MvhEspen Skjærbakken, NF

bilete2628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Temte

Jeg får flere treff på etternavn som jeg har søkt på, men får ikke opp fotografiene når jeg klikker på bildene. Feilmelding: Oracle-feil.Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Jeg håper du har prøvd på nytt og fått fram det du ville se på. Dessverre gir søkemotoren en del slike feilmeldinger, men ofte går det over ved neste forsøk.MvhEspen Skjærbakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Espen Skjærbakken, NF

Til dere som har brukt Primus Web til å søke i Norsk Folkemuseums samlinger.Det skal utvikles en ny utgave av Primus Web, og vi vil gjerne ha konkrete tilbakemeldinger fra brukere om hva som er bra med det søkeverktøyet vi har, og hva som må bli bedre.Brukerfunksjonalitet er viktig for dere som ønsker å finne fram i databasen, og det å evaluere det som eksisterer gir viktige innspill til å videreutvikle programvaren.Send oss gjerne noen punkter om positive og mindre positive sider ved Primus Webs funksjonalitet.Med hilsenEspen Skjærbakken, NFespen.skjaerbakken(krøllalfa)norskfolkemuseum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Norsk Folkemuseums samlinger er nå gjort ytterligere søkbare gjennom videreutviklingen av PrimusWeb, 1. versjon lansert 1. februar 2008.www.primusweb.noDen nye PrimusWeb er en felles søketjeneste for de norske museenes kultur- og kunsthistoriske samlinger. I denne omgang er det fire ulike museumssamlinger på nett.PrimusWeb er et treårig prosjekt, og det jobbes blant annet med å bedre funksjonaliteten i forhold til søkeinnganger og visning av treff. Søkene er basert på fritekstindeksering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Skjærbakken, NFM

Det er nå lagt inn 1000 nye bilder i samlingen, samt stadig oppdatering av bla motivbeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Hei Espen, jeg har funnet et bilde i fotosamlingen som jeg er interessert i (NF.01140-1253), men det står at bildet ikke er tilgjengelig. Betyr det at det blir lagt inn senere, eller er det grunn til å tro at det er permanent utilgjengelig og at det bare finnes data om at et slikt bilde har eksistert? Og hva betyr: Aksesjon: 1922 - 1922 BilledprotokollVet du hvilke betingelser som gjelder hvis man ønsker å bruke et bilde i en kommersielt tilgjengelig publikasjon? For de er vel ikke gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Av ren nysgjerrighet. Hvor gitt er det at Gustav Borgens arvinger og senere Norsk Folkemuseum faktisk kan selge portretter av mine familiemedlemmer.Fotografiene ble bestilt som et alternativ til portrettmalerier og fra kjøpers side var det arbeidet, utgifter og resultatet det ble betalt for - nettopp som ved kjøp av et portrettmaleri. At en glassplate ble beholdt av fotografen var knapt noe kjøper kjente til.Da jeg regner med at Norsk Folkemuseum opererer med god margin innenfor en eventuell juridisk gråsone mht. eiendomsrett på tidspunktet for overdragelse av tjenesten, skulle jeg kjenne den begrunnelse som var gjeldende og hvorfor det eventuelt er forskjell på en glassplate og senere en filmrull som faktisk ble overlevert kjøper (lenge før regler om opphavsrett osv.)...Hilsen en ukyndig, men undrende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.