Gå til innhold
Arkivverket

Christian Michelsen - etterkommere

Lars-Christian Holst-Hansen
 Del

Recommended Posts

<span 1.28\"="">Min oldemor Christophine Elise Mikkelsen, f. 31/12 1859 i Bergen, nedkom med min mormor Liv Olaug Mikkelsen den 8/7 1896 i Oslo. Faren til barnet er ukjent, og det var en "statshemmelighet" i Bergen om farskapet til Liv Olaug. Så hemmelig var det at flere tanter av min mormor gikk i graven med sannheten. Det har versert rykter om at det var selveste Christian Michelsen som var faren. Han var styreleder ved Den Nationale Scene i Bergen hvor min oldemor var balletttdanser. Hun var etter sigende en vakker kvinne, og han var iflg. ryktene en "pigenes Jens". Skammen var så stor i familien at min oldemor ble sendt til Oslo for å føde i all hemmelighet, for senere å bli sendt til USA til stormen som måtte komme hadde lagt seg. Min bestemor Liv Olaug ble fostret opp av sine besteforeldre og tanter i Mikkelsen-slekta. Denne slekta har forøvrig ingen ting med Christian Michelsen sin slekt å gjøre. Kun en ren tilfeldighet med slektsnavnene.

Noe som underbygger påstanden om at min oldefar er Christian Michelsen, er en historie fortalt av min tante Liv, Liv Olaugs barn, at hun satt på fanget til Christian Michelsen på toget fra Bergen til Oslo. Han hadde kanskje sitt barnebarn på fanget?

Et annet faktum er at det vitterlig er en slående likhet mellom Christian Michelsen og min mormor Liv Olaug.

Christophine Elise Mikkelsen sin gjøren og laden i USA er ikke nedtegnet, og jeg finner ikke noe mer på henne etter at hun ble registrert inn på Ellis Island i 1900, 1902 og 1905.

All hjelp mottas med takk.

Lars-Christian Holst-Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen i Domkirken

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 7 (1888-1903), Fødte og døpte 1897, side 175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4556&idx_id=4556&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-174

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060621080470.jpg

De foreldrene som er oppført her,er det feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen i Domkirken

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 7 (1888-1903), Fødte og døpte 1897, side 175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-174

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60621080470.jpg

De foreldrene som er oppført her,er det feil ?

... Ser i lenka ovanfor at barnefaren er oppgjeven som 'ug. skuespiller Magnus (x) Andersen (dansk)' der merknaden (x) betyr: 'kalder sig: Eduard Marius i brev af 24/5 1900'. Vi ser òg at den eine fadderen ved dåpen er ein 'skrædd. Chr. Michelsen', men - dét er vel neppe den samme mannen som skipsreiaren-, politikaren- og landsfaderen Christian (Hersleb Kjærschow) Michelsen ??

I merknadsfeltet nederst og lengst borte til høgre står det elles at dette var 'begges 1.ste lejermaal', og at han (dvs. dansken Eduard Marius Andersen) 'anerkjendte sig som fader i brev af 24/5 1900'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Denne danske skuespilleren Edvard Marius Andersen var ikke faren til barnet ifølge min mor. Jeg har prøvd å lete ham opp, men finner ham ikke noe sted, verken i Danmark eller i Norge. Hvorfor han har tatt på seg farskapet kan man bare spekulere om.

Fadderen Christian Mikkelsen ved dåpen er ikke samme person som den kommende statsministeren. Skredder Christian Mikkelsen er Christophine Elise sin far.

Lars Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den som er oppgitt som barnefaren, og som også innrømmet farskapet, og dermed verserer i de offisielle dokumentene, ikke var barnet reelle far, så er det jo i dag umulig å fastslå hvem som egentlig var barnefaren.

DNA-test er selvfølgelig en mulighet, men det fordrer samarbeidsvillige slektninger av muilge farskandidater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Hei

Denne danske skuespilleren Edvard Marius Andersen var ikke faren til barnet ifølge min mor. Jeg har prøvd å lete ham opp, men finner ham ikke noe sted, verken i Danmark eller i Norge. Hvorfor han har tatt på seg farskapet kan man bare spekulere om.

Fadderen Christian Mikkelsen ved dåpen er ikke samme person som den kommende statsministeren. Skredder Christian Mikkelsen er Christophine Elise sin far.

Lars Chr

Skuespiller Andersen på farten igjen......http://digitalarkive...d00000005615523

men om han virkelig var skuespiller, vet man jo ikke. Mange danske teaterselskaper

reiste fortsatt rundt på denne tiden.

mvh J-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Michelsens farslinje går tilbake til min 9-tippoldefar Kolbein Rasmusson på Vindingland (ca 1588-1671)

Statsminister Michelsen hadde en sønn Einar Wallendahl Michelsen (1882-1921), som jeg ikke kjenner til barn av..

Av de jeg kjenner til skal det finnnes etterkommere med etternavn Leidland av denne farslinjen..

Ellers ville jeg tro at hvis denne forbindelsen til Christian Michelsen skulle stemme, så ville en autosomal test føre til

mange treff i Rogaland (mulig også treff med min slekt).. En Y-DNA ville antakelig også kunne føre til noen treff, men det skal litt til at noen av akkurat denne mannslinjen har testet seg.. Den autosomale kan jo vise treff uansett om det er gjennom farslinje eller ikke så det er ikke sikkert det kan fortelle deg noe, men Y-DNA kan finne fjerne slektninger av samme farslinje (men det krever omfattende test for å fastlå farsskap og relasjoner..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider