Gå til innhold
Arkivverket

[#7569] Løse forbindelser i Falch slekten ?


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Christian Bertram Falch født16 mars 1870 i Kristiania . Mor : Johanne Kristine Olausdatter 20 år Far : Christian August Falch født 1842 I KristiansundFarfar : Christian Roghart Falch født 1803 Hallerøen , Edø , Smøla Farmor : Anne Sofie Sivertsen .Oldefar : Hans Rasmus Christiansen Falch født 1783 , Edø , Smøla Oldemor : Alethe Margretha Echoff .Tippoldefar : Christian Rogart Falch født 1752 Kristiansund Tippoldemor : Ingeborg Hansdatter Sund fra Røros .Dette er helt sikre kilder .Fra Falch slekten på Statsarkivet står det at far til Christian Falch født 1752 er Rasmus Andersen Falch født 1719 og Mor Bolette Boysdatter ( Tvedt ) Tvet ?Resterende finner jeg på Haakon Falch slektsider med noe av det overstående , men klarer ikke å få 2 av leddene til å stemme , og der står følgende :Rasmus Andresen Falch ( finner jeg ikke ) Bolette Boysdatter RivertzenAndreas Falch Repslager i Kristiansund ( finner jeg ikke )Jacob Falch funnetPeter Falch funnet Margarethe Falkener funnetPeter Falkener funnetAdrian Rochertsen Falkener funnetEr det noen som kjenner til disse to som jeg ikke finner ?? For å være sikker på rette forfedre !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen Marie -Har ikke mye å bidra med denne gangen, men ser av en nettside følgende:Rebekka Maria Clausdatter Kielstrup, f. 1751 i Hammerfest, Finnmark, - død 1788. Hun var datter av Claus Christian Kielstrup og Else Boyesdatter Rivertsen.Skifte 1788 - 1789, Ibestad øvre, Astafjord, - protokoll 1745 - 1803, legg 508b.Dette "Boyesdatter Rivertsen"- navnet er vel såpass uvanligt, at man må kunne tro denne Else er en søster av Bolette. I så fall er det muligt at deres foreldre var bosatt i Finnmark, - kanskje Hammerfest.En liten brikke her og der osv.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arne !Takk for tipset ! Skal sjekke dette nærmere . Peter Falkener døde vist nok i Bergen 29 august 1569 . Og hans far Adrian Rochertsen Falkener var vist Borgemester i Trondheim 1547 . Dette har jeg i følge Haakon Falk slektsider .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei Maria!Vil bare opplyse om at der var 2 Kriatiansund borgere samtidig ved navnet Rasmus Falch! Den du nevner, Christian Rogart Falchs (døpt 24 januar 1752) far "reebslageren" Rasmus Falch, gift med Boletta Boy. Den andre var "Mr" Rasmus Falch, gift med Olava Maria Falch. De hadde 2 døtre: Karen Bergithe Falch, født 2 mai 1750 og Martha Kierstina Falch, født 9 jan. 1753. Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har heller ikke noen i min database med Falch fra Kristiansund. Min mann har sine direkte aner tilbake til Adrian Rochertsen Falkener som var borgermester i Trondheim.Men jeg har at Peter Adriansen Falch født omkring 1533 og død 28.08.1622 blir gift med Gunhild Sævaldsdatter (Sigurdsdatter). De får ihvertfall 2 barn: Margrete Petersdatter Falch f. omkring 1556 og Rochert Petersøn Falch f.ukjent. Begge er angivelig født i Trondheim. Margrete er min manns direkte aner, men Rochert har jeg dessverre ikke noe på. Siden hans fornavn er Rochert og din tippoldefar heter Christian Rogart Falch så er det kanskje et bindeledd her? Kanskje du kunne prøve å finne sporene etter han hvis det er mulig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for svarene Kurt og Solfrid !Rasmus Andersen Falch skal vist være født 1719 og at han kom til Kristiansund 1749 og gift med Bolette Boysdatter 1747 ? , etter hva jeg kan lese fra bøkene fra Kristiansund på Riksarkivet , og sett på slektene Falch .Om jeg finner disse to løse trådene på at Rasmus Andersen Falch er far til Christian Roghart Falch og Andreas/Anders Falch er far til Rasmus Andersen Falch , er slektskapet direkte aner til Margrethe Pedersdatter Falch . Vil gjerne finne disse personene for at alt skal være riktig !PS Kurt , er det mulig å få vite hvor du har funnet disse to Rasmus Falch ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Christian Rogart Falchs dåp er innført i Kristiansund kirkebok. Der står følgende "døbt reebslageren Rasmus Falch og Boletta Boy deres sønn Christian Rogart". Datoen for denne handlingen var som før nevnt 24. jan 1752. I skifteprotokoll for Kristiansund nr. 1, folio 126 vil du finne skifte etter salige Olava Maria Falch, monsior Rasmus Falch hustru. Dette skiftet vart foretatt "udi Christiansund" 17. febr. 1755.Mvh Kurt Dahlstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk Kurt !Det som jeg fortsatt ikke finner er om Rasmus Falch er sønn av Andreas/Anders Falch og Andreas/Anders er sønn av Jacob Petersen Falch , som det står i Haakon Falks familieside .Jeg lurer også på hvor Rasmus Falch kommer fra , siden det sies i bøkene at han kommer til Kristiansund i 1749 ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Hej Marie!Jeg ved ikke om det kan hjælpe?Digitalarkivet: Vigde i Finnås 1719-1815. [22951/15]837 Rasmus Falk, Birte Reimers, 12 September 1764 `Cop i Huuset efter Kongl. allernaadigst bev.`Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Hans !Ingen umulighet , Rasmus kan ha giftet seg for annen gang , så jeg skal prøve å sjekke dette !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Ser det er flere som leter i samme slekt !Jeg har lett og lett etter denne Rasmus Falch f ca 1719 og Andreas Falch f ca 1670 -1695 som skal være Rasmus far ?, uten resultat .Jeg fant dåpen til Christian Roghart Falch 24 jan 1752 og der sto det : Christian Rogarth : Far Ramsus Falch og Mor Bolette Boy . Ikke noe om at far het Rasmus Andersen/Andresen Falch og heller ikke Bolette Boysdatter Rivertsen . Og hvor kommer disse opplysningene/navnene egentlig fra da ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har sjekket kirkeboka for Kristiansund for å finne Rasmus Falch og Bolette Boy gift i 1747 , som noen oppgir i sitt slektstre . Men fant ingen Rasmus og Bolette gifte seg fra 1746 - 1752 i Kristiansund ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Og takk for alle tipsene som har kommet !Rasmus Falch og Bolette Boy skal ha giftet seg 13 februar 1747 men hvor ?? Har prøvd å finne ut av slekten Boyesen Rivertsen som også var en mulighet , men der fant jeg heller ingen ting ! Har sjekket Falch familiene fra Strømsø , Bragernes heller her finner jeg ingen sammenheng dessverre , det kan jo være at det er noe jeg ikke har fått med meg ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei. Jag var borti noen Falch på Toten i dag. Mener at dette ikke er noe vanlig Toten navn."Hvis du ser dette Rune" vil du ta en titt da jeg ikke er på jobb før mandag.Får du ikke svar før mandag, skal jeg svare i løpet av onsdag. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Eneste Falch jeg finner på Toten i farten er en Christian Falck, f. 13.10.1733 i Kristiania, som var sekondløytnant ved Totenske kompani - senere premierløytnant ved samme. Jeg tror han endte opp på Hedmarken.Ellers kan det nok ha vært innom en og annen Falch her, men noe Toten-navn er det ganske riktig ikke...Med vennlig hilsen, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei , og takk for svar ! Dette er interessant , da Christian navnet har gått i flere genrasjoner . Finnes det flere opplysninger om denne personen ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Denne Christian Falck var sønn av krigsråd Wilhelm Friderich Falck, f. ca. 1697, død 1759 i Pinneberg og Anna Margrethe Olufsdatter, død i Christiania 1742 (datter av borgermester i Christiania Oluf Christensen).Christian Falck ble gift 27/12-1759 med Gjertrud Christiana Selmer (datter av kaptein Friderich Selmer), og på Toten fikk de to barn: Wilhelm Fredrik 1767 og Aleth Margrethe 1768. Sistnevnte datter ble forøvrig gift i Fåberg med sekondløytnant Christopher Joachim Riis.M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for svaret !Har fått sjekket litt og funnet ut , far til Wilhelm Friderich Falck er Jacob Rasmussen Falck og mor Ingeborg Willumsdatter Dop . Far til Jacob Rasmussen Falck er Rasmuss Jacobsen Falck .Her finner jeg jo Rasmuss navnet , men det blir litt for tidlig . Men det kan være at det er barn jeg ikke har funnet , så muligheten er der ?Takk igjen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Jeg har sittet å tittet litt etter Falch. Jeg fant en Anders(Andreas) Larsen Falch 1678-1706, sogneprest til Fosnes. Ellers så ser det ut som Falch finnes i Nesna og Tjøtta. Sjekk Anders Falch på Yahoo! Fant en adresse http://www.nose.dk/Norge/falch.html#f153 (Simon Ellefsen Falch III), ellers ser det ut som om en Arnt O. Åsvang har skrevet mye om slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Johannessen

I mine data finner jeg følgende om Boletha Boyesdtr Riverts(en). Foreldre : Boye Rivertsen (Borger i Trondheim fra 1710, Omkom i forlis utenfor Smøla. Skifte 11.12.1722) og Anna Elisabeth Omeyer. 4 barn : Else, Maria, Boletha(f ca 1716 ut fra skifte opplysninger) og Riverts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertelig takk til Berit og Stein !Det ser ut som om det er den riktitige Boletha Boyesdtr som er funnet , skal få sjekket dette ordentlig . Skal sjekke ordentlig de Falchene du har funnet , og skal sjekke Arnt O. Åsvang . Takk igjen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.