Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Trude Nilsen

    Tyding barnedåp i 1714

    Denne siden er fin til denslags. 👍 http://www.innherred.net/genealogi/latin.htm ...og Trinitatis. 👍 https://trinitatis.no/
  3. Då endrar eg overskrifta og legg inn litt fleire detaljar: Eg limer inn denne: https://www.geni.com/people/Louis-Anderson/6000000037343857637 Dåp: Lornts Jørgen. Foreldre: Andreas Gunnarson Gausen og Jonetta Lorntsdatter. Nord-Trøndelag fylke, Inderøy (Sakshaug) i Inderøy, Ministerialbok nr. 730A10 (1879-1914), Fødte og døpte 1879, Side 6 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060210030131 Eg har også sett ein eller annan stad at han brukte namnet Jørgen Reitan. Foreldra budde litt ulike stader: 1865: Kjelvikplassen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038342002817 1875: Flåtten under Gausen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052392003807 1891: Reitan øvre: https://www.digitalarkivet.no/pf01053123002302 1900: Reithaugen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037483002841 1910: Jule Sve: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036872002968 Dødsmeldinga til faren, Andreas Gunnarson Kjelvik (1919) nemner sonen, Jørgen, myndig, i Amerika. Nord-Trøndelag fylke, Dødsfallsprotokoll nr. 3 (1915-1930), Dødsfallsprotokollside, Side 39 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10101310047048 Louis reiste 2/5 1900: https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000133771 Sør-Trøndelag fylke, Emigrantprotokoll nr. 11 (1895-1902), Protokollside Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110302670736 Han var g. med Sara Andrea Sørensdtr. Sletteland, fødd i Fjaler, Sogn og Fjordane 25/1 1876. Gift 1/5 1905 i Milwaukee, Wisconsin. https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XZQV-SY2 (Sara hadde emigrert til Chicago i 1900, der systera, Abel Margrethe allereie var. Også broren, Albert Slett(e)land emigrerte sidan til Chicago). Sara og Louis budde i Chicago og fekk 4 born i åra 1906-1913: Marguerite Marie f. 27/8 1906 Arnold Louis f. 27/1 1908 (Sarah Jeanette) Lucille f. 1/11 1910 Leonard f. 16/11 1913 Her er dei i 1910: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MKCB-NSD Både Louis og Sara var heime kring 1911-1912, og Louis returnerer her i oktober 1911: Bergen fylke, Emigrantprotokoll nr. 11 (1911-1911) Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50002955100097 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QK3Y-PBL4 Sara og borna returnerte hausten 1912: Bergen fylke, Emigrantprotokoll nr. 12 (1912-1912) Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db50002955200070 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:JJ55-Y6J (Også broren, Albert Sletteland var heime. Han returnerte i april 1913 saman med min bestefar, Peter Andersson Igelkjøn og syskenbarnet til sistnemnde, Peder Marius Skram frå Bergen). Historia går ut på at medan Sara var att i Norge skal Louis ha hatt eit forhold til ein nabo. Etter at Sara kom tilbake skal ho ha fått vite dette og konfrontert han, noko som skal ha ført til at han reiste og aldri viste seg meir. Kort tid etterpå fekk Sara sonen Leonhard. Sara døydde i 1956, og hennar etterslekt kjenner eg godt til. Derimot har det ikkje vore mogeleg å finne ut kvar Louis vart av eller kva som skjedde med han sidan. Det som er litt merkeleg er at Louis i følgje folketeljinga tilsynelatande framleis bur hos familien i 1920: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MJ7L-RL7 Eg trur aldri eg har greidd å finne Sara i FT1930, men her er ho i 1940: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:KW15-V3N Her er dottera, Sara Wallace i 1930: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XSPW-FMN Louis hadde to brør og ei syster. Den eine broren døydde ung i Steinkjer. Systera vart gift i Inderøy, og begge desse greinene har etterkommarar. Eldstebroren, Sivert Martin reiste også til Amerika, der han kalla seg Sivert Wang. Eg meiner å hugse å ha sett han i folketeljingar i grenseområdet mellom Minnesota og Nord-Dakota, og eg meiner å hugse at han var ugift. Iallefall døydde han i Pembina, ND i 1959: Search Results Name (Last, First Middle) Date of Death County of Death Gender Age Date of Birth State of Residence County of Residence Action WANG, SIEVERT 05/13/1959 Pembina MALE 91 Years 09/12/1867 North Dakota Pembina Purchase a Certified Copy https://apps.nd.gov/doh/certificates/deathCertSearch.htm
  4. Eg freistar komplettera biografien om Ingulv Jørgenson Eldegard (1912-1996) som i 1932 reiste til sjøs frå Årdal og i 1941 slo seg ned i Seattle, WA. Han gifte seg i Seattle, WA 8.11.1946 med Ragni Dizzy f. Fjarlie (1911-1969). Dei fekk to døtrer i lag. Denne Ragni hadde vore gift før, nemlig i Snohomish Co., WA 30.6.1940 med Rex B. MITCHELL, men denne mannen er førebels heilt ukjend! Kva eg treng hjelp til, er følgjande; ** Rex B. Mitchell - fullt namn? ** Dato og stad for fødsli hans? ** Dato og stad for dødsfallet hans? ** Yrke og bustad? ** Fekk Rex og Ragni born i lag? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  5. Berit Knudsen

