Gå til innhold
Arkivverket

[#79052] Kristiansund: Albert Andersen f. 1885. Nåla i høystakken?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Fikk i dag en telefon fra en bekjent i Kristiansund som har lett etter denne mannen i et helt år i diverse kilder, men ikke funnet ham. Saken er som følger: Den 8. nov. 1914 får den ugifte tjenestepiken Ester Margrethe Bremnes f. 1885 fra Smøla, sønnen Gunnar, som blir døpt i Lademoen i Trondheim den 29.nov. s.å. Hun har oppgitt som bopel Fjæregaten 1. Far til barnet er oppgitt som ungkar og montør Albert Andersen f. 1885 og bosatt i Kristiansund. Det er fortalt at Ester Margrethe jobbet i Kristiansund da hun traff denne Albert Andersen. Det er også fortalt at Ester rømte til Trondheim da hun fikk høre at Albert var gift(?). Men i kirkeboka står det altså at han var ugift, i alle fall står det 'Ung'. Der står saken. Jeg lovte å legge ut spørsmål om dette her på forumet, da jeg vet at det er mange gode hjelpere her:-) Og Gunnar har etterkommere som ville ha satt stor pris på å få vite hvem denne ukjente besetfaren er! Spørsmålet er da: Hvem er denne Albert Andersen f. 1885 og bosatt i Kristiansund i 1914? Er det mulig å finne nåla i høystakken? Alle forslag mottas med takk!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Etter å ha sett etter om denne mannen var født i Kristiansund, finner jeg en kandidat: Albert f. 19. nov. 1885, døpt i 1886 der foreldrene ser ut til å være (kirkeboka brannskadd): ungk., sømand Anders Thoresen/Thomassen el. noe lignende, født i 1849, og enke (etter Lars Røsberg) Elen el. Eline ???? f. 1853. Det står også oppgitt at dette er foreldrenes andre leiermål.Mvh. KjellMvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne! Takk skal du ha, da fant vi den samme mannen på samme tid:-) Det kan se ut som at patronymikonet til faren også kan være Throndsen? Men det er svært vanskelig å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Finner også denne karen konfirmert 1900,han er født 29.11 1884,så han er vel aktuell,men litt vanskelig å lese dåpsdato/sted Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Når det gjelder den første Albert Andersen som var født i 1885 og døpt i 1886 så ser det ut til at det bak navnet til moren Elen står (Ingebr....), kanskje hun kan være en datter til de to først nevnte faddere, Ingebrigt Siem og hustru Marit. Ved folketellingen i 1900 bodde dette paret i Hauggata 40: Ingebret Siem f. 1823 på Eide, 'løs Arbeider og Pensionist', og hustru Marit f. 1831 på Eide. Sammen med dem bor dattersønnen Albert Bugge f. 1885 i Kristiansund. Kan dette være den første Albert Andersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg fortsetter å tenke høyt:-) Kan moren til denne Albert Andersen være den Eli Ingebrigtsdatter Siem f. 1854 som kommer innflyttende til Kristiansund fra Grytten i 1873? Hennes foreldre er nemlig Ingebrigt Pedersen Siem f. 1823 og kona Marit Knutsdatter f. Frisvoll 1831 fra Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Elen var nok en Ingebrigtsdatter ja. Fant konfirmasjonen til datteren Laurine Elen Anna Røsberg som var født i Kr.sund den 22. mars 1875. I kirkeboka ser det ut som at det står ???? Larsen Røsberg og hustr. Elen Ingebrigtsdatter. Men om dette er moren til den riktige Albert Andersen gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk til deg, Ann-Mary! Og denne Ludvig Mathias som nevnes her var født den 17. april 1873. Ved konf. hans står det at foreldrene var Lars Larsen Røsberg og hustru Eli Ingebrigtsdatter Strømme. Men - fremdeles mangler vi dokumentasjon på at denne Albert Andersen er den riktige. Er det noen som har folketellingen fra 1910, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hvis du er interessert i anene til Eli Ingebrigtsdatter Siem, som flytter til Kristiansund i 1873 sammen med foreldrene og broren Knut, så har jeg henne i basen med aner langt bakover.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Osvald! Ja, dersom det viser seg at Eli Ingebrigtsdatter Siems sønn Albert Andersen er den riktige, så er jeg selvsagt interessert i det:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Nå viser det seg at Eli Ingebrigtsdatter Siems sønn Albert Andersen var den riktige! Det vi lurer på nå er hvem faren hans egentlig var? I de brannskadde kirkebøkene er det vanskelig å lese hans patronymikon, det kan være Thoresen, Thomassen eller Throndsen. Men ved folketellingen i 1900 står det Bugge til etternavn på sønnen Albert. Kan det finnes en Anders Th....Bugge f. 1849 et sted i Kristiansund på denne tiden? Etternavnet Bugge kan tyde på at han kom fra Nesset. Vi er glad for all hjelp!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anne julie engmo

Hei Kjell. Trekker fram denne igjen,ble først nå oppmerksom på at du har fått bekreftet moren til Albert Andersen. Da fant jeg dette i kveld : På 'Gravminner i Norge' fant jeg Albert Bugge gravlagt sammen med Thalette Bugge [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=781868>Lenke (du må antagelig dobbelklikke for å få det fram). Den jeg tror er rett Thalette finner jeg i Sandnes 1900 Lenke Og da fant jeg vielsen i Sandnes 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Albert Bugge innflyttet til Sandnes i 1909 (h.side) Lenke Her står jo også bekreftelse på begge foreldre . Da gjenstår det å finne sjømann Anders Throndsen Bugge i 1900 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Heisann! Har nettopp hatt telefonisk kontakt med de som nå nesten 'er kommet i ekstase' på grunn av disse funnene du har gjort, Anne Julie! De ber meg hilse deg tusen takk for alt du har funnet. Helt utrolig! Nåla i høystakken er funnet! Men, som du sier, nå gjenstår Anders Throndsen Bugge!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg har spekulert på om fødselsåret til Anders Throndsen Bugge er riktig, kanskje visste ikke enken Elen Røsberg når han var født. Derfor har jeg lett etter en Anders Trondsen Bugge i Nesset, og fant denne i Vistdalen: Anders Tronsen Bugge f. 10. april 1851. Foreldrene var ungkar Tron Arnesen Øveraas og pige Gjertrud Andersdatter Bugge. Kanskje kan dette være den riktige karen?Finner ellers at en Ole Trondsen Bugge f. 4. nov. 1854 reiste til USA i 1875 fra Eresfjorden. Hans foreldre var ungkar Trond Arnesen Utigaard og pigen Ingeborg Knudsdatter Nøsteøren. Dette var farens 4. leiermål. Finner også Anthon Trondsen Nøste f. 15. juni 1852 i Eresfjorden. Hans foreldre var ungkar Trond Arnesen Nøste og pige Gjertrud Hansdatter Egesdal. Skal på jobb snart, men måtte bare legge inn dette før jeg drar. Kanskje kan noen hjelpe meg å finne ut om den Anders Trondsen Bugge som ble født i 1851 er den riktige mannen?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Finner ikke noe som beviser om dette er rett Anders Throndsen Bugge,desverre. Ser at det finnes slekt-og bygdebøker for Nesset,du kan jo rette et spørsmål her på digitalarkivet om det er noen som kan sjekke i den aktuelle boka for deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Anne Julie! Takk skal du ha! Ja, jeg finner ikke ut mere selv om Anders Throndsen Bugge. Så kanskje jeg skal prøve å legge ut spørsmål om oppslag i bygdeboka.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.