Gå til innhold
Arkivverket

[#48567] Sundvisen/Narjordet

Gjest Arve Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Arve Rye

Min 6-tipp oldefar var Jon eller Jens Sundvisen/ Sønvisen, f. ca. 1640 i Jämtland og d. ca. 1712 i Narjordet/Hedmark.Noen som vet noe om Sundvis- gården i Narjordet eller om hans aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

26/5 - 1700 var det ved Røros bergrett skifte etter Anders Pedersen Kullbrender eller Dalen. Han etterlot seg enken Dorthea Tronsdatter og barna Peder 16, Tron 14, Seth 12 og Jens 4,5 år. Barnas fastermann oppgis å være Jens Syndvissen Narjordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Rye

Takk til Astrid Ryen, Tr.heim. Har lest noe om Anders Kullbrenner, men det jeg egentlig er ute etter er hans forfedre, men det kan vel være vanskelig. Ellers fint å få et 'nytt' navn, 'Syndvisen', da er det jo mer og søke på. Tusen takk og finner du ut mer er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes en bygdebok for Os, hvor du kan lese om Sundvisgården. Jeg har bare bind 1 av bygdeboka, tror det er er tre bind. Kanskje det dukker opp noen her som har alle bindene. Jeg husker i hvert fall at kona til Jens Syndvissen ikke er nevnt ved navn i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arve rye

Hei Astrid! Jeg har bare den nyeste utgaven av Os Bygdebok og der er ikke Sundvissen nevnt. Må vel på Antikvariat for å finne de gamle. Ellers skal du ha takk og finner du noe mer, så si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Astrid og Arve!For en del år siden lånte jeg Bind 1 av Thoralf Grue om OS i Østerdalene. Jeg kopierte registeret og på side 566 ble det skrevet om Sundvisgard. Gn. 97. Jeg har desverre ikke kopiert siden(e). Jeg har imidlertid kopiert sidene 556 til og med 560 som omhandler Nygård, Gn. 97 da min oldefar kom dit i ca. 1880. Det er angitt i matrikkelen i 1665 at første eier i Narjord var Jens Bing på Røros. Brukeren var Jon Jonsen. I matrikkelen for både 1675 og 1688 fremgår Jens Bing som eier og Nils Larsen og Jens Sundvissen som brukere.Under Nygård. Gn. 97 fremgår at Jens Sundvisen den 12. juli 1701 utsteder midlertidig skjøte til Jon Olsen på 6 Bm. smør i Narjord.Jeg har i noen sammenhenger kommet over personer i Os og Røros som var bærere av navnet Sund. Hvor kommer navnet Sund ifra og kan det ha hatt noen sammenheng med Sundvisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sunvis/Synvis/Sønvis er et fornavn, i Personnavnleksikonet forklart som Sund-vis, 'en som kan svømme'. Om det er riktig, kan ikke jeg gå god for. Navnet ser ut til å komme fra øst over Kjølen i de områder det finnes, f. eks. Narjordet. Navnet er i hvert fall uhyre sjeldent.Sund eller Sundet finnes både i Røros og Os, og betegner vel et sted ved en elv hvor man kan komme over, et fergested. Ved Sundet på Røros (på den andre siden av Glomma)ble det tidlig bygd ei bru over elva. Rørosgård ligger litt nord for Sundet.Men jeg kan ikke si jeg vet for sikkert hvor etternavnet Sund på Røros har sin opprinnelse, men det kunne kanskje være fra Sundet? Noen andre som har tenkt over det?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Etymologisk regnes ordet sund å være beslektet med svømme: et sted ved vann som er egnet for folk og fe til å svømme over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Astrid. Det blir litt på sidelinjen av temaet som er bragt frem her, men i anledning av at jeg har møtt på navnet Sund i min slekt tør jeg spørre deg om råd. Min tippoldefar, Ole Johnsen Moen, ble født på Moen Nordre i Tufsingdal den 7. april 1824. Det er på hans mor side Anne Johnsdtr. Sømåen født 24. mars 1799 at navnet Sund fremkommer dersom anerekken er riktig. Hennes far var Jon Jacobsen Elgåen, døpt 1. juli 1770 og hans far igjen var Jacob Jakobsen Sund, født i 1725, død 1789, gift med Anne Jonsdtr. Ryen, f. 1733, død 1811?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Fra bygdeboka for Os bind III s. 44, Sønvisgarden, bnr.9:I fogdens lister er Jens Sønvissen ( stedlig uttale Sønnvis ) første gang oppført på Narjordet i 1680. Født før 1640, lever i 1709.Til Røros strømmet folk fra mange kanter da kobberverket starta opp og ga arbeid og utkomme. FAR til Jens, SUNDVIS JENSSON, var født i Jemtland og kom til Røros i 1640-åra. Han arbeidet som røster ved kobberverket og døde på Røros i 1676. Sønnen Jens var også røster, men slo seg deretter ned i Narjordet.Dette var fra bygdeboka.Vil anbefale deg å låne bøkene av Jon Ola Gjermundsen.Det står en del om denne gården og folket. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arve Rye

