Gå til innhold
Arkivverket

Brukernes eget forum


Magnus T.J.Johansen
 Del

Recommended Posts

Jo tak Anne-Lise Hansen . Jeg tænkte at der er muligvis kommet et innlegg ind fra FT om Molde o.s.v ,men jeg får ikke manreret ordeligt forde jeg ikke har fået de Printerpatroner endnu. så jeg må helst tage det med ro til sidst i næste uge desværre.

 

MVH. Magus fra Ejde , Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikka litt på denne http://www.genealogy...en-Keaveny-FL/?som du henviser til. Der er det oppgitt at Ole Knutsen er født i Eijde,ettersom jeg har forstått er det på Færøyene, da vil du jo ikke finne noe om han i Norge. Forøvrig stemmer ikke de foreldre på de forskjellige personene du har oppgitt overens med det som er oppgitt i denne linken. Jeg tror du må revurdere hele din søkning, å lete etter slekt på Ancestry er vel ikke det rette sted, om jeg var deg ville jeg begynt med kirkebøkene på Færøyene.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Mette Fausko og Asbjørn Værnes en lille bemærkning. I et innlegg længere oppe er der en hel Liste med de forskellige Knuder og Oler fra Færøerne skrivet af Sune Ellingsgaard og lagt ud til mig selv af Regin hans bror også Ellingsgaard. Der kan du se noget af det Færøske Materiale som jeg absulut ikke har glemt selv heller ikke herinde. Men vi kan alligevel snakke og diskutere det selvfølgelig. MVH. Magnus fra E. på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus,

 

disse senere Knuder og Oler er vel av mindre interesse for denne tråden, det uløste problem såvidt jeg forstår er hvor i Norge Knud Olsen Ellingsgård (ca. 1744-1829) kom ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen konkluderer jo med at det hittil ikke har vært mulig med sikkerhet å finne hvor Knut Olsen egentlig kom fra, han har nok bodd på Ellingsgarden, men har trolig ikke sitt familieopphav der, sannsynligvis er han kommet fra et annet sted og har tatt seg arbeid på Ellingsgarden. Derfor har han kalt seg Knut Olsen Ellingsgaard, slik man gjorde den gang. Når kyndige, lokalkjente folk ikke har klart å finne noe om Knut Olsens opphav, blir det nok en svært vanskelig oppgave å komme videre, men umulig er det selvsagt ikke.Litt om geografien: Denne Ellingsgarden (det finnes altså flere) ligger i Skorgedalen i Vestnes kommune i Møre og Romsdal fylke, og har fra gammelt av tilhørt den delen av kommunen som heter Tresfjord.

Dette er nok ikke så enkelt nei.

 

Hvis det er lov å foreslå teorier så er det vel en mulighet for at Knud Olsens mor het Guri. Det het hans eldste datter på Færøyene (Gurend Christine)

 

I så fall er kanskje en kandidat Ole Knudsen Biarmeld gift med Guri Iversdatter i 1734. Biarmeld må vel være Bjermeland i Tresfjorden.

 

Jeg følger ikke dette paret lenger, men det er ihvertfall en Ole Knudsen Sellievold som døper Knud på Langfredag i 1746. Seljevollan ligger i Rødvenfjorden. Mor ikke nevnt, men faddere er bl.a. Synnøv Iversdatter og Iver Ellingsen Herje.

 

Hvis disse to Ole Knudsen er samme person så kan det kanskje være et slags spor. Ingen Knud Olsen bor ihvertfall på Bjermeland eller Seljevollan i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke så enkelt nei.

 

Hvis det er lov å foreslå teorier så er det vel en mulighet for at Knud Olsens mor het Guri. Det het hans eldste datter på Færøyene (Gurend Christine)

 

I så fall er kanskje en kandidat Ole Knudsen Biarmeld gift med Guri Iversdatter i 1734. Biarmeld må vel være Bjermeland i Tresfjorden.

 

Jeg følger ikke dette paret lenger, men det er ihvertfall en Ole Knudsen Sellievold som døper Knud på Langfredag i 1746. Seljevollan ligger i Rødvenfjorden. Mor ikke nevnt, men faddere er bl.a. Synnøv Iversdatter og Iver Ellingsen Herje.

