Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Anne Oldsdtr f. 1787 fra Kalverudeiet på Gjøvik


Tore Thorsson
 Del

Recommended Posts

Jeg har en Anne Oldstr død på Kalverudeiet på Gjøvik Feb 7 1853, gravlagt Biri Kirke. Er det noen som vet hvem hennes foreldre var?

 

Det er fire mulige Anne Olsdatter født mellom desember 1777 og desember 1778. Man må i så fall se på alle disse for muligens å trekke rette slutninger.

Prøv www.slektshistorielaget.no så kan du søke i databasene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fire mulige Anne Olsdatter født mellom desember 1777 og desember 1778. Man må i så fall se på alle disse for muligens å trekke rette slutninger.

Prøv www.slektshistorielaget.no så kan du søke i databasene der.

 

Takk, men det står at hun skal være født 1788 - 65 år Stand: LÆGDSLEM (JORDF. 27.FEB) gift med Johannes Jørgensen død Feb 25 1840 Kalverudeiet av Tæring.

 

Og hvis det er til hjelp så var hennes datter; Maren Johannesdatter Kalverudeie. Født 01.10.1821. Døpt 07.10.1821. Far Johannes Jørgensen. Mor Hustru Anne Olsdatter. Faddere: Ole og Karie Aasen, Gunder Pedersen Aaseie og Christen Ryllesbyhougen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen oppgitt ved begravelse er ofte noen år feil, oftest for høy.

 

Hun kan være født etter 1789 og da mangler kirkebøkene.

 

Har du funnet noen som kan passe i 1801 folketelling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg buser inn med et spml, men Ole Johannesen f ca 1829 - hører han hjemme her også?

 

Hei, det er kun én jeg har funnet som passer i FT 1801 og det er hennes mann: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f10525&gardpostnr=63&personpostnr=1464&merk=1464#ovre

 

De giftet seg Nov 30 1818 i Biri kirke, Forlovere: LARS BRADTSTIEN OG JENS AASEN

Men det står at bruden er: PIGE/HUSMANDSDATTER I STRANDENGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strandengen ligger under garden nordre Huskelhus i Biri.

 

Hvis du ser på denne (husmannsfolket nederst) i 1801 finnes det en kandidat til å være Anne Olsdatter med foreldre: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f10525&gardpostnr=59&merk=59#ovre

 

Takk, dette var en ok kandidat. Skal prøve denne mot andre registre fra samme sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en dødsfallmelding etter husmann Hans Madsen på Biri prestegard som døde 20.7.1822. Han var gift med Anne Pedersdtr. men hadde ingen barn. Hans søsken var Kari Madsdtr. gift med Gotlob på Verket, Mari Madsdtr. gift med Ole Strandengen og Marte Madsdtr. som var enke og bodde i Svelvik.

 

Dette beviser i hvert fall at Ole Andersen og Mari Madsdtr. var bosatt i Strandengen i 1822. De giftet seg i Biri 1.11.1786, og Ole var bosatt Gryte ved vielsen. De hadde barna Marta dp. 7.11.1783, Anne dp. 11.2.1787 og Marit dp. 15.3.1789. Ole Andersen døde trolig i legd på Hellerud 6.10.1841, 80 år. Mari Madsdtr. døde i legd på Bekkemellom 26.8.1847, 74 år. Det er ikke skifte eller dødsfallmelding etter noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en dødsfallmelding etter husmann Hans Madsen på Biri prestegard som døde 20.7.1822. Han var gift med Anne Pedersdtr. men hadde ingen barn. Hans søsken var Kari Madsdtr. gift med Gotlob på Verket, Mari Madsdtr. gift med Ole Strandengen og Marte Madsdtr. som var enke og bodde i Svelvik.

 

Dette beviser i hvert fall at Ole Andersen og Mari Madsdtr. var bosatt i Strandengen i 1822. De giftet seg i Biri 1.11.1786, og Ole var bosatt Gryte ved vielsen. De hadde barna Marta dp. 7.11.1783, Anne dp. 11.2.1787 og Marit dp. 15.3.1789. Ole Andersen døde trolig i legd på Hellerud 6.10.1841, 80 år. Mari Madsdtr. døde i legd på Bekkemellom 26.8.1847, 74 år. Det er ikke skifte eller dødsfallmelding etter noen av dem.

 

Takk, og med dette fant jeg foreldre til Ole Andersen: Anders Monsen og Marit Olsdtr. Mari sine foreldre finner jeg ikke. De var ikke oppført i kirken. Kunne de vært døde?

 

Jeg finner ihvertfall kun én Mari Madsdtr født i denne perioden. Er hun en kandidat?

 

16.12.1759 MARI. Far MADS GUNDERSEN AMBJØREIE. Mor BERTE ANDERSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den Mari Madsdatter som blir døpt i 1759 dør alt 1.7.1768. Ingen i søskenflokken som er nevnt i forrige innlegg er døpt i Biri, og jeg vet ikke hvor de kom fra. Men jeg tror at den Mari Madsdatter som dør på Bekkemellom 26.8.1847 (f. ca. 1773) må være den samme som i 1801 var 29 år og gift med Ole Halvorsen, husmann under Udal i Biri. Jeg har ikke funnet andre med dette navnet som død i Biri, så det er uvisst når Ole Andersen Strandengens kone Mari Madsdatter f. ca. 1756 døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.