Gå til innhold
Arkivverket

[#48072] Foreldrene til Lars Lauritsen Store-Ullern

Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Lars Lauritsen Store-Ullern kom fra gården Store Ullern i Sör-Odal. Han var födt ca 1580, d ca 1624 Er det noen som vet hvem foreldrene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Jeg kjenner ikke foreldrene, men han var gift med Borghild Larsdatter, datter av Lars Husmo og NN Olsdatter Greni.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Rolf Lindstad

Er det Borghild (Borrild) Larsdatter Ullern det her siktes til, så var hun gift ca 1610 med Lars Hovolsen Store-Ullern ca 1610 som døde på Store Ullern i 1624. Skifte 16.4.1626 [bygdebok S-Odal VII 82-83]Hennes far var Lensmann Lars Torkildsen Sæter og mor N.N. Olsdatter Greni.Lars Hovolsen Store-Ullern var trolig født på Huvenes i Vinger ca 1585 viss far var Hovol Trauten, Hovol Kvisler eller Hovol Krattebøl, gift med Kirsti Iversdatter Ner-Fjell fra (Iversætta 2f) [N-Odal V, 109, 312-313,315], [N-Odal ny serie II, 70]I rettsaka mellom Os og Nordset i S-Odal i 1672 får vi en bekreftelse på at Kirsti Iversdatter først var gift med Hovol Trauten og siden med Gudmund T. Austvatn. [N-Odal V,109]Se videre i 'Iversætta' og 'Ulvætta' [N-Odal III, 77-83]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Det kan vel også nevnes at det står litt om Lars Torkildsen Sæter som var født på Søndre Sæter i Vinger ca 1578 [Vinger & Eidskog II, 407] og som bodde en tid på Ullern i S-Odal og senere på Søndre Husmo i Nes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Mange takk for god hjelp! For å väre sikker på at jeg forstår dette rett: - Lars Lauritsen Store-Ullern er den samme som Lars Hovolsen Store-Ullern? - Far til Lars het Hovol Trauten, men Kvisler og Kratteböl ble også brukt?Desverre får jeg ikke tak i aktuelle bygdeböker (Nord-Odal, b III)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Lars Lauritsen Store-Ullern kjenner jeg ikke til og jeg vet ikke hvilke kilde dette navnet kommer i fra. De andre opplysningene skal være korrekt iht bygdebøkene i Odalen og Vinger. Når en mann ble bruker av forskjellige gårder i Odalen, var det vanlig at han tok dette navnet i gitt periode.Hovol Kvisler er jeg noe usikker på, men han fikk en sønn Ola Hovolsen Kvisler i 1594 som var svoger til Arve Eidsberg, men Hovol Kvisler døde visstnok på Kvisler i 1627 [s-Odal I,27], mens Hovol Trauten skal være død på Trauten < 1610. [N-Odal II,45]At Hovol Trauten også benyttet Hovol Krattebøl har jeg hentet fra N-Odal V,s.315mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hei, hvilke kilder sier at lensmann Lars Ullern, d. ca. 1624 på Store-Ullern, første ektemann til Borghild Larsdatter Store-Ullern, var sønn av en Hovol?Nå har jeg ikke det aktuelle bindet av bygdeboka her, men så langt jeg har notert, kalles han bare 'Lars Ullern' der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Hallo FrankIfölge innlegg nr 3 ovenfor. Rolf henviser til bygdebok for Nord-Odal.Jeg har desverre ikke tilgang til norske bygdeböker.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg kan heller ikke se at det står noe om at Lars hadde en far Hovol på s. 82-83 i Sør-Odal bygdebok bind 7. Ei heller at de giftet seg 1610. Dette stemmer sikkert, men jeg vil gjerne ha tak i hvor opplysningene er fra; da Lars og Borghild er mine direkte aner.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til innlegg (7) Hei Frank.Jeg har ikke noen direkte kilde som forteller at Lars Ullern var sønn av Hovol Trauten da det hele baserer seg på forskjellige notater, tatt ut i fra bydebøkene fra Odalen.1.) Lars Larsen Store-Ullern (Fulu) er tvillingbror til Erik Larsen Sorknes. [s-Odal I,93, VII,82]2.) Lars Gudmundsen Huvenes var farbror til Erik Larsen Sorknes [s-Odal V, 188-189]3.) Lars 'Hovolsen' Ullern er halvbror til Lars Gudmundsen Huvenes som følge av 2.)4.) Far til Lars Gudmundsen Huvenes kjenner vi jo som er Gudmund Tollefsen Austvatn, som ble gift med enka Kirsti Iversdatter Ner-Fjell som fra før var gift med Hovol Trauten.5.) Marte Hovolsdatter Trauten (Ånnerud) var stesøsken til Kari Gudmundsdatter Austvatn, som vi fikk opplyst i rettsaka mellom Os og Nordset [se innlegg (3)]At Lars Store-Ullern het Hovolsen har jeg tatt som det mest sannsynlige ut fra ovennevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.