 

Hvis disse to Ole Knudsen er samme person så kan det kanskje være et slags spor. Ingen Knud Olsen bor ihvertfall på Bjermeland eller Seljevollan i 1801.

 

I følge bygdebok for Skorgen så stemmer det at Ole Knutsen Bjermeland var fra Bjermeland. Og denne Ole ble faktisk bruker på Ellingsgård hvor Guri kom fra.

Men Ole dør i 1740, og ved skiftet etter ham så er det bare 3 barn.

Ragnhild, Ingeborg og Anne.

Guri får et uekte barn med sin senere mann i 1742. Og det er en lang innførsel i kirkeboka om denne hendelsen, nederst på høyre side:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16042&idx_id=16042&uid=ny&idx_side=-117

 

Ivar Sjursen og Guri ble gift i 1744 og de fikk tre barn i tillegg til Knut. Anne, Ingeborg og Peder.

Om Knut står det at han er nevnt i ei militærrulle fra 1761. "Seinere finn vi han ikkje nemnt".

 

Så kan en jo gjøre seg sine tanker. Blant annet om det forekom at noen tok patronymikon etter moras første mann i slike spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes vel knapt noen praksis for slike tilfeller, men en kan jo godt tenke seg at Ivar Sjursen ikke anerkjente denne Knut som "sin" sønn og da kan det vel ha blitt gjort visse forenklinger for Knuts skyld, eller han kan ha gjort de selv i voksen alder.

Uansett så passer disse nesten bedre enn man kunne håpe på, når Ellingsgården dukker opp i sammenhengen. Denne Knut var vel født der.

 

Fødselsåret stemmer på en prikk med at han døde i sitt 88. år i 1829. Hvis han står innført som Knut Olsen i den militærrullen så er vel saken "biff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes vel knapt noen praksis for slike tilfeller, men en kan jo godt tenke seg at Ivar Sjursen ikke anerkjente denne Knut som "sin" sønn og da kan det vel ha blitt gjort visse forenklinger for Knuts skyld, eller han kan ha gjort de selv i voksen alder.

Uansett så passer disse nesten bedre enn man kunne håpe på, når Ellingsgården dukker opp i sammenhengen. Denne Knut var vel født der.

 

Fødselsåret stemmer på en prikk med at han døde i sitt 88. år i 1829. Hvis han står innført som Knut Olsen i den militærrullen så er vel saken "biff".

 

Det er i allefall et interessant spor selv om saken kanskje ikke ennå er biff så lukter vi ihvertfall blod.

Hva Knut er skrevet som i militærrullen kan nok noen finne ut. Men det kan jo også stå bare Knut Ellingsgård. Han er forøvrig igjen i følge bygdeboka, 19 år og 63 tommar (160cm) i følge denne militærrullen.

 

Om Knut på Førøyene har etterkommere i direkte farslinje så er det jo nærliggende å tenke på en DNA-test. Det som da skulle være halvbroren hjemme i Norge, Peder Ivarsen har jo stor etterslekt, også direkte mannlige etterkommere. La oss se litt på det.

 

1. Ivar Sjursen ca 1721 har sønner

a)Knut f. 1742 (ved dåpen oppgitt til å være sønn av Ivar. Men han behøver ikke være det. Til Færøyene?)

b)Peder Ivarsen f 1851, første selveier på Ellingsgård, skjøte 1780.

 

2b. Peder Iversen f 1851 har sønner

a) Iver 1780 (lagnad ukjent)

b.) Knut 1782 (bruker Ellingsgård)

c) Børge 1789 (plassmann Stenødegård)

 

3b. Knut Pedersen 1782 får sønner

a) Peder Knutsen 1807 (bruker Ellingsgård)

b.) Lasse Stokkeland 1812(bruker Løvold senere til Stokkeland, 6 barn)

c) Knut 1820 (Viken, skredder og Tambur, druknet 1847, en sønn)

 

4a. Peder Knutsen 1807 får sønner

a) Knut Pedersen 1845 (ikke barn som lever opp)

b.) Peder Pedersen 1847 (til Åsgjerdet, Vestnes)

c) Knut Pedersen 1849 ( til Remmem Ytre, Vestnes, 4 sønner)

d) Jacob Peder 1857 (får ikke oppvoksende sønner)