Hei Anne Lise! Det var interessant det du haddeom Jens Sønvissen. Jeg hadde notert hans fars navntil Sundvis Vold?, men det kan gjerne være Sundvis Jensson, det stemmer godt med års- tall og Jämtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hans Petter.Som en mulig far til Jacob Jacobsen Sund f. 1725 er følgende person interessant: Jacob Andersen Sund død 1744 61 år. I manntallet 1701 finnes en NN Anders Siversens enke med to sønner Hans Andersen 22 og Jacob Andersen 16. Sistnevnte passer i hvert fall godt i alder. Jeg ser det finnes et skifte etter Jacob Andersen Sund.Vurdert ut fra faddere, ser det ut til at Jacob Jac. Sund hadde en bror Anders Jacobsen Sund, videre en søster Gunnhild f 1730 (far Jacob Sund) gift med Henric Smiedeknecht. På sistnevntes barn finner jeg Jacob Sund og hans kone Anne som faddere.(Som du sikkert skjønner, har jeg liten greie på denne slekten. Min interesse for slekten gjelder Hans Hansen Sund (18 år i 1701) og hans etterkommere, som synes å være i slekt med noen av mine, sannsynligvis gjennom hans første kone Ellen Jonsdatter.Dette har jeg ikke utforsket skikkelig.)Kanskje du burde starte ditt eget tema angående slekten Sund? Da blir dine spørsmål mer synliggjort.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Hans Petter Engh.Jeg holder på med skifter ved Røros bergrett. Det var skifte etter Anne Jonsdatter, Jørgen Valsets hustru 2/3-1722. Datteren Gunnhild Jørgensdatter var gift med Jacob Andersen Sund. Skiftet etter sistnevnte bladde jeg forbi i første omgang.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Da jeg ser navnet Sunnvis her, vil jeg nevne dette: På Rosvoll på Smøla døde det i 1761 en Sunnvis Mogensen, 23 år gammel. Han skal ha vært fra Trondheimskanten, men jeg ikke klart å finne ham født i selve byen. Han fikk i 1757 datteren Margaretha sammen med jenta Rebekka Pedersdatter Hopen f. ca. 1738 fra Hopen på Smøla. Hun 'utstod Kirchens Disciplin' for dette, trolig stod hun i gapestokken. Faren Sunnvis/Syndvig,Syndvis (navnet er skrevet på disse måtene i kirkeboken for Edøy) måtte også stå offentlig skrifte for dette. Datteren Margaretha ble gift og har en stor etterslekt etter seg her på Smøla. Sunnvis er den eneste jeg har vært borti med dette navnet her på Smøla. Dette bare til en orientering:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.