Gå til innhold
Arkivverket

[#46762] Johannes Olsen Jar, Bærum og Marte Marie Hansdt.


Gjest Liv Løvtjernet
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Løvtjernet

Johannes Olsen, Jar, Bærum var soldat i det Akerske Compani, f 1809, (jeg mener hans far var Ole Christophersen Jahr, Bærum), g. 26.12.1833 m. Marte Marie Hansdt. Rød, Asker, f. ca. 1804. De hadde bl.a. en dt. Christine, f. 20.12.1831 som ble g. 7.5.1854 m. Martin Christophersen Frognerhagen i Asker, f. 2.12.1830. Han var sønn av Christopher Olsen Løgebergeie(?) og Anne Rasmusdt. Løgebergeie(?) i Bærum. Jeg vet ikke hvem av dem som var fra Løgebergeie.Har noen noe mer bakover på disse?Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å begynne med Anne Rasmusdt. Hun og Christopher Olsen ble aldri gift. Og dette tror jeg er hennes dødsfall [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=0220begr&gardpostnr=10050&merk=10050#ovre>LenkeJeg har ikke funnet noen Anne Rasmusdt. født i Asker/Bærum etter 1800. Jeg tror ikke hun er derfra. Kanskje Anne i 1865 Lenke og i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel noe som ikke stemmer her. Jeg antar du har arbeidet deg bakover og kommet til Martin eller Christine, men så går noe feil. Vielsen mellom Martin og Christine (nr.26) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen mellom Johannes Olsen og Marte Marie Hansdt. i 1833 (nr. 36).LenkeJohannes ble født på Jahr eie og bodde der, var 24 år og faren var Ole Christophersen. Marte Marie Hansdt. var født på Røed i Aker (Røa?) og bodde på Jahr, 29 år og faren het Hans Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Johannes og Marte Maria fikk 7 barn mellom 1831 og 1846 i Ø.Bærum. Christine 1831--Oline 1834--Hans 1836--Martine 1838 +1841--Maren Johanne 1841--Karen 1844 og Caroline 1846. Jeg finner dem ikke i 1865 og heller ikke døde før 1878. Hvor ble de av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Tusen takk for opplysninger, Berit! Da må det vel være noen andre som var foreldre til Christine Johannesdt. enn Johannes Olsen og Marte Marie, ettersom Johannes Torstensen (står i vielsen) var faren. Hvis Christine (noe jeg tror hun ikke var), var dt. til Johannes og Marte Marie, så hadde hun og Martin Chr. bl.a. en sønn (skredder) Anton, f. 11.1.1866 som havnet i Brandval i Solør, fikk en sønn u. ekteskap, men jeg tror han flyttet til Oslo og giftet seg der. Har ikke studert videre på det.Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvem er det du egentlig leter etter ? Er det Anton eller sønnen hans?Det finnes ingen Anton som er født eller dpt. 11/1 1866 i Asker/Bærum.Men det er født en Anton 11/1 1866 og dpt.4/3 1866 i Brandval, Grue Hedmark med foreldrene Martin Nilsen og Maren Arnesdt. Kilde FS VRI. Kanskje det er han du leter etter? Her er faren og farfaren til denne Anton i 1865 LenkeJeg tror ikke du finner noen skredder som heter Anton Martinsen i FT 1900.På meg så virker det som om du har blandet sammen flere Antoner her. Han som er født i Brandval og Anton som bor i Oslo som gift og tomtearb. og er fra Bærum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Nå har jeg fått oppklart hvordan dette er!V/dåp i Brandval står det:Petter Olaf Antonsen, f: 16.01.1888, dp. 25.03.1888, av foreldre:ungkar, skredderlærling Anton Martinsen Sletholen, f: 1866 i Christiania og pige Karen Martinsdt. Liesdammen, Brandval, f: 1868. Begges 1. leiermål.Ettersom det står at han er født i Chr., så har jeg trodd at han kom derifra et sted, og at Karen var født på Sletholen, for det ble født ei Karen Martinsdt. der i 1868, jeg trodde hun var tj.pige på Liesdammen, Brandval. Men da var det hennes bror, Anton Martinsen, som ble far til Petter og ikke hun mor. Da blir det nye spor og da har det ikke noe med Asker/Bærum å gjøre. Da har jeg Anton's forfedre, pga. at jeg har forsket på hans søster Karen, men da blir det å finne den andre Karen Martinsdt.'s (Liesdammen) forfedre. Jeg har kirkebøkene fra Brandval og Grue.Anton Martinsen Sletholen ble f. på Sletholen 11.01.1866 i Brandval, ikke Christiania, og begge foreldrene var fra Brandval/Grue.Foreldre: Martin Nilsen sø. Sletholen, Brandval, g.12.05.1864 i Brandval m. Maren Arnesdt. Holstad i Grue, bodde på Sletholen i Brandval og hadde barna: (alle barna f. i Brandval).- Olivia Martinsdt. f: 27.11.1863 (u) - Anton Martinsen, f: 11.01.1866 - Karen Martinsdt. f: 21.01.1868 - Marius Martinsen, f: 08.11.1870 - Martinius Martinsen, f: 23.10.1872 - Martin Martinsen, f: 27.11.1874 - Berthe Martinsdt., f: 07.05.1879 - Anton flyttet til Chr. 03.02.1888, vet ikke hvor han ble av etter det.Anton ble ikke gift med Karen Martinsdt. Liesdammen, Brandval. Hun giftet seg 01.03.1896 med Otto Hansen Rolstad, og de bodde på Gjølstadsundet i ft. 1900, da står Peter Antonsen som sønn, f: 1888 i Brandval. Otto og Karen hadde 3 barn sammen som ble f. fra 1895 og oppover.Petter (Peter) Antonsen flyttet til Nes på Rom. i begynnelsen av 1900, hvor han ble far til en pike (u) i 1909, og da stod han som Peter Ottosen, Brandval. Men hun som jeg hjelper med denne slekten vet at Petter stammet fra Sletholen i Brandval.Karen Martinsdt. Liesdammen, Brv., ble født 15.09.1866 på Liesdammen, men under sønnens dåp står det at hun ble f. 1868, så disse årstallene kan forvirre en del.Håper ikke dette ble forvirrende!Mvh.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Løvtjernet

Ja, dette gikk bra og nye spor å lete på.Tusen takk for din hjelp, Berit, da fikk jeg satt meg inn i dette igjen fra begynnelsen!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.