 

4b Lasse Knutsen Stokkeland 1812 får sønner

a Knut Lasseson Stokkeland 1841 (kjent kirkebygger, 3 sønner, stor etterslekt)

b)Einar Lasseson Tomren Furland 1847 (4 sønner, stor etterslket)

 

4c. Knut Knutsen 1820 får sønn

a) Knut Knutsen 1848 (kom til Gujord Bolsøy)

 

Jeg vet det er levende i dag som har en direkte farslinje til noen av disse. Så spørs det da om det er DNA til å teste mot på Færøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, dere store tak for jeres svar og oplysninger også, det var venligt af jer, desværre ikke fået fatt i Pr. Patronerne endnu så jeg må bare følge med først og se tiden an til i næste uge. Så starter jeg på en frisk start da. Mvh. Magnus fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Knut på Førøyene har etterkommere i direkte farslinje så er det jo nærliggende å tenke på en DNA-test. Det som da skulle være halvbroren hjemme i Norge, Peder Ivarsen har jo stor etterslekt, også direkte mannlige etterkommere.

 

..

 

Jeg vet det er levende i dag som har en direkte farslinje til noen av disse. Så spørs det da om det er DNA til å teste mot på Færøyene.

 

Dorthe Hansen i Danmark kunne kanskje være i stand til å fremskaffe en mannlig etterkommer i rett linje. Hun skriver ihvertfall at hennes mann er direkte etterkommer etter Knut Olsen Ellingsgaard.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44885

 

Men det er vel ikke så lett å kontakte noen fra det gamle brukerforumet som ikke er registrert på det nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej en sidste bemærkning om disse Oler og Knuder. Hvad de har med Aril Snorre Edvardsen at gøre har jeg nu fået mere fatt i og det er at jeg vist nok ikke behøver belembre deres Familie i det anliggende, forde de Jødene jeg har fundet er udenom deres Familie i Norge som jeg forstår det. Så jeg behøver ikke snakke mere om dem altså Aril . jeg synes også jeg printer ikke hans billede hverken af ham selv eller stenen , forde det måske kun ville være noget lort og slett ikke særligt heldigt noget i den rettning hvad angår held og lykke på nogen måde synes jeg personligt om det Emnet. Så jeg takker for mig og giver ikke en eneste oplysning mere om dette her, hverken det ene eller andet.

 

MVH. Magnus T.J.Johansen.

Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hej ige efter en lille pause.!!!

 

Jeg har her nogle oplysninger siden sidst.

Har prøvet mig frem og opdatere på Geni og Myheritage.com .Jeg får det nu til at være at Faren til Ole Knudsen var Knud Joensen 1767- 1. Oct 1814 gift med Marte Olsdatter 1769-1. Nov 1856 Fosse Gard ,Hordaland i Norge. Forældrene til Knud Joensen var Jon Anderson 1720-1801 Moldskred i Norge gift med Anne Eriksdotter 1726 Arskog Vartdal i Norge.

Videre Ole Knudsen var helst gift også med Dordi Knudsdatter 30 September 1798 Stor Elvdal, Hedmark i Norge og død den 3 November 1817 i Zumbrota, Goodhue, Minnesota i U.S.A. Hendes forældre var Knud Pedersen 1775- 6. Dec 1817 Hedmark i Norge gift med Siri Halvorsdatter Messelt 1777-1820 Stor Elvdal, Hedmark i Norge.

Om dette ikke viser sig og være korrekt kan jeg altid koble disse folkene fra igen .som man plejer og gøe med en eventuelt falsk GEDCOM som kam komme for indenfor Slægtsforskning ellers.

Eller må jeg indrømme at Ancestry.com er meget hændt og søge på. Der findes meget materiale indenfor Slægtsforskning. Har fundet disse oplysninger derhenne.

 

Hvad synes I om disse oplysninge ellers. Håber I kommer med nogle velmente bemærkninger om Emnet.

Glæderr mig og høre fra jer i Norge.

 

MVH. Magnus T.J.Johansen fra Ejde på Færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.