Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kommer etternavnet Ervum fra


Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Tove,

 

Svært mange etternavn brukt av (etniske) nordmenn har sitt utspring i gård - og/eller bruksnavn. Evrum ligner mistenkelig på et slikt, da endelsen (suffikset) -um vanligvis er en omdanning av -heim.

 

En måte å undersøke dette på er å gjøre et trunkert søk i databaseversjonen av den landsdekkende serien Norske Gaardnavne: http://www.dokpro.ui.../rygh_felt.html

 

I ditt tilfelle kan man i feltet for gårdsnavn søke med søkebegreper "%Evrum%", Jeg gjorde nettopp dette, men det ga ikke noe umiddelbart tilslag.Hvilket innebærer en av flere muligheter: (1) Den nåværende navneformen er endret fra den formen det hadde i 1886 (da har mitt søkebegrep vært for strengt og jeg treffer ikke rett stavemåte), (2) Det er fortsatt et stedsnavn, men ikke innen nåværende norsk grenser. (3) Det er ikke et stednavn,

 

La meg stille følgende spørsmål: Var den eldste navnebærer du kjenner etnisk norsk (hva het han eller hun) og hva er det tidligeste kildebelegget du har for når navnet er i bruk?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant tre stykker med navnet i "Manntall for Kommunevalget i Drammen 1963 BRAGERNES. De var født i 1909, 1912 og 1942,

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Ervum opprinnelig et gårdsnavn eller etternavn?

 

Ved søk på Ervum i Digitalarkivet (personsøk), får man tre treff. Den ene heter Asbjørn Ervum og var født 21. juni 1909.

 

Ved søk i FT1910 etter Asbjørn født 1909-06-21, får man treff på Asbjørn Godtfred Christiansen, født i Sarpsborg.

 

Ved å slå opp i kirkeboka for Sarpsborg, finner man Asbjørn Godtfreds dåp. Her er det notert at han etter bevilling 13. mars 1937 har antatt navnet Ervum.

 

Bevillinga vil så vidt jeg husker være gitt av Justisdepartementet. I departementets arkiv finnes det kanskje også en søknad som forklarer hvorfor Asbjørn ønsket å ta dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på plass.

Det var Asbjørn jeg søkte, men har enda ikke helt klart for meg hvor grensen går for hva jeg kan søke her.

Er det noen grense hva gjelder alder, eller kan jeg søke alle som er døde?

 

Asbjørn var visstnok gift med Margit, født 26/9-1912. Når giftet de seg?

Hvor var hun født? Hvem var hennes foreldre, hennes pikenavn? Hun er død.

 

Til Magne.

Den som er født 1942, gikk i min søsters klasse på folkeskolen.

Han inngår i mitt Briskebyprosjekt (Briskeby Hamar).

 

Håper på mer hjelp.

Takk til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du inn på DIS sin oversikt over gravminner finner du både Asbjørn og Margit gravlagt på Bragenes i Drammen.

 

http://www.disnorge.no/gravminner/index.php

 

En enkel måte å få oversikt over de som bruker etternavnet Ervum i dag er skattelistene. Prøv for eksempel

 

http://www.sagat.no/skattelistene

 

I 2001 var det minst 25 med dette etternavnet som betalte skatt i Norge.

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kristian nevner i #5, var det Justisdepartementet som ga tillatelse til navneendring. I lang tid var Riksarkivet departementets rådgiver i navnesaker. Man kan derfor også finne opplysninger om bakgrunnen for navneendringer i Riksarkivets eget arkiv. Min erfaring er at Riksarkivet anbefalte søkerens ønske hvis det var et navn som ingen andre brukte. Hvis det ønskede navnet allerede var i bruk, så hendte det at saksbehandleren satte opp en liste med "ledige" navn som søkeren så fikk velge fra. De foreslåtte navnene hadde ofte samme førstebokstav som det søkeren opprinnelig ønsket, men ikke alltid.

 

Riksarkivets arkiv er ennå ikke "avlevert", men hvis man sender en forespørsel, så gjør nok "arkivtjenesten" et oppslag.

 

Hilsen Tor

Endret av Tor Weidling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal tenke på saken.

Det er utrolig mange som har byttet navn.

Lengre tilbake tar de visst hvilket navn som helst.

For eks. fra det stedet de bodde ved konfirmasjon, gardsnavn m.m.

Den som forsker i andres slekter, må være nøye med hva som oppgis.

Det er derfor som jeg vil ha orden på dette,

men også derfor at jeg vil gå videre med slekten.

Nå skal jeg forsøke å finne Asbjørn og Margits giftemål.

 

Hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om dette stemmer, men:

 

Jeg kjente en ved navn Ervum (Husker ikke fornavnet), dette var i 70-80 årene. Han bodde mellom Drammen og Sylling. Han fortalte at familien opprinnelig hadde et helt vanlig navn som de av en eller annen grunn ikke likte. En i familien (tror det var faren) var gartner, og han slo opp i en botanisk ordliste i blinde og valgte seg et navn. Det ble 'ervum' som skal være det latinske navnet på en plante av erteblomstfamilien.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden om igjen lurer jeg på om han jeg kjente var den Asbjørn som nevnes ovenfor. Jeg kjente ham ikke godt, og det var min daværende mann som fortalte meg historien om navnet. De var arbeidskamerater.

Endret av Inger Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange etternavn brukt av (etniske) nordmenn har sitt utspring i gård - og/eller bruksnavn. Evrum ligner mistenkelig på et slikt, da endelsen (suffikset) -um vanligvis er en omdanning av -heim.

Mvh Are

Det kan vel også dreie seg om en dativs-endelse (-om, -um, -em). I så fall fall kan navnets første stavelse (EVR-) rett og slett dreie seg om en ut-talelse av "ØVRE".

Vi har jo gårdsnavn som ØVRUM (OVRUM i Trøgstad).

 

(Tilsvarende for Sørum, etc....som angir retningen i forhold til et utgangspunkt)

 

Utgangspunktet for navndannelsen kan altså være et bruk som forholder seg til en gård som ikke gjenspeiles i det eventuelle gårdsnavnet EVRUM.

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... I så fall fall kan navnets første stavelse (EVR-) rett og slett dreie seg om en ut-talelse av "ØVRE". ...

 

IM

 

Den første stavelsen er ikke EVR, men ERV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Er Ervum opprinnelig et gårdsnavn eller etternavn?

Takk for svar.

Tove

 

Hei,

 

Jeg er en Ervum og kan fortelle deg at dette ikke er et gårdsnavn.

Min farfar het Hansen, men ville bytte etternavn og  tok da det latinske navnet på linseplante.

 

Jeg kan gjerne finne mer info hvis du er interessert.

Kontakt meg da på mail.

Hvordan kom du over vårt etternavn?

 

 

mvh

Tor-Jørgen Ervum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor-Jørgen Ervum,

 

Jeg har sendt deg et mail.

Svar her om du ikke har fått det.

Svar på min mailadresse om du har fått mitt mail.

 

Takk for at du vil hjelpe meg.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Dette var jo fantastisk.

Beklager sent svar, men her er det flytting til ny bostad i ny by på gang,

så det er grunden.

 

Jeg takker så mye for hjelpen.

Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nok litt misforståelse.

Jeg trodde ikke at svaret hadde sendts.

Så først ikke at det fanns en side 2.

Jeg fikk aillefall stor glede av dine opplysninger.

Tove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Asbjørn var visstnok gift med Margit, født 26/9-1912. Når giftet de seg?

Hvor var hun født? Hvem var hennes foreldre, hennes pikenavn? Hun er død.

 

 

 

Vielse i Petrus (Sofienberg) kirke i Oslo 18.september 1937:

Brudgom: Asbjørn Gotfred Ervum, linjehåndtverker v/jernbanen med bopæl Bragernes Drammen, født i Sarpsborg 21/6 1909, sønn av fabrikkarbeider Hans Marinius Kristiansen og hustru Hulda Pauline Johansdatter 

Brud: Margit Kristine Kristiansen, hushjelp med bopæl Dynekilgaten 7 B (på Sinsen) i Oslo, født i Slagen i Sem 26/9 1912, datter av (avdød) fyrbøter Karl Kristiansen og hustru Marie Johannesen.

 

Se den nederste innførselen på denne siden - Petrus, Ministerialbok nr. 18 (1936-1944), Ekteviede 1937, side 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.