Gå til innhold
Arkivverket

[#56538] Karen Adolfsdatter som holdt til i Larvik


Gjest sidsel pihl haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Nå fant jeg noen flere notater:Fullmektig hos kanslliråd Leopoldus på Herre ved Porsgrunn Adolf Jan Jacobsen Neuspitzer gift 04.02.1727 i Solum med Helle Maria Svane. Hun var datter av Ole Guttormsen Svane og Karen Jonsdatter (skifte etter henne Langestrand, Larvik 20. okt 1732. 1728 bortfestet eierne av Klyve til Ole G. Svane og sønnen Samuel Olsen Svane (fra Larvik) «et støcke af vaares grund Klyve gaard ved bechen på betingelse af opsætte eller lade bygge et Qværnhus». I et skifte etter Karen Jonsdatter på Langestrand ved Larvik, sluttet 20. oktober 1732, fikk jeg navnet på hennes avdøde mann og deres barn. Mannens navn var Ole Guttormsen (Svane) og barna Samuel Olsen Svane, Anna Olsdatter Svane, g.m. løytnant Christian Ulrich From, og Helle Marie Olsdatter Svane, g.m. Adolf Neuspitzer som var fullmektig hos kanslliråd Leopoldus på Herre ved Porsgrunn. Ved manntallet 1701 var Ole Guttormsen (Svane) 38 år gammel, strandsidder og møller i Strandhuuset på Langestrand, gift, men ingen av barna (i alle fall sønnene) var født i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til innlegg (20) og (21): Dette er litt rart, og jeg lurer alvorlig talt på om det er presten i Bamble som er på bærtur her. Det er jo ikke helt uvanlig at det føres feil navn på mora i kirkebøkene.Helle Maria er formodentlig datter av Ole Guttormsøn Svane som begraves på Vestsida 12.10.1729, 63 år gammel. (Lenke) Teorien styrkes ved at de Adolph og Helle Maria kaller sønnen som blir født året etter for Ole Guttorm.Da blir det litt mistenkelig at navnet Guttorm dukker opp i en helt annen sammenheng, nemlig som farsnavn på kona til Adolph i 1736. Jeg har ikke funnet noen begravelse av Helle Maria i perioden 1734-1737, og heller ikke at Adolph gifter seg på nytt i denne perioden. Hvis noen greier å finne en av disse hendelsene, skal jeg selvsagt revurdere materialet. Men foreløpig velger jeg å tro at det er ført helt feil navn på mora i Bamble 1736.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum
Lenke og mor til Adolph Neuspitzer:Johan Jacob Neuspitzer (ID-nr. 546, sist redigert 17. november 2007. Utskrift av 4. februar 2008.)Far:[ikke registrert] Mor:[ikke registrert]Hendelser Født 19. mars 16461Gift med Sophie Cronborg2Merknad: Neuspitzer, Johan Jacob, født 19. mars 1646. Var «Amtmann» i Kurpfalz, men måtte som hugenot flykte, og kom senere til Danmark. Nevnt som «Suckerbager» hos kronprins Frederik. Ble siden «General-Toldinspectør over hele Østerlandske Told i Norge». Visitør og tollbetjent i Langesund 8. mai 1684, bekreftet 9. januar 1700. Begravet 1. august 1708 i Solum.1Merknad: I 1700 er Johan Jacob Neuspitzer nevnt som visitør og enkemann. Han hadde en tjener og en hest, og betalte 6 riksdaler i skatt.3Gift med Margrethe Barnholt4Død 1708 på Vestsida, Porsgrunn5Skifte 8. august 1708 på Bjørntveteie, Solum: Johan Jacob Neuspitzer død, den salige manns «vidve» (enke) Madame Margrete Barnholt som selv var til stede med hennes bror Mons: Casper Barnholt som lovverge og den salige manns etterlatte barn av to kull. Av første kull: Fredrich, Christian, Johan Hendrich, Johan Jørgen og Adolph såvelsom Charlotte Amalia gift med styrmann Svend Nielsen «som selv til stede var og ble beskikket til formynder for hans kjærestes søsken». Annet kull: Marius Neuspitzer og Sophie.4Kilder Tollere gjennom 300 år 1563 - 1886. Skifteprotokoll for Nedre Telemark Sorenskriveri (NTS) Hba 0004 (1696-1701). VP 1700: Sophie Cronborg (side 261b) (LBK). Christian P. Abrahamsen: Solum-Porsgrund - Det gamle «Vessia» (Porsgrunn: Porsgrund Historielag, 1991). Kapitel 7: Opptegnelser om det gamle Vestsiden. side 52, i en gjengivelse av koppskattmanntallet for Vestsiden i 1700. Skifteprotokoll for Nedre Telemark Sorenskriveri (NTS) Hba 0006 (1703-1709). Bjørntvedteie 1708: Johan Jacob Neuspitzer (side 287b) (LBK). Kirkebok for 0818 Solum Mini 1 (1701-1716) side 136. 01.08.1708: er død Jan Jacob Neuspitzer visiteur. Familie Ektefelle: Sophie CronborgTrolig født: rundt 1650Død: 1700 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Henrich NeuspitzerTrolig født: rundt 1678Barn: Charlotte Amalie Neuspitzer +Født: ca. 1680Gift: 9. desember 1707 i Solum med Svend Nielsen HeboeDød: 1734 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Johan Henrich NeuspitzerFødt: ca. 1685Død: 1715 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Christian NeuspitzerTrolig født: rundt 1686Barn: Johan Jørgen NeuspitzerTrolig født: rundt 1688Barn: Adolph Neuspitzer +Født: ca. 1695Gift: 4. februar 1727 i Solum med Helle Maria Olsdatter SvaneGift: 10. august 1740 i Solum med Janniche Hedevig Jacobsdatter van DeursDød: 1753 på Vestsida, PorsgrunnEktefelle: Margrethe BarnholtFødt: ca. 1676Død: 1736 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Sophie Margrete NeuspitzerFødt: 1702 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Marcus NeuspitzerFødt: 1705 på Vestsida, PorsgrunnMvh Ann-Mary
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann- mary engum

Helle Maria Olsdatter Svane (ID-nr. 11223, sist redigert 15. august 2007. Utskrift av 4. februar 2008.)Far:[ikke registrert] Mor:[ikke registrert]Hendelser Født ca. 17081Gift 4. februar 1727 i Solum med Adolph Neuspitzer2Død 1739 på Vestsida, Porsgrunn1Kilder Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761). Begravde, side 159. 27.10.1739 Porsgr: Helle Maria Olsdatter 31 aar 9 mnd. 3 dage. Kirkebok for 0818 Solum Mini 2 (1713-1761). Forlovede/Gifte, side 184. (forlovet 19.12.1726, gift 04.02.1727): Adolph Neuspidtzer og Helle Maria Svane. Forlovere Jens Kiill og Isach Leth. Familie Ektefelle: Adolph NeuspitzerFødt: ca. 1695Død: 1753 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Lisbeth Cathrine Adolphsdatter NeuspitzerFødt: 1727 på Vestsida, PorsgrunnGift: 4. november 1757 i Solum med Frans OlsenDød: 1762 på Gråten, SolumBarn: Sophie Margrete Adolphsdatter NeuspitzerFødt: 1728 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Jan Jacob Adolphsen NeuspitzerFødt: 1729 på Vestsida, PorsgrunnBarn: Ole Guttorm Adolphsen Neuspitzer +Født: 1730 på Vestsida, PorsgrunnGift: 10. desember 1762 i Solum med Inger Margrete AntonisdatterGift: 1. januar 1776 på Vestsida, Porsgrunn med Anne Margrete RasmusdatterBarn: Christian Ulrich Adolphsen NeuspitzerFødt: 1734 på Vestsida, PorsgrunnAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til (30) og (31): I de aller fleste tilfeller er det nok bedre å poste en lenke til en nettside enn å kopiere hele teksten hit. Jeg antar at de fleste som frekventerer dette forumet klarer å klikke på en lenke selv. Dessuten lover jeg at lenker til Solumslekt skal virke så lenge jeg lever og har noe av vettet i behold.Ellers ser jeg at Ketil og jeg kom til samme konklusjon temmelig samtidig, nemlig at navnet på mora til Karen Adolphsdatter sannsynligvis er feilført i kirkeboka. Og takk til Arnstein Rønning for nyttige opplysninger i (26).mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da har jeg oppdatert familien Neuspitzer på Solumslekt med noen av de opplysningene som har kommet fram her. Innlegg nr. (26) fra Arnstein tillot jeg meg å kopiere rett inn på Helle Maria Olsdatter ([url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=11223>Lenke) som nå også har fått foreldre.Dattera Karen født i Bamble 1736 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Sidsel, jeg kan ikke se at du har nevnt mannen til Karen her. Har du en henvisning til vielsen, og gjerne noen flere opplysninger om familien?Du kan gjerne skrive til meg på leif at solumslekt dot org.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Karen Adolfsdatter og mannen Peder Jacobsen er nevnt i ekstraskatten 1762 for Larvik med Langestrand og Sandefjord (innlegg 2). LenkeLarviks kirkebøker for denne perioden er ikke bevart. Jeg finner ikke noe skifte etter Peder Jacobsen i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Pihl Haugen

Hei alle hjelpere.Vi har problemer med internett, eller er det med et overbelastet digitalarkivdebattforum? Jeg har to ganger nå skrevet innlegg som forsvinner idet jeg sender dem. Det siste var svært langt og inngående, og jeg vet ikke om jeg orker å rekonstruere det.Poenget er at jeg er kjempeglad for all hjelp, og tror jeg kan regne med at det er riktig at Karen Adolphsdtr var datter av Adolph Neuspitzer og Helle Marie Olsdtr. Svane, selv om hun ikke er blant de dåpsbarna som er oppført i Solum. Navnesammenhengene måtte være riktig, mener jeg. Fødselsåret er vel riktigere enn alderen oppgitt i FT 1801. Hvorfor ble hun døpt i Bamble? Var Solum kirke ute av drift av en eller annene grunn?Mange av de opplysningene jeg har fått er jeg kjent med, jeg skulle ha gitt bakgrunnen for spørsmålet i mitt første innlegg:Karen Adolphsdtr. gift med Peder Jacobsen, 1732 - 1785, de er mine tiptiptip-oldeforeldre på farsiden. Jeg vet lite og ingenting om Peder, litt om hans søsken, og med 99 % sikkerhet om hans foreldre og besteforeldre. Det kan jeg opplyse i egen sending.'Solum-slekt' er et imponerende godt verktøy, som jeg ikke har visst om før nå. Jeg skal benytte meg mere av det, etter at jeg kanskje blir 'ferdig' med min fars side, for å sjekke om slektstavlen vår fra Solum er riktig.Nå sender jeg dette før vi faller ut av nettet igjen!Mange hilsener Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Svaret på hvorfor han var i Bamble ligger nok i Arnsteins innlegg (26): 'Adolf Neuspitzer var fullmektig hos kanselliråd Leopoldus på Herre ved Porsgrunn'. Jeg har ikke helt fått tak i hva han jobbet med, men det tør vel ha vært noe med driften av Bolviks Jernverk (i Solum) og dertil hørende hammerverk på Herre (i Bamble).mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Arnsteins kilde er vel skiftet etter svigermoren Karen Jansdatter i Larvik (jfr. innlegg 5 som godt kunne hatt med et par ord om hvor lenken fører hen):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Akkurat -- der var det ja.Ellers er jeg 'litt' i familie med Neuspitzerne, en av mine x-tippoldemødre var søster til Svend Nielsen Heboe som var gift med søstra til Adolph, Charlotte Amalie. Det er alltid litt artig når en kan knytte ting til sin egen slekt.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.