    Barne- og fattighuset i Christiania i 1694

    Domkrk.=Vær oppmeksom på at det står oppført 2 kirkegårder der, Byens og Vaterland(hver sin kolonne). Tror nok du skal lete under Byens først.
  6. Eg har i mange år slite med ein manglande detalj i ein huslyd KROKEN frå Hafslo i Sogn. Eg attgjev frå manuskriptet mitt: ~~~~~~~~~~~~ Hans Johan Kroken, f. i Waushara Co., Wis. 27.7.1898, d. i Beaver Dam, Wis. 6.4.1972. Han gifte seg i Mt. Morris, Wis. 4.9.1927 med Mildred E. ¤¤¤¤¤ (middle name? – Mary? - ættenamn Greene?) Green. Ho var f. i Green Lake Co., Wis. 27.8.1910 og d. i Beaver Dam, Wis. 11.4.1999. Hans Kroken var byggarbeidar («construction worker»), og han og Mildred budde i Lannon, Waukesha Co., Wis. og sidan i Beaver Dam, Dodge Co., Wis. Dei fekk fem born i lag. ~~~~~~~~~~~~ For ein god del år sidan talte eg med ei dotter som då framleis levde, og ho meinte mori sitt fulle namn skulle ha vore Mildred Mary Green, men eg har aldri kunna prova dette! Kan nokon hjelpa meg finna ei stadfesting av dette? * Ein stad finn deg ho som Mildred M. Kroken: https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=1732&h=358994442&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=Nzx20590&_phstart=successSource * Ein annan stad står ho som Mildred E. Kroken: https://www.findagrave.com/memorial/113462695 Eg takka so mykje på førehand for alle gode tips!
  7. Johnny Øberg Henriksen

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Og der fikk han Martinsen gitt og bor på Angelstad og det hos sin tante Matilde Torjusd 1875 og Hennes mann Tor Larsen Angelstad 1865 Mvh Johnny Henriksen
  8. Et forsøk med mange forbehold og lakuner: Aar. 1712 d 14 Julii havde(?) Jacob Ammundsen og Bierte(?) mortensdaater(?) begiert deres troloffvelse, havende med sig Velfornemme forloffningsMænd(?) at intet paa nogen af dem skal befindis som deres(?) Egteskabs for- retning (??) skal kunde forhindre, hvilket de til Præstens skadis- løshed vilde forsickre oc indestaa for [signaturer] Mvh
  9. Johnny Øberg Henriksen

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Kjempe dette var En hjelp av en annen Verden. Er det etterlevninger av han tru? 🙂 Mvh Johnny Henriksen
  10. Hjarteleg takk til Per for attgjeving av dei manglande sidene. Diverre må eg slå fast at artikkelen ikkje inneheld noko meir om Peder Frost og ervingane hans utover det som står lengst nede på side 420. So då er me diverre like langt... Det er då merkeleg kor anonym denne karen skal vera. Og ikkje finst det heller noko i dei eldste borgarbøkene frå Bergen? Ein ny kjempetakk for framifrå bistand med denne huslyden!
  11. Today
  12. Trude Nilsen

    Barne- og fattighuset i Christiania i 1694

    Hvis mannen døde før des. 1694 så er det uansett ikke mer enn et par bøker som dekker tidsrommet du er ute etter, i området Oslo eller Aker. https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties[]=03&list_types[]=gr&start_year=1600&end_year=1750&text=
  13. Grethe Flood

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Thorleif ble konfirmert i Tvedestrand i 1925 - se nr. 10 Aust-Agder fylke, Tvedestrand i Tvedestrand, Klokkerbok nr. B 1 (1902-1956), Konfirmerte 1925, Side 170 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10411106220178
  14. Grethe Flood

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Torjus Martin Torjussen døde 16.07.1915 - se nr. 17 Aust-Agder fylke, Holt, Tvedestrand i Holt, Klokkerbok nr. B 11 (1897-1921), Døde og begravede 1915, Side 296 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060728060662
  15. Anne Hildrum

    Peter Thoresen f 1814-1816 i Beitstad?

    Randi, det stemmer, så Peter er Bredes stefar..
  16. Else B. Rustad

    Vielse Nils Larsen og Kari Larsdatter 10. des. 1832

    2. 10de December 1832 - Ungkarl Tjeneste Dreng Niels Larssen Schie Ejer gl. 27 Aar. - Fød paa nordre Svinbergs Ejer Faderen Lars Pederssen. - Tjenestepige: Kari Larsdatter Schie Ejer gl. 23 Aar - Fød paa Lille Hoffs Ejer. - Faderen: Lars Gundmundsen - Forloverne Christopher Johnssen Schyttren, og Hans Bergerssen Præstaasen. Lyst: 17 - 18 - 19de Søndage efter Trefoldighed. - Forlant af Brudgommen - Han haft de natturlige Kopper, og hun er vaccineret efter Attest. -
  17. Randi Elisabeth Haugros

    Peter Thoresen f 1814-1816 i Beitstad?

    Et spørsmål, er Brede Andreassen og Peter Thoresen fra ft 1865, i slekt? Se nr. 24: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, 764/L0551: Ministerialbok nr. 764A07a, 1824-1864, s. 58 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050503040397 Endret: Brede er vel Pernilles sønn fra hennes første ekteskap.
  18. En Christen Christoffersen var (sammen med Peder Hansen) forstander på Barne- og fattighuset i Christiania. Også skrevet Fattig- og barnehuset i Christiania. Christen døde før desember 1694, og hans kone, Birgitte, får flere større krav i boet. Jeg tror denne mannen er en Christen Christoffersen Valstad (f. ca. 1640) fra Nes på Romerike. Han ble gift med Birgitte Christensdatter Hvam. I følge bygdeboken nevnes Christen som "borger og handelsmann" i hovedstaden. https://www.nb.no/nbsok/nb/e20d56def66d011eb0d0646ac22c4429?index=7#109 (Kristen er sønn av Kristoffer Hågensen) Forstander Christen Christoffersen nevnes ifm denne saken i Norske kongebrev og ifm dommen (har her brukt søkeordet "fattig- og barnehuset"): https://www.nb.no/nbsok/search?action=search&searchString="fattig-+og+barnehuset"&mediatype=bøker&currentHit=-1&currentSesamid=&page=0&view=listView&sortBy=ranking&language=&pageSize=10&recordSource=&thumbnailSize=&searchTitle=&removeAllNavigators=false&changeMediatype=true&removeDate=false&dateRange=&imageSearchCriteria.picturedPlace=&imageSearchCriteria.namecreator=&imageSearchCriteria.subjectname=&bookSearchCriteria.authors=&bookSearchCriteria.isbn=&format=Digitalt+tilgjengelig&bookSearchCriteria.subjectname=&movieSearchCriteria.director=&removeAllNavigators=false&customDateFrom=&customDateTo=&language= Det som er merkelig er at jeg ikke finner ut hva slags sted dette var. Hva var det korrekte navnet og hvor lå dette huset/institusjonen? Jeg vet heller ikke hvor de bodde (Aker eller Oslo), så jeg vet ikke hvilken kirkebok jeg skal søke i ifm. begravelsen. Er det noen som klarer å finne ut noe?
  19. Grethe Flood

    Marthe Evindsdatter Vegerstøl f.25 Okt 1885

    Marthe døde 28.12.1911: Aust-Agder fylke, Holt i Holt, Ministerialbok nr. A 13 (1900-1912), Døde og begravede 1912, Side 49 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060626010396 Aust-Agder fylke, Holt, Tvedestrand i Holt, Klokkerbok nr. B 11 (1897-1921), Døde og begravede 1912, Side 285 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060728060651 Nr. 99 Aust-Agder fylke, Holt, Dødsfallsprotokoll nr. 4 (1902-1914), Dødsfallsprotokollside, Side 76b-77a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10411107041088
  20. Noen som kan hjelpe meg med hele teksten her? https://media.digitalarkivet.no/view/9107/86559/5
  21. Baard Vidar Pettersen

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    Disse er gjort rede for (dessverre 😉). En mulighet er Maren Pettersdatter Falch som var gift med Peder Christophersen Broch. Men Det er altså en B og ikke en A. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle havne i eiendelene til Kristoffer Pedersen Straumen og ikke skjedde det noe spesielt i livene deres i 1695 så vidt jeg vet. (De giftet seg 1670, fikk sitt eneste barn 1672, etter det jeg har notert.) Det finnes et par Aasille Marie Pedersdatter/Pettersdatter Falch, men de passer ikke kronologisk.
  22. Grethe Flood

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    ???? Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 2309 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101714215 Permanent bildelenke:
  23. Er dette samme personer? Nils Larsen, far til min ane Lemmik Nilsen. Her i FT 1865 på Kurud i Romedal, sammen med Kari Larsdatter, oppgitt fødselsår 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038034006530 Er dette samme, konfirmant i samme området? https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001675748 Men så kommer det vanskelige spørsmålet. Område, navn og fødselsår stemmer, men hvorfor er han ikke sammen med konen i 1875? Eller noe åpenbar familie? https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052062004933 Kari Larsdatter, hans kone, her i FT 1865, oppgitt fødselsår 1804: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038034006531 I FT 1875 bor hun angivelig hos sin sønn, Lars Nilsen, på Sæterhol. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052062005522 Hvis folketellingene stemmer er de begge på fattigunderstøttelse på denne tiden, men bor da ikke sammen? Og hvorfor bor ikke han hos noen av sine barn? (jeg tror de hadde 5-6, jobber med å kartlegge) Er det riktig Nils og Kari i disse tilfellene, noen som kan hjelpe meg å verifisere det? Lars Nilsen Sæterholen (husfader i FT 1875 der Kari bor) er oppgitt med Nils Larsen og Kari Larsdatter som foreldre i Romedalsboka: https://www.nb.no/items/d374f9929ebecc69d4969b925a7cfd1a?page=261 Det samme i dåpen. Jeg finner flere Nils Larsen og Kari Larsdatter i samme område på samme tid, men ingen som er gift og har barn sammen utenom dette paret, så langt jeg kan finne.
  24. Men, @Even Stormoen - siden du var en god skummer - greier du tyde denne forlovererklæringen? 14. juli 1712, øverst på høyre side og med omtalte Boye Rivertsens navnetrekk: https://media.digitalarkivet.no/view/16323/50746/80 Hjelper du med dette, skylder jeg deg en stor takk!
  25. Baard Vidar Pettersen

    Peder Kristoffersen Straumens barn

    Jeg tror jeg kan sette to streker under svaret for Ingeborg Pedersdatters opphav. I orginalskiftet framgår det at Peder Kristoffersen er lovverge for enken, altså hennes far. Riktignok uten gårdsnavn, men det har jeg sett tidligere i Tingbøkene også. I tillegg er en av vurderingsmennene Nils Jonsen Bryggfjell. Han var bror til Lars Jonsen som var gift med Kirsten Pedersdatter. Ellers får jeg ikke mer ut av skiftet med hensyn til Peder Kristoffersens familie.
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.