Gå til innhold
Arkivverket

Nordland: Aase (Moe) Schultheiss (f. 1901 i Trondheim, d. etter 1960 i Nordland?)


Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Aase Birgit Moe (f. 15.01.1901 i Trondheim; http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2351&idx_id=2351&uid=ny&idx_side=-38) var min oldefars søster. Hun ble gift første gang i Trondheim i 1926 med Anton Svorkmo, andre gang i Bodø i 1934 med Karl Johan Krog Schultheiss. I sitt andre ekteskap bodde Aase i Bodø. Deler av hennes liv er vanskelig å få greie på, særlig tida etter Karl Schultheiss' død i 1951.

 

Ekteparet Schultheiss ble separert i 1938. Fra 1945 bodde Aase delvis Beiarn, delvis i Bodø. Ved skiftet etter Karl bor hun trolig i Bodø. Muntlige kilder har gitt meg forskjellige opplysninger om hennes videre liv, uten at jeg har fått noe endelig bekreftet. Både Rognan, Bodø og Fauske er oppgitt som bosteder. Hun skal ha vært "husholderske" hos en kar på et av disse stedene. Så vidt vites ble hun ikke gift på nytt, og har trolig beholdt navnet Schultheiss til det siste.

 

Slektninger av henne husker å ha møtt henne tidlig på 1960-tallet. En ugift bror døde i 1972, og hans dødsannonse er bare undertegnet av ei anna søster. De øvrige søskena var døde, trolig også Aase. En av mine informanter oppgir at Aase er gravlagt i Fauske, men kirkekontoret i Fauske finner ingen opplysninger som kan bekrefte dette. Heller ikke kirkevergene i Saltdal (Rognan) eller Bodø finner at hun er gravlagt i deres kommuner. Jeg søker DIS-Norges gravregister med jevne mellomrom, men har ikke funnet henne der.

 

Kjenner noen til hvor og når Aase Schultheiss oppholdt seg etter 1950 og hvor hun døde?

 

(Jeg har nødvendig informasjon om hennes to ekteskap, om ektemennenes bakgrunn og om hennes datter fra første ekteskap.)

 

Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Saken er nå løst. Aase ble gift tredje gang i 1954 med Hans Joakim Sletteng, Rognan (Saltdal). Hun døde 16.09.1965 i Saltdal. Dette i følge brev fra Saltdal kirkelig fellesråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.