Gå til innhold
Arkivverket

[#7335] Christian Bertrand Johannesen Falch f 1870 Kristia


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Min samboers oldefar heter Christian Bertrand Johannesen Falch , men vi klarer ikke å finne hans opphav ! Vi finner i FT 1900 Christian Bertrand Falch i Bogstadveien 72 med kone og barn . Ved dåp av hans datter Dagny Kristiane født 1898 i Uranienborg kirke står han oppført med navnet Christian Bertrand Johannesen Falch men Johannesen er strøket over ?? Fra dette har det vært umulig å finne ut noe mer . Håper det er noen som kanskje har noe kjennskap til denne Falch ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Prøv en tur på Byarkivet, Marie, og sjekk adressebøkene, så kanskje du finner ut hvor de bodde tidligere! (særlig når de gifta seg!") Laila (i pakkemodus, reiser fra paradis til frysern i morra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Laila ! Takk for tipset og god tur hjem !! Jeg har sjekket byarkivet og statsarkivet tidligere ."Christian" finnes i Bogstadveien 72 i FT 1900 og oppgir i FT 1904 at familien kom fra Majorstuveien 39 i 1897 , denne adressen i følge Statsarkivet finnes ikke . Sjekket adressebøkene i Oslo , vi finner han ikke før 1898 . Har sjekket kirker og div. men uten resultat .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Marie, se hva jeg fant!!!! Kristian Bertram Falk JOHANNESSEN Sex: M Marriage(s): Spouse: Dagmar Eugenie OLSEN Marriage: 14 Dec 1890 Paulos Menighet, Oslo, Akershus, NorwayLaila (værfast i Florida!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Laila ! Takk for hjelpen og det var bra !! Jeg gikk inn og så selv også , og jeg lærte antageligvis noe nytt , så det var fra flere kirkebøker fra Oslo der . Nå går turen til Byarkivet for å titte i kirkeboka fra Paulus . Er litt spent på det Falk navnet ! Takk igjen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har spekulert litt på Christian siden han ikke finnes i 1875. Det finnes 1 Christian Olsen f. 1870 Christiania, fostersønn hos Ole Larsen i Ullensaker, Skjedsmo gård. Kanskje han egentlig het noe annet. Så fant jeg en Dagmar Eugenie Olsdt. f. 1871 Christiania, bor Kirkeveien 30-32 og er pasient, far skomaker. Jeg vet ikke hva slags sted det var eller hvor 30-32 lå i 1875. Dette finner du vel ut under Paulus krk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen og takk for hjelpen ! Har nå funnet Christian Bertrand Falk Johannesen gift 14 des 1890 med Dagmar Eugenie Olsen . Far til "Christian" var Christian August Falk og far til "Dagmar" var Gulbrand Olsen . Christian Agust Falk f.ca 1841 kom fra Kristiansund og han far igjen var Christian Rogert Falk f.ca 1803 på Hallerøen . Er det noen der ute som har kjenskap til denne slekt ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konf. 5/10 1884 Vår Frelsers menigh. Kristian Bertram Johannesen f. 16/3- 15/5 1870 Kra., bosted Karl 12ts.gd. 15. foreldre Johanne Kristine Olausdt. og ungk. skipskaptein Kristian August Falk. Vacc. 1874.Vår Frelsers m. født 16/3 -15/5 1870 født Kristian Bertram. Foreldre pike Johanne Christine Olausdt. (20), ...Vognmandsgt. 25 og ungk. skipskaptein (fører av "Skjørn" Stjørn?) Christian August Falk Christiansund. Hennes 2. barn. Oppgitt av vaskekone Caroline Hansen Vognmgd.25?I FT 1900 finner du Christian A. Falk bosatt i Rosenborg gade 8 i Trondheim. Han er da gift med en Johanne.Konf. Paulus krk. 4/10 85 Dagmar Eugenie Olsen f. 23/4 - 25/6 71. f. kristiania (G.Aker), Toftesgd. 64. Foreldre: Gulbrand Olsen og Marte Fredriksdt. (+). Født Gamle Aker 23/4 -25/6 1871 Dagmar Eugenie. Foreldre:skomakersvend Gulbrand Olsen og Marthe Fredriksen, Grunerløkken K.8. F. f. 1832 og M. f. 1835(4?). FT 1875 Kors Gade 19 i Kristiania: Gulbrand Olsen enkem. skomaker, f. 1832 Kristiania. Døtrene Gunda Berglioht Gulbransen f. 1868 Kra. og Dagmar Eugenie Gulbransen f. 1871 Kra.Altså døde moren til Dagmar i tiden 1871 - 1875, sannsynligvis i G. Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !!Dette var virkelig bra !! Nok en strålende hjelpende hånd fra deg !! Jeg fant en i FT 1865 Gulbran Olsen gift med Marte Barnholdt , og jeg ser du har funnet Guldbrand Olsen gift med Marte Fredriksdt og så skriver du (+) kan dette være Barnholdt ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det betyr at moren er død. Jeg antar at Gulbrand og Marthe ble gift ca. 1867/8 pga. fødselen til første datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Har lett etter Johanne Christine Olausdt mor til Christian Bertram Falch , uten resultat . I FT 1900 er far til Christian Bertram gift med Johanne Rodin . Så da er det vel utelukket at det er denne Johanne som er mor til Christian Bertram ! Har også lett etter Marthe Fredriksen mor til Dagmar Eugenie også uten resultat . Men min teori som jeg la inn under søket etter Berts prestegjeld , om at far til Dagmar Eugenie , Guldbran Olsen født ca 1832 er den samme i FT 1865 gift og i FT 1875 enkemand . Håper noen der ute kan gi meg noen tilbakemeldinger på denne teorien ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Jeg fant jeg fant ! Teorien var riktig ! Marthe Fredriksdt født 23 august 1835 Berg Østfold , far er Frederik Christiansen Barnholdt og mor Gunil/Gunnille Olsdatter !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit ! Du skrev i innlegget : oppgitt av vaskekone Caroline Hansen Vognmgd 25 , fant du dette stående under dåpen ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om moren til Christian Bertram , Johanne Christine Olausdtr 20 år i 1870 . Men jeg ble veldig nyskjerrig på Barnholdt slekten , men da er det vel best å legge inn et eget innlegg på den ? Ellers blir det mye surr med navn i dette innlegget !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Jeg har ikke klart å finne Johanne Christine Olausdtr ! Jeg har klart å spore bakover på Christian Bertram Falch og der har jeg funnet :Besteforeldre : Christian Rogert Falk født 1803 Hellerøen (Smøla,Edøen) gift med Anne Sophie Sivertsdtr født 1811 .Oldeforeldre : Hans Rasmus Falch født 1783 Hellerøen gift med Aletha Margaretha Echoff 1780 .Tippoldeforelre : Christian Roggert Falch født ca 1752 ? gift med Ingbor Hansdtr født 1743 ? . Alle spor stopper her for meg . Jeg lurer på om det er noen der ute som vet hvor jeg kan få tak i matriale rundt Smøla , Edøen . Jeg tror ikke Christian Roggert Falch er født der og kanskje ikke Ingbor Hansdtr heller , så hvor lete da ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Jeg har prøvd å finne ut av moren til Christian Bertram Falch , Johanne Christine Olausdtr født ca 1850 . Faren Christian August er gift med en Johanne (Rodin ?)født ca 1846 i FT 1900 , men jeg finner ingen Johanne Rodin heller ?? Så kan det være at det det er moren til Christian Bertram som faren også er gift med i FT 1900 ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Eneste spor til nå jeg har funnet av en Johanne Kristine Olausdatter (mor til Christian Bertram Falch), er ved vielse i VårFrelser 5 mai 1878, da gifter en Johanne Kristine Olausdatter født 14 jan 1846 Borre (far Olaus Kristiansen) med Kristian Johannesen født 12 mai 1845 Vardal (far Johannes Larsen). Dette kan forklare hvorfor Christian Bertram Falch bruker Johannesen også som etternavn, om det er moren som gifter seg. Jeg har fortsatt ikke klart å finne 'Johanne' i noen av FT.1865,1875,1900. Jeg fant i FT 1865 Kristiania en Christian Johannesen født 1845 Vardal, yrke Matros. Han finner jeg ikke igjen i FT 1900. Så nøyere etter på på vielsen til Christian Bertram Johannesen Falch 14 des. 1890 Paulus, der heter en av forloverne Chr.Johannesen og det står en adresse som kan se ut dom å tilhøte utlandet, jeg kan se feil, men prøver å tolke den adressen til Shield Cornwall(is) str 9. Om denne forloveren er Christian Johannesen som moren giftet seg med, kan det tyde på at de har to har flyttet ut av landet. Kanskje noen har et tips om hvor det eventuelt er ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Gjør her et forsøk på å få lagt inn en scannet vielse fra kirkebok, om det mislykkes, er det noen der ute som kan fortelle meg eventuelt hvordan jeg går frem for å klare det ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Så at scanningen gikk ikke så bra, men men. Prøvde å få lagt ut her en vielse for hjelp til tyding av adressen. Men tror at jeg har klart å tyde allikevel. Adressen er Shield, Cornwallis str. 9. Jeg har en stor mistanke til at Christian Bertram Falch`s mor (Johanne Kristine Olausdtr.) reiste sammen med sin mann, sjømann Christian Johannesen, en gang etter vielsen i 1878, men hvor i verden ? Da er det vel også kanskje muligheter for at de kan ha fått barn der også, kanskje noen slektninger som ingen har hørt om ? Jeg finner de ikke her i FT 1900. Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Gei Marie.Søkte litt på nettet, og fant en Cornvallis Street i South Shields, England.South Shields finner du i nord-øst England (Durham) ved kysten, noe nord for Sunderland.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.