Gå til innhold
Arkivverket

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. tom askerøi

    The Modernization of Norwegian Naming Traditions

    Your question of today's practice as opposed to previous naming traditions seems to indicate that all norwegians followed the same pattern in the 19th, 18th, 17th etc. centurys. This is not quite true - though often used by the majority - the farmers - it was different among reverents, scolars, merchants in the cities etc. But the practise also depended on how "rural" you lived. Nobilities had to have a steady familyname by royal command (from 1590 if I remember correctly). This family name rarely had anything with their farmname to do - more common was using elements from their crest. [Hvitfeldt, Rosenvinge for instance]. But everything seems to have been possible. Quickly people with education followed suite - often taking names from the town or district they lived at the time of taking the name. And gradually this "taking a sirname"-trend spread to rich people and slowly downwords in the social ranks. Or it spread from more rural parts of the country and out in less rural places. But many also seems to have misunderstood and gave the children sirnames depending of which of the parents anchestors the children were christened after - i.e. siblings could very well have different sirnames. And in places far from the cities or centres it didn't occur at all untill it was the law in 1923. But even a farmer could be found calling himself "Ole Christophersen Grøterud" though he was living at husmannsplassen Haraldsrud-eie or at the farm Skinstad as early as around the year 1800. On the other hand there were a couple of families who seems to have had sirnames as early as in the 1300s. So there have never been strict rules for naming though many people usually followed the pattern you indicate... We are surely less true to the traditions today - but there were lot of exceptions in the previous centuries as well. (And please forgive the helpless english - this is not words and temas we learned at school...)
  3. Today
  4. For å være ærlig: nei. Det står vel "Upg. af [et-eller-annet] [en initial?] Johansen".? Prøv "proffene" på https://forum.arkivverket.no/forum/7-hjelp-til-skrifttyding/ Der er det mye flinkere folk enn meg. Håper du finner ut av dette!
  5. Johan Stenslie

    Tydnning av Pantebok (Ulnes, Nord-Aurdal, 1877)

    Jeg er kjent med stedsnavnene, så det er ikke noe problem! Tusen takk Even, dette er utrolig nyttig.
  6. Matthias Kolberg

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Familysearch er kostnadsfritt om du registrerer deg som bruker
  7. Even Stormoen

    Tydnning av Pantebok (Ulnes, Nord-Aurdal, 1877)

    Grundige forbehold om stedsnavn: 01 [...] Skjøde 1877 Underskrevne K?? Olsen Bøe og Inge- 02 borg Halvorsdatter Bassum[?] tilstaar og vitterliggjør herved at have 03 solgt og %-% afhendet ligesom vi herved sælger, skjøder og overdra- 04 ger til Kristian Larsen Buhagen[?] den os ifølge Kongl. Adkomst 05 eiende Anpart af Gaarden Bø MtrN: 5 (40) i Nordre Aurdal, der 06 ved Delings og Skyldsætningsforretning af 16de Juli f. A. har faaet 07 en Skyld af ny 16 mrk[?] 9s: og givet LN 125a b[?] for Kjøbesum 08 50 Spd eller Kr. 200,00 hvilken Kjøbesum os er udbetalt thi 09 skal herefter fornævnte Eiendom med Huse, Herligheder, Rettig- 10 heder og Tilliggelser i alle Dele saaledes som vi samme ha- 11 ve eiet og fornævnte Skyldsætningsforretning angivet tilhø- 12 re Kjøberen Kristian Larsen som sand[?] Odel og Eiendom u- 13 paaanket idet vi forbliver hans Hjemmelsmænd efter Lo- 14 ven Saaledes udstædes dette Skjøde og gjøres i Kraft [??] vore 15 Hænders Underskrift paa Gaarden ??sum Vestre Slidre 16 13de December 1877 [signatur?] Decembr 15de 1877 Ingeborg Hal- 17 dorsdatter Bossum[?] mpP. Overværende Vidner Ragnhild Lars- 18 datter Bassum[?] J. L. Hilsveen[?] Mvh
  8. Reidar O. Meling

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Hallo, hallo alle. Har vore ute på spasertur etter eg skreiv innlegget mitt, og så har de funne alt dette i mellomtida, - fantastisk! Mange takk til alle. Det slektstreet Matthias nemner, hadde jo vore interessant å sjå, men reknar med at eg ikkje får tilgang på det utan eit betalt abonnement/medlemsskap. Men iallfall, takk til det arbeidet de har gjort!
  9. Alle forslag som kommer i dette forumet vurderes. Programsystemet er allerede stort og det tar tid og det må prioriteres hva vi har kapasitet til. Et bedre system til å endre familierelasjonene prioriteres høyt, men det krever mye arbeid fordi det er krevende, både teknisk og å finne et egnet brukergrensesnitt. Utviklerne har svært mye erfaring med både manuell og maskinell lenking. Det er fortsatt en del feillenking. Men mitt inntrykk er at det er sterkt avtagende. De som har brukt systemet mye, ser at personer ofte bruker ulike navn, både fornavