Gå til innhold
Arkivverket

[#48611] Mechlenborg og Busk-familien, skifte fra Trondheim

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

Heii NST i Kjell Bugges utdrag av skifteprotokoll nr. 8 er følgende skifte gjengitt20/8-1720 etter Rasmus Busk hos halvbroren auksjonsdirektør Marcus Busk. Arvinger:HalvsøskenMarcusavd(ød) GiertJohanna Busk g. m. Christen Mechlenborg i FosenCathrine g. m. Løytnant NordallAne Margrethe avd Johan (Johannes) Bruns enke RørosfullsøskenAlethe Marie som i 12 år hadde vært hos MarcusAvd, morsarv 1031 og etter faren Svend Busch 619, gjeld 140 rd.Henvisning til et skifte 13/5-1717 NST bind XXVII s. 306Hvem var denne Christen Michelborg i Fosen?Her mangler og noen fornavn på ektefeller, er det noen som vet hva de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kjøpmannen Christen Mechelborg i Lille-Fosen var sønn av Johan Jacobsen Mechelborg (1661-1702)og Ingeborg Torsteinsd. White (1671-1731.) Johan Jacobsen var oldebarn av Erik Audensen på Kvalvåg. Ingeborg var på sin side barnebarn av Erik Audensens søster Ingeborg Audensdatter gift på Settem. Mer om dette finner du bl.a. hos Simon Ellefsenhttp://www.nose.dk/Norge/busch.htmleller i bd. III av Kristiansunds historie.Eller andre steder.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar prøvd å søke på innhold i brtukerforumet, men har som oftest kommet til at det var ikke noe resultat, kun på navnet til de som legger inn første innlegget/spørsmåletHvorfor vet jeg ikkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det stemmer ikke. Hvis du skriver Busch i søkeboksen øverst til høyre i Brukarforum, får du opp flere temaer med Busch i temaoverskriften eller med Busch innlagt som stikkord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Steinar,Du finner svar på endel her: Lenke. Utover det har jeg selv tidligere notert endel utfyllende informasjon:Det skiftet det er henvist til i (1) over, 13/5-1717 (NST bind XXVII s. 306), er etter faren Svend Gjertsen Busch som var «Auktionsdirektør».Iflg. Lenkens innlegg (10) hadde han disse barna med sin 3. hustru Anna Elisabeth Rasmusdatter Finde(alle født i Trondhjem): 1) Rasmus født ca 1701 død liten, 2) Hans født 13-9-1702 død 13-4-1703 samme sted, 3) Rasmus født ca 1703 (han ble oppgitt til 14 år og «hos Sr. Jens Finne» ved farens død) og 4) Jens. Jeg har tidligere notert at de også hadde datteren Alethe (Mette) Marie, anført i (1) f. 1707/08.Rasmus' oppførte halvsøsken Marcus, avdøde Giert (f. ca. 1695), Johanna og (Anna) Catharina var fra farens Svends 2. ekteskap m. Mette Marcusdatter Angell.Av disse var, som angitt i (20) i samme Lenke Anna Catharina (1694-1776) g.m. løytnant Johannes (Jon) Knudsen Nordal.Halvbroren Marcus (f. 17 mai 1692) var også auksjonsdirektør, og skal ha vært g.m. 1) Margrethe Buchoff, 2) Stinnken Krenckel.Halvsøsteren Ane Margrethe, avd. organist og kirkeverge på Røros Johan (Johannes) Bruns enke, skal imidlertid ha vært av sin far Svends 1. ekteskap m. Johanne Ditlefsdatter.Håper dette besvarte dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijoda jeg var fornøyd med det første svaret, fikk fylt ut noen familieopplysninger. Det jo greit å ha om, ikke annet et fødselsår på personer i databasen min.Det er Mikkelborg som er den familien jeg tilhører (i rødøy/Meløy greinen).MVH Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Og som du da sikkert vet, var Jens Olufsen Mechlenborg (1566-1626, stamfaren til de helgelandske Mikkelborg'ere/Mekkelborg'ere osv., bror av fogd Jacob Olsen Mechlenborg (1565-1619), stamfaren til Mechlenborg'erne på Nordmøre. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijoda det har jeg hatt ganske lenge, hadde bare ikke notert på det jeg fant skiftet på.Problemet til oss som er etterkommer av Lurøy-grenen er Oluf J. Mechlensborgs sønn Kristens kone men det er en annen debatt.fant eller Analistiske opptegnelser fra det gamle Kristiansund av Trygve Width som er meget utfullende på denne familien (det er fa Norsk slektshistorisk tidskrift, har desverre ikke notert hvilket)SteinarSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Er det Adelus Christensdatter, datter av Brønnøypresten Hr. Christen Steensen (Skanke) du tenker på? Svein Tore Dahl oppgir Rasch's opptegnelser fra Nordlandene som kilde.Trygve Widths 'Annalistiske optegnelser fra det gamle Kristiansund' står i NST 7 (1940): 324-334.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var nokk Adelus sin sønn Kristen Olsen Mechlenborg (1640-1710)sin kone, som mangler.Det er jo et område hvor det ikke er papirer som nevner kvinner i dette området på det tidspunktet. Skifter begunner 1693, kirkebok ca 1730/40, håpet var at han ble gift i Trøndelag og at det kanskje var noe å hente derfra.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Steinar i innlegg 9: Vår felles ane Eva Christensdatter Mikkelborg og ektemannen Christen Hansen kaller jo opp hennes far gjennom sønnen Christen i 1710, og hans far gjennom sønnen Hans i ca 1713. Da er det jo naturlig at de kanskje har fulgt samme mønster når det gjelder eldste datter og nest eldste datter. Så Christen Olsen født ca 1640 sin kone kan være Anne Marie, som er ført som Evas og Christens eldste datter i 'Slekten Benkestok'.Så til Christian i innlegg 6:Jeg har opplysninger fra boka 'Embetsmenn i Midt-Norge 1660-1700 og Svend Busch med famile. Han var gift 1 med Johanna Ditlefsdatter som ble gravlagt 09.01.1689, og det var skifte på henne 22.03.1690. Barn:1)Anna Margrethe født 1675, og gift på Røros med Johannes Brun som var organist.Så ble Svend gift med sin 2. kone Mette Marcusdatter Angell, som det var skifte på den 26.02.1696. Barn med henne:2)Marcus født 17.05.1692, og i perioden 1707-1814 reiste han til sjøs som navigatør. I 1717 etterfulgte han sin far som auksjonsdirektør. Gift i 1716 med Margrethe Buckhoff, som det var skifte på 23.01.1735. Den 20.09.1740 ble han gift med Stincken Krenkel.3)Johanna født ca 1693, og i 1717 var hun hos sin mormor i Holsten.4)Catharina født ca 1694, og gift med fenrik Johannes Nordal.5)Giert Svendsen Busch født ca 1695.Så ble Svend gift med Anna Elisabeth Rasmusdatter Finne, som ble født 06.07.1671 og døde 07.08.1710. Jeg hadde den yngste Rasmus og Mette Marie, men ikke de 2 andre barna. Så nå er de også innskrevet i slektsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Steinar: Eventuelt debatt om navn på mor til Eva Christensdatter og hennes far Christen Olsens mor kan jo fortsette under tema 45520(om Eva Christensdatter Mikkelborg) eller om ektemannen Christen Hansen i emne 22812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.