Gå til innhold
Arkivverket

[#54248] Familie til Else Chatrine Waale, f okt 13/16 i Larvik (? ) Vestfold

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg har funnet noen opplysninger på DIs-treff om Maren Greens Aner. ( dette bør nok sjekkes grundig først:Maren Green f. Sigdal 1717. Foreldre: Reidar ( Reijer) Halvorsen Jokstad , Sigdal Marte Andersdatter , Berg SigdalFarfar : Peder Fingarsen Jokstad ( Sigdal) Farmor : Kari Embretsdatter,( 1620-1680) Nordre Green, SigdalKan se om jeg finner flere opplysninger der. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glem innlegg 101. Her skrev jeg feil.Prøver igjen:Marens Greens foreldre : Reidar Halvorsen Jokstad, Marte Andersdatter BergSå er nevnt fars foreldre : Halvor Pedersen Jokstad, Kari Engelbretsdatter , Nordre Green SigdalOldeforeldre , fars side: Peder Fingarsen Jokstad,Sigdal, Hustru ukjent.Oldeforeldre morsiden: Engebret Reidarsen Green, Sigdal, Ingrid Olsdatter , Vad.Sigdal(Med forbehold om rett avskrift.)Det er sikkert lurt med et NYTT TEMA om forfedre i Sigdal og Rollag. Nå begynner det å bli ganske uoversiktelig med alle svar her i dette tema. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Nå er vi visst i farta igjen, begge to, Gunn. Jeg driver og surrer med mitt og prøver å få en slags oversikt over de ulike familiene. Mulig dette jeg legger inn nå, allerede er avklart, men legger det inn likevel:Dette ser ut til å være riktig så komplisert! Hvis jeg ser riktig nå, så var Johan Marcussen Bøckmann gift med Else Olsdatter Schierven! Johan Marcussen Bøckmann skal være broren til Arent Marcussen Bøckmann (faren til Else Alethe Dorothea Bøckmann). Og Else Olsdatter Schierven var søsteren til Cathrine Olsdatter Schierven som var gift med Hans (Fredriksen) Holm.Barna til Johan Marcussen Bøckmann og Hans (Fredriksen) Holm blir da søskenbarn, i og med at disse to mennene var gift med hver sin søster Schierven. Og barna til Arent Marcussen Bøckmann blir søskenbarn til Johan Marcussen Bøckmanns barn.Johan Marcussen Bøckmann var farbroren til Else Alethe Dorothea Bøckmann og Johans kone, Else Olsdatter Schierven, var hennes inngiftede tante. Else Alethe giftet seg så med Hans Hansen Holm, som var sønn av Cathrine Olsdatter Schierven og Hans (Fredriksen Holm). Så langt jeg da kan se, var Hans Hansen Holm og Else Alethe Dorothea søskenbarn.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg tror du har helt rett , Grethe. Her ser ut til at disse folkene er knyttet sammen med ekteskap mellom fettere og kusiner.Som jeg nevnte så flyttet familiene mye i den tiden. legger ved et eksempel på skifte som viser dette. Kongsberg, Strømsø , Sigdal er nevnt på disse Green-familiemedlemmer: Lenkeskal se om jeg rekker biblioteket i morgen. Flott at vi er fler som leter her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Faren til Johan Marcussen Bøckmann og Arent Marcussen Bøckmann het Marcus Arentsen. Han var født ca. 1665 (?) og var tollbetjent/kontrollør i Larvik. Han var gift med Cathrine Bøckmann! Igjen dette Cathrine-navnet som gjør at i allefall jeg må holde tunga rett i munnen. Se dette fra Per Nermos slektsside: [url="http://www.nermo.org/slekt/d0004/g0000084.html>http://www.nermo.org/slekt/d0004/g0000084.html. Stemmer dette, ser det ut som Johan og Arent fikk med seg Bøckmann-navnet fra sin morsside!Marcus Arentsen er nevnt i skifter i Larvik:I et skifte 1697-98 er han nevnt som broren til en av arvelaterne, nemlig Åse Arentsdatter, som var gift med den andre avdøde arvelateren, Steffen Schram LenkeI et annet skifte