Gå til innhold
Arkivverket

[#51681] Ibsen-etterkommere i Italia?


Gjest Olav Vidar Landsverk
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Vidar Landsverk

Nei, jeg sikter ikke til mulige utenomekteskaplige barn av Henrik Ibsen da han var i Italia:Hans barnebarn Irene (1901-1985 - datter av Sigurd) ble i 1930 gift med Josias Bille (1882-1961), og deres etterkommere var fremme i ymse slektsoversikter i Ibsenåret 2006. Utenfor Aftenpostens oversikt lå Irenes første ekteskap i 1920 med italieneren Mario Rocco. De fikk barnet Rosetta.Vet noen om Rosetta Rocco døde som barn, eller om hun vokste opp og ble gift og fikk barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Rosetta ble kidnappet av sin far i 1927/28, fordi moren Irene ville skilles og gjøre barnet protestantisk og døpe henne om fra Rosetta Rocco til Susanna Ibsen. Og sannsynligvis kutte all kontakt mellom far og barn. Uansett, Rocco gav opp og Rosetta ble Susanna Ibsen. Jeg er ikke helt sikker på hva som skjedde med henne, men jeg tror hun vokste opp. Irene flyttet til Danmark i 1931, og Susanna har kanskje etterslekt i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, det har hun, når jeg bare fikk sjekket opp. Hun fikk tvillingsønnene Thorkel og Vitus. Men med hvem, og hva deres eventuelle barn heter, vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

VG trykket et slektstre i forbindelse med en artikkel i 1992 eller 1993. Historien om kidnappingen er nevnt boken 'The Miraculous Fever-Tree: Malaria, Medicine and the Cure That Changed the World', skrevet av Fiametta Rocco, barnebarnet til Mario Rocco. Hun er kulturredaktør (eller noe sånt)i en britisk storavis (husker ikke helt hvilken). Mario emigrerte nemlig til Afrika etter bruddet med frøken Ibsen (han tok med seg sin nye kone), og sønnen (Fiamettas far) bor fremdeles i Afrika. Hverken Fiametta eller faren hadde imidlertid noen ekstra opplysninger om kidnappingen. Han hadde faktisk hatt noe kontakt med Susannas familie i Danmark, men visste ikke om de nålevende generasjonene i familien hadde noe kunnskap om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Slektstreet var på trykk 28. august 1992, side 38. Og Susanna/Rosettas ektemenn var i følge treet Nils Østby og Ib Bering Jensen (som hun fikk de ovennevnte sønnene med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Olav Vidar Landsverk

Har endelig bestilt og lest artikkelen i VG. Den virker som et hastverksarbeid: 1. Henrik Ibsens farfar Henrik er kalt en danske til tross han var født i Bergen i 1765. 2. Magdalena Thorsen (f. 1819 i Fredericia) er beskrevet som mor (ikke stemor) til Henrik hustru Suzannah Thoresen (f. 1836), som jo var datter av den norskfødte Sara Margr. Daae. 3. Ut fra Henrik Ibsens ”danske” farfar og Suzannahs ”danske” mor skriver journalist Astrid Sletbak at familien vendte tilbake til Danmark med Henriks sønnedøtre Irene og Eleonore. 4. Irene bearbeidet sin fars ”Kejser og galilæer” - som vitterlig er skrevet av hennes farfar. 5. Og Hjarn Borberg er blitt til Jahn.Men ellers var det jo en del å hente, nemlig det jeg ville vite om mulige italienske etterkommere.Mange takk for henvisningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Som en liten digresjon kan jeg fortelle at bror til Henrik Ibsen, Ole Paus Ibsen og hans kone Jenny er gravlagt i Stavern ved Larvik, Vestfold. Dette er søkbart på nettet. (Må ta et lite forbehold om brorskapet).Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lars Roar Langslet omtaler så vidt Irene Ibsens første ekteskap i biografien om Sigurd Ibsen (SØNNEN, 2004), s. 410. Han følger ikke opp historien i neste slektsledd, men nevner likevel noe om komplikasjonene rundt skilsmissen (og litt om mangelen på 'hjemmehygge' i det ibsenske hjem):'...eldstedatteren Irene, (...) følte seg så knuget av isolasjonen og den trykkende stemningen at hun måtte bort for enhver pris! og så valgte hun, bare 19 år gammel, å gifte seg med sin italienske beiler Mario Rocco, enda hun allerede ante at dermed begikk hun sitt livs store dumhet. Det gikk tilsynelatende bra et par års tid, paret fikk datteren Rosetta, men så ble det skilsmisse og utallige forviklinger (for italiensk lovgivning tillot ikke skilsmisser)'.Lisbeth - du trenger ikke ta forbehold om brorskapet. Ole Paus Ibsen var Henrik Ibsens bror. Relevant tråd: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har vært litt i kontakt med etterkommere av både Mario Rocco og Irene, og etter hva jeg har fått høre, var det litt av en historie. Blant annet engasjerte Irene visstnok en privatdetektiv for å finne datteren sin etter at Mario hadde tatt henne. Denne privatdetektiven var ikke snauere enn at han samtidig lot seg hyre av Mario Rocco, og ble dermed en slags dobbeltagent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.