Gå til innhold
Arkivverket

[#48785] Felespilleren Samuline Seljeset 1804-1872 - en foregangskvinne.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Samuline ble f i 1804 og voks opp på gården Moldsvor i en stor søskenflokk. Foreldrene var Anders Rasmussen og Anne Olsdatter. De eldste søsknene var født på gården Kirkehorn, der Anders var fra. Samuline ble gift med Elling Andersen Seljeset og de fikk flere barn sammen.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=EIDKB3&gardpostnr=820&merk=820#ovre>LenkeLenkeSamuline reiste rundt med sin filoin og spilte i brylluper. Den gang ble visst staus regnet utfra hvor mange brylluper man hadde spilt i,. og det sies at Samuline hadde spilt i mange. Med seg hadde hun oftest et lite barn, for hun måtte vel amme underveis. Hun har flere etterkommere som er felespillere.Samuline ble 68 år.LenkeEr det noen som kjenner til Samuline? Hvor mange barn hadde hun? Når ble de født? (Jeg har funnet tre som ble f mellom 1840 og 1850.) Ble Elling gift på nytt da Samuline døde? Er det Elling som dør her?Lenkeeller var han død tidligere?Alt av interesse!Les mer her:Lenke

bilete2593.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Elene Andrine 23/2 1845 +29/2 1848 og Elling Ole 19/7 1851, begge døpt i Eid SF.FS VRI: Alle f.-dpt i Eid SF: Ane 23/9-25/9 1825, Anders 2l/5-3/5 1828, Malene Karolie 26/6 1829, Malene 8/7-10/7 1831, Marte Oline 12/11 1834, Anders Martinus 1/12-2/12 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sånn går det når man ikke leser skikkelig over det man har skrevet: Elling Ole 27/2 1851. Anders 2/5-3/5 1828, Malene Karoline 26/6 1829.FS: Foreldrene ble gift 10/7 1825 i Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk skal du ha Berit,ja den godeste Samuline må jo da ha hatt det hektisk,-jeg fant etter jeg la inn innlegget at hun trolig fødte i alt 9 barn i tiden 1925 - 1951. 23/9 1825 Anne 2/5 1828 Anders 26/6 1829 Malene Karoline 8/7 1831 Malene 12/11 1834 Marte Oline 1/12 1836 Anders Martinus 16/7 1840 Oline Laurentze Dortea 23/2 1845 Ellene Andrine Dortea 27/2 1851 Elling Ole Iver Ellers så fikk jentene gjerne jordmorens navn i tillegg til et familienavn, mens gutten fikk et navn fra fadderen.Hvordan var det likestillingen i de dager i Hornindal, mon tro. Var Elling det vi på 70-tallet kalte en 'tøffelhelt'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var da også noen av barna som døde som små: 9/5 1828 Anders f 1828 Begr. 12.5.1828. Døde 7 dager gammal 4/7 1829 Malene Karoline f 1829 begr. 7.7.1829. Døde 8 dager gammal31/1 1836 Marte Oline f 1834 Begr. 3.2.1836. Døde 1 og 1/4 år gammal5/4 1843 Anne Ragnhilde f 1843 Begr. 8.4.1843, jordf. 12.5.1843. Døde 6 dager gammal (ikke nevnt blandt de døpte) 28/2 1848 Ellene Andrine Dorotea f 1845 Begr. 4.3.1848, jordf. 1.6.1848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sigrid Therese Moldestad har ei forestilling om kvinnelege spele'menn' i Bergen for tida - TAUS heiter førestillinga og skal vere svært bra. Du kan heilt sikkert våge deg til å kontakte henne og høyre om ho har opplysningar om denne dama og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, tusen takk Aase. Det var fordi det var et program med henne i går på lokalsendingen vår at jeg begynte å undersøke litt. Oldebarnet; Lars Hjellbakk, er jo kjent.Dessuten er sønnen vår kjent med flere av disse som driver med 'moderne' folkemusikk; Jeg er jo selv musikkutdannet og synes dette er et spennende felt, Å ja...Men fela heng på veggen...Burde jo spilt av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Vestlandsrevyen i dag hadde intervju med Sigrid Moldestad, som nå er ute med CD med slåtter av kvinnelige felespillere.http://profile.myspace.com/sigridmoldestadHun nevnte også felespilleren Lisbeth Andersdotter som brente fela da mannen døde (det var altså djevelens verk). Jeg husker min mor fortalte at morfar gjemte fela da presten kom; -dette var på begynnelsen av 1900-tallet. Men i min barndom var fela fremme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Her er den Lisbeth Andersdatter som mente det var djevelens verk da hennes mann, Peder, druknet på sjøen i 1828, siden hun var felespiller. Vielsen deres i 1812 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=INNVVIGD&gardpostnr=1634&merk=1634#ovre>Lenkeog Lisbeths gode venninne, Sigrid Jonsdatter Bolstad, samme slekt som felespilleren Per Bolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Harald L. Bakke

EG er etterkommar etter Samuline Seljeset, eller Anders-Samulina som ho vart kalla i Hornindal. Ho er mi 3x tippoldemor gjennom eldste dattera Anne f. 1825 som vart gift med Ingebrigt Olson Korsbrekke frå Sunnylven, dei vart plassefolk på 'Melkevoll-plassen' på Seljeset. Samuline og Elling har ei stor slekt etter seg både Nordfjord og elles i landet. Det er fortalt at ho reid til hest mange stader i Nordfjord og på Sunnmøre, ofte med det yngste barnet i ein bylt til kroppen når ho skulle til bryllaup eller andre begivenheter. At ho var ein mykje etterspurd 'spelemann' er det lita tvil om. Etter som eg forstår finst det mykje slåttematerial att etter henne i Hornindal. Ellers er det lite eg personleg kan bidra med utover det som er komme fram ovanfor her om Samuline personleg, men ho må ha vore ei dame med sterk personlighet som kunne reise rundt på den måten på den tida-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du verden, det var kjekt å høre.Jeg interesserer meg litt for ulike 'kvinneskjebner', og da spesielt de som er litt annerledes enn det man forventer, samt de fattige.Jeg går ut fra at du har skaffet deg CDen TAUS med Sigrid Moldestad. Der er to spingarar etter Samuline.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Eg gløymde å ta med i forrige innlegg at igår kjøpte eg nett den CDen. Har forøvrig ikkje hatt anledning til å høyre på den enno men det ser eg fram til ! Forøvrig er Gunn Gausemel,- ei av 'Honndalstausene' og etterkommar av Samuline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.