fra 1713 står han oppført som gift med Cathrine Bøckmann og som svigersønnen til Johan Bøchmann, overinspektør og birkedommer LenkeDenne Johan Bøckmann hadde til alt overmål vært gift tre ganger: Først Maria Schumager, så med Maren Nilsdatter og til sist med Dorothea Gotlender. Av skiftet ser du at Johan hadde en del barn fordelt på disse ekteskapene, og datteren Cathrine, som var gift med Marcus Arentsen, var datter i Johan Bøckmanns tredje ekteskap med Dorothea Gotlender. Se også dette: Lenke. Og her er oversikt over alle Johan Bøckmanns ekteskap og barn: LenkeDen grenen du skal holde deg til, er da Johan Bøckmann og kone nr. 3, Dorothea Gotlender. Johan Bøckmann var født ca. 1630 i Danmark iflg. Per Nermo. Hans tredje kone, Dorothea Gotlender, var muligens født 1645, og hennes far var en Paul Gotlender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, Grethe! Her er nok et interessant skifte i Larvik hvor Arent Bøchman også er nevnt, se hvor han bor. LenkeIkke rart dette har vært ganske vanskelig å finne sammenheng i. Nå lysner det i skogen ser det ut til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel bekreftelsen på at Arent Bøchmann hadde en sønn Iver, som ble døpt i Rollag den 8. august 1736 (se til høyre i kirkeboka) Lenke. Jeg har i tidligere innlegg referert til en Iver Arentsen Bøckmann som er født 3.8.1736 i Skånevik. Men hvis Iver i Rollag er identisk med karen vi finner igjen som konfirmant i Skånevik i 1754 (se mitt innlegg nr. 90), så var også Iver født mens faren Arent Marcussen Bøckmann ennå bodde i Rollag.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

flott igjen, Grethe! Ja, at det er samme Iver som blir konfirmet i Skanevik tror jeg er ganske sikkert.Alder ikke umulig med 19 år ved konfirmasjonen, Særlig om familien hadde vært på flyttefot. Passer bra med opplysninger fra DIS treff at Iver døde i Bergen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den 24. (21.?) mai 1744 hadde Arent Bøckmann datteren Marthe Sophia til dåpen i Rollag (se nesten nederst på venstre side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070315610639.jpg>LenkePå høyre side av kirkeboka for Skånevik, nesten nederst på høyre kolonne, ser jeg at Hr. Bøckmann har datteren Regina Maria til dåpen LenkeSå i 1751, på venstre side, øverst i høyre kolonne står det Regina Maria Bøckmans Lenke. Det er vel Regina Maria nr. 2, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Forresten så var det nevnt en Maria Bøckmann, moderen, på gården Åkre i sjeleregisteret fra 1777 for Skånevik. Hun var i huslyden til Iver Bøckmann LenkeFødselsåret til denne Maria blir da 1717… Kan dette være enken etter Arent Bøckmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Forresten så var det nevnt en Maria Bøckmann, moderen, på gården Åkre i sjeleregisteret fra 1777 for Skånevik. Hun var i huslyden til Iver Bøckmann LenkeFødselsåret til denne Maria blir da 1717… Kan dette være enken etter Arent Bøckmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe og Gunn! Jeg tror jeg har Else Alettes fam (morsiden) sånn rimelig på plass, men Holm fra Hans Hanson Holm og bakover blir vanskelig, det samme gjør det med Familien til Marcus Arentsen, far til Arent Marcussen Bøchmann. Jeg skal prøve å summere dette opp senere, men det blir mye kryss og tvers i disse familiene. Klarer dere å se de klare linjene. På morssiden til Else Alette synes jeg at det gikk greit, men disse Bøchmannene forvirrer meg.Takk for all hjelp så lang, den har vært uvurderlig.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Grethe! Jeg tror du har funnet enken Maren f. 1717. Det årstallet stemmer med oppgitt fødselsår i kilder på Dis treff. Dessverre må dødsåret som er nevnt i samme kilder være helt feil, 1834 er oppgitt. Så gammel Kunne hun umulig blitt, så her er det mye rart.At hun bor hos sønnen ville vel være helt naturlig.Tror det bør lages et nytt tema om Hans Hansson Holm.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Når det gjelder Hans Hansen Holms aner se Grethe innlegg 103. Også på Distreff er opplyst at Hans Hansen Holm f. 1735 g. m. Else Alette Dorothea BøchmanForeldre til Hans skulle være : Hans Holm , Brevik og hustru Cathrina Elisabeth Schierven .Dette paret hadde i følge kilden to sønner,Hans Hansen Holm og Ole Hansen Holm f. Brevik.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Som en kuriositet legger jeg også inn dette skiftet som jeg kom over under leting etter Hans Holm:LenkeHer var mye Green-slekt og flere prester nevnt.Skulle ikke undre meg om det er flere slektsammenheng her.Litt å sudere denne haugen av informasjoner. Trengs nok et nytt tema, men litt spennende å se disse skiftene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. Her strømmer det på med informasjon slik at det er ikke lett å følge med. Jeg så i innlegg 115 at far til Arent Marcussen Bøchmann mangler. I Larviki Historie Bind 1 så er det et kapittel med 'Gamle Larviksslekter'. Der finner jeg Arent Bøchmann født omk 1704, død som sogneprest til Skaanevik 1754. Han har etterslegt på Vestlandet. Han er sønn av Cathrine Bøchmann levde i 1713, men var død 1730, hadde i egteskap med kontrollør Marcus Arentsen 2 sønner, som tok morens slegtsnavn: 1. Johan Marcussen Bøchmann død i Larvik omk. 1752 gift med Else Olsdatter Schjerven, datter av Ole Larsen (Lauritzen) Schjerven og Inger Schurman samt enke efter Jens Rasmussen Alsing (en bror av Ole R. Alsing. 2. Arent Bøchmann født omk 1704, død som sogneprest til Skaanevik 1754.Far til Cathrine Bøchmann var Johan Bøchmann, som var dansk av fødsel. mer info om han i boka. Han var gift 3 ganger, 1ste gang med Maria Schmacher, 2den gang med Maren Nielsdatetr og 3dje gang mad Dorothea Gothlænder (død 1713. Søster til birkdommer i Larvik Søren Gothlænder, som døde i Larvik i 1737 uten barn og var søn av Paul Gothlænder i Købehavn. Ved skiftet etter Johan Cathrine Bøchmann og hans siste hustru blev deres efterladte formue delt mellom hans 7 barn. (jeg ser ikke hvilken av hustruene som var mor til Cathrine).De 7 barna ser ut til å være gift med eller var blandt de som dekket opp mange av maktposisjonene i Larvik og omegn på den tiden.Johan Bøchmann hadde vært i Stockholm, og ble 1653 bergskriver ve Kongsberg sølvverk, befordres i 1656 til bergamtskriver og blev i 1667 tillike overbergamtsforvalter. Paa grund av trakasserier melom verkets embedtsmænd trak han sig tilbake omkr. 1689 og ble deretter overinspektør og birkedommer i Larvik Grevskap, i hvilken stilling han døde i mai 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ser at Grete i innlegg 106 har stort sett den informasjonen som jeg la inn, men hun manglet da bekreftelsen fra Larviksboka om at barna tok morens etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan ! Står det noe i Larviks historie om far til Arent Marcussen Bøckman, Tollkontrollør Marcus Arentsen, f 1655. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Erling. Beklager, men jeg har ikke funnet mer en det du har fått om Tollkontrollør Marcus Arentsen, f 1655 fra registeret. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.