Gå til innhold
Arkivverket

[#2812] Otto Vincens Sesterfleth


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Min ane, Anna Maria Ottersdatter Søsterflet, var født I Moss I juni 1763. Døpt I Moss kirke 19.juni 1763. Foreldre: Otto V. Søsterflet Premiermajor og Maria Johansdatter. Trolovelsen og Ekteskapet til Otto og Maria er også ført I Moss Mini. I 2 1753-1779. (6.mars og 7.juni 1754) Han er da ført som Otto Vincens Søsterflet begge gangene. Raskt etter bryllupet, ble også Otto Vencens Søsterflets og Maria Johnsdatters søn Johan, døbt ?sept 1754 I Moss kirke. Otto er ikke funnet begravet I Moss.I Ovenstad’s bok har jeg funnet den gode Otto Vincentz Sesterfleth f. ca. 1690. Han gikk opp igjennom gradene, og endte som Virkelig major av artilleriet ved Fredrikshalds artilleri kompani 16/8 1728. Avgått i 1733. (Hans etterfølger ble ansatt 18/3 1733.) Jeg har ikke klart å finne ut hvor Otto oppholdt seg I de mellomliggende årene, men hadde igrunnen slått meg (ganske) til ro med det. Men så dukker han altså opp I Hirsch: Sesterfleth, Otto Vincents. …. Virkelig Major 16.aug.1728. Forsat som Obt? til Norge 18.mar.1733 (Reg.no.259/1733) + forliser paa Reisen til Norge og gaar til bunds I Nordsøen med 3 Børn, Husfolk og Mobilier I mellom den 16.og 17.September 1733. Hans Hustru er 3 Maaneder I forvejen død I Barselseng, men den søn hun fødte overlever den øvrige Familie, og er I Nov.1733 5 Maaneder gl. (Ref.Sag.14/10 1733 §3)Den sønnen som overlever er Vincents Henrik Sesterfleth. Hirsch: Søn af Otto Vincents, f. I Arendal 6.mai.1733. (E.McK:På konfirmasjonen hans I Arendal I 1749, står det at han var født I Fredrikshald.) K(arakterisert?) Fyrværker 9.nov.1752. Virkelig Fyrværker I Kristiansand 4.apr.1753. Dimmitert med Karakter af Sekonleutnant af Infanteriet 30.jun.1756.Ovenstad sier: Født ca 1733 I Norge. Kar.fyrv. ved Akershus artillery komp. 9.nov.1752. Virk.fyrv. ved Kr.sands artill.komp 4.apr.1753. Avskjed 30.jun.1756. Død 1808 I Eidsvold, begr.18.aug.s.å. Gift 15.sep.1756 I Kr.ania med Anna Lauritzdtr.Falster.Mitt store spørsmål etter denne avhandlingen er om noen har noe kjennskap til om disse 2 Otto Vincens Sø(e)sterflet(h) er det samme menneske? I tilfelle, gikk Otto virkelig ikke tilbunds med de andre? Hadde han tatt landeveien istedet? Led han av amnesi I 30 år, før han husket at han var en Premiermajor? Kan det ha vært to med det samme navnet? Finnes det fortegnelser over skipsforlis fra den tiden? Vet noen om hvem som var far til Otto Vincens Sesterfleth? Kan det ha vært Vincentz Henrich ca.1660-1711, halvbror til B.N.Landsberg?Jeg vil bli meget glad over å få input I denne sagaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ebbe Bielefeldt

(Ref. Sag. 14/10 1733 §3) Denne sag indeholder ansøgninger fra forskellige officerer som henviser til at Otto Vincent von Sesterfleth er død, og de derfor ansøger kong Christian 6. om at blive hans efterfølger som chef for artillerikorpset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.