Gå til innhold
Arkivverket

[#7626] Holmberggaarden i Trondheim


Gjest Jan Tiller
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tiller

Ifölge "Bibliographia Tronhjemiania" som jeg så på Deichmanske i julen, var det en bygård i Trondheim med navnet "Holmberggården", den skulle vistnok være hjörnegården i Munkegaten 62. Hvem vet noe om dette gårdsnavnet og existerer gården ennå? Jeg leste noe i Trondhjemske Samlinger om en Madam Holmberg som skulle ha drevet et overnattingsted i Trondheim på slutten av 1800 tallet, kan det være en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!I "Trondheim bys historie" og "Veit og gate" er ikke dette navnet nevnt - jeg har ikke lest bøkene men det skulle vel være nevnt i registeret -MVH, Gurli Heimsbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Holmberggården (også kalt Fahlstrømgården) står fremdeles i Ravnkloa, på hjørnet mellom Munkegata og Olav Trygvasons gate. Madam Elen Olava Holmberg drev losjihus her fra ca. 1790. Den senere franske konge Louis Philippe skal ha bodd her som flyktning fra revolusjonen i 1795. I 1847 ble gården overtatt av fargerieier Fahlstrøm, og den kjente teatermannen Johan Fahlstrøm er født i dette huset. - Dette er opplysninger som finnes i Trondheim byleksikon 1996. Med vennlig hilsen fra Asmund Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Takk til dere begge! Dæven du!! Dette må være min Ellen Olava Holmberg födt RHEIn(iflg. Mormoner arkivet) (eller Lyng som listet i 1801 FT)Hun er listet som "separert fra manden (Garvermester Johan Holmberg)og driver Garverbrug", bosted Munkegaden hus 2 i 1801 FT. I Bibliographia Tronhjemiania sto det at denne gårdens historie var omtalt i ARBEIDER AVISEN fra 20.6.1987. Denne avisa existerer vel ikke lenger, men finnes den i arkiv noe sted mon tro? Er det noen andre som vet mer om denne gårdens historie? Vet du Asmund om Ellen Olava var eier av gården? Kan noen fortelle meg hvor navnet etternavnet LYNG kommer fra??? Takk igjen, og hilsen med sol og 35+ Jan Tiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Elen Olava Holmberg (1763-1846) var nok eier av Holmberggården i Ravnkloa (Munkegt. 62). Gården hadde tilhørt hennes far, slakter Jørgen Lyng, og deretter hans enke Elen Lyng (f. omkring 1729). I 1801 bor fremdeles enken i gården, og er antakelig eier. Hun er 72 år og driver slakteriforretning. Sammen med henne bor den separerte datteren Elen Olava, som oppgir å være 34 år. Elen Olavas mann Johan Christian Holmberg, 43 år, bor i Prinsens gate og er gift på nytt og har et barn på 2 år med sin nye kone Gurina. Barnet heter Olava! Holmberg er garver. Elen Olava har i 1801 3 barn som bor sammen med henne: Johanne Sesilia Holmberg 15 år, Jørgen Lyng 11 år og Elen Pouline, 8 år. Wilhelm Støren (Sted og navn i Trondheim, 1983) mener at Elen Olava arvet gården etter morens død. Vennlig hilsen Asmund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Kjempetakk til deg Asmund. Jeg visste ikke om slakter Jörgen Lyng, men det får en hel del brikker til å passe inn. Dette er forövrig hva som sto i Trondhjemske Erindringer:"Trondhjemske Erindringer fra 1830 årene" side 34 og 35, skrevet av B. Geelmuyden.(Deichmanske, Oslo) "Fremmede reisende havde heller ikke mange steder at vælge imellem, der var egentlig kun et sted, hvor de kunde tage ind, nemlig hos gamle madam Holmberg, som alt i 1790 aarene havde huset den senere franske konge Ludvig Filip, og endnu paa den tid som en ærværdig matrone styrede bedriften. Hun boede paa hjörnet af Munkegaden og Strandgaden, og hendes hus, som ikke brændte i de to store ildebrande i 1841 og 42, har staaet uforandret lige til den seneste tid" Dette forstår jeg dithen at Olava drev et av de aller förste Losjihus i Trondheim. Hvet du forövrig hvem som eier gården idag og hva den brukes til? Hilsen Jan Tiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asmund Lien

Hei Jan, Jeg har vært i Ravnkloa og snakket med han som eier den gamle Holmberggården i dag. Det er gullsmed Arne Strømsvik. Han har forretningen sin i første etasje. Jeg tok også et par bilder av gården, men hvis du er interessert i dem, må du nesten sende meg en postadresse. Gullsmeden lurte nok på om du hadde tenkt å kjøpe gården. Mailadressen min er: asmund.lien@hf.ntnu.no. Hilsen Asmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.