Gå til innhold
Arkivverket

[#63984] Amerikafotografer


Gjest Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Lien

Jeg arbeider med en bok om norsk-amerikanske fotografer - og skulle av den grunn gjerne ha spurt brukerforumets lesere til råds. Jeg lurer på følgende:1. Kjenner noen til brødrene Torvald og Peder Lie (f.1864 og 1862)- som dannet firmaet 'Lee Brothers Studio' i Minneapolis? I Minnesota Historical Society's register over Minnesotafotografer står det oppført at de kom fra Kristiansund. Men jeg kan ikke se av Preus/ Bonges fotogregister at brødrene virket som fotografer i Norge før de emigrerte fra Norge. Jeg finner dem heller ikke i emigrantprotokollene. Og så overtas firmaet av Torvalds enke Martha - som jeg også mangler opplysninger om...2. Jeg skulle også gjerne ha visst mer om Henrietta Mathieson som skal ha utvandret fra Nord-Norge - og som var aktiv som fotograf i Duluth Minnesota fra 1880-tallet og framover.3. Og så lurer jeg på om noen skulle ha opplysninger om ekteparet Isak (1855 eller 1866 -1922)og Tillie Flo (-1947) som kom fra Stryn i Nordfjord (i alle fall Isak) og som etablerte fotograf-firmaet Flo Studio i ulike småbyer i Minnesota? Firmaet ble etter Isaks død på 1920-tallet drevet av mor og datter Tillie Flo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Takk skal du ha, og ja, det er ganske fantastisk at disse gamle, opprinnelig norskamerikanske fotofirmaene fremdeles eksisterer. Jeg skal snart besøke USA - og kan jo forsøke å få tatt en prat med den nåværende innehaver. Vennlig hilsen Sigrid Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Har fleire bilde frå Myklebust's Studio, Eagle Grove, Iowa. Om det er oppe å går det veit eg ikkje. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Kjempeinteresant:Jeg har skrevet litt om Myklebust i et av bokens kapitler. Han er en av Amerikafotografene som foretok hjemreiser til Norge - der han på oppdrag av utvandrete nordmenn fotograferte de garder og steder på Vestlandet de kom fra. Jeg har også noen av hans fotografier fra Norge. Og lurer på hvor dine er tatt - i Norge eller USA? Om det er mulig vil jeg gjerne se dem. Det kunne også ha vært interessant å bruke dem under den utstillingen som skal lages over boken - en utstilling som skal vandre fra Hå Prestegård, til Bergen, til Setesdalsmuseet og videre til USA (Vesterheim, Decorah og Scandinavian East Coast Museum i N.Y).Vennlig hilsen Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Tusen takk for flott tips og ja, det ser ut til å være dem! Jeg har imidlertid ikke klart å finne dem i emigrantprotokollene.Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Fotografane Peder Olson Lie. f. 1862 på Klokkargarden Kjørsvika i Kvernes (Averøya)g. 1891 m. Lina (Lizzie) Johnson, Torvald Olson, f. 1864, g.1888 m. Martha Bell, og Einar Olson, f. 1879, utv. til Minneapolis, var søner av lærar og klokkar Ole Jensson Lie, f. 1831 i Gjemnes og kona Kirstine Eisteinsdotter Strøm, f. 1837, dotter av lærar og klokkar Eistein Pedersen Bekken (Ryen)f. 1801 i Os i Østerdalen. Kona hans var Berit Malena Olsdotter ytre Stenløs frå Kleive i Romsdal. Dei hadde også ein eldre son, Eistein, f. 1861, gift 1890 med Gunhild Anna Olsdotter Kvernes. Dei utvandra òg til Amerika.(Minneapolis) (sjå Averøyboka, b. 1, s. 569) M.v.h. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ein kjend fotograf som emigrerte til USA var Thorstein Brændmo, som dreiv, i alle fall ei tid, i Bodø.I Brooklyn, NY var ein fotograf som hadde firmaet Wang Studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Hei igjen EndreJeg er svært takknemlig for den gode og solide informasjonen du kommer med. Vil legge det inn i det registeret som jeg nå utarbeider over utvandrete Amerikafotografer. Tusen takk igjen!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Takk også til Gunnar SigdestadJa, jeg kjenner til - og har funnet bilder fra Brændmos studio i USA - og har hørt om Wang i New York. Men sistnevnte skulle jeg gjerne hatt mer info om. Er på vei til USA - og deriblant også Brooklyn, i slutten av uken - og har fått navnet Wang nevnt av arkivfolk der. Men det er altså alt...Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei igjen, Desse bilda eg har hatt interesse av er frå Omvikdalen, Kvinnherad. Fann dei på kulturkontoret i Rosendal, dei er komne dit av ein som bur i Story City. Bilder skal eg kunna ordna. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Familien i 1900. Tillie (Mathilda?) f. juni 1871 i Sverige. Immigrasjonsår 1880 for Isak er her trolig feilført. I senere tellinger er oppgitt 1884. :

bilete5860.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Minnesota Death Index:Name: Isaac I. FloDeath Date: 20 Feb 1922 Death County: Martin State File Number: 007378 Certificate Number: 007378 Certificate Year: 1922 Record Number: 345729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name:Tillie FloDeath Date: 10 Mar 1947 Death County: Martin State File Number: 008422 Certificate Number: 008422 Certificate Year: 1947 Record Number: 1031435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Sigrid!Dersom du tek kontakt med Norman Arntzen, Watertown, CT., enten på tlf. (001) 860-945-8741 eller på epost, normana(krøllalfa)aol.com kan han som tidlegare 'Brooklyn resident' familieven svare på spørsmål om Wang Studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Her har to fotografer, Henriette og Marie Mathisen vært på norgesbesøk. Destinasjonen er Duluth, MN. Henriette oppgir som nærmeste pårørende sin bror Marcelius Mathisen, Hamarøy. Også sitt fødested oppgir hun til å være Hamarøy.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Tusen takk til Arne Solås for arkivinformasjonen på Flo-familien og for oppslaget i emigrantprotokollen på Henriette og Marie. Jeg setter virkelig stor pris på dette! Har faktisk funnet henne på denne siden tidligere - og det virker som om hun har reist en del fram og tilbake. Det er også andre steder i protokollen, oppført andre kvinnelige fotografer med etternavnet Mathisen fra Hamerøy. Kanskje var de søstre?Jeg er også svært takknemlig for tipset om å kontakte Norman Arntzen vedrørende fotograf Wang. Det skal jeg virkelig gjøre. Og så skal jeg snakke med kulturkontoret i Rosendal vedrørende Myklebust. Takk alle sammen! Jeg skal legge inn melding når boken kommer i april.Det blir som nevnt også laget en utstilling over den. Vennlige hilsener fra Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Dette er kanskje for nytt til å være emigrant (da tenker jeg 1800-tallet), men Rudy Larsen hadde atelier på Fifth Avenue og 75th Street i Brooklyn i 30- 40- 50 årene. Det var vel mest portretter og begivenheter i det norske Bay Ridge som kom derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Hei igjenJeg skal likevel sjekke ut opplysningen om Rudy Larsen. Skal forhøre meg med mine kontakter der borte i løpet av dagen. Og tusen takk for tipset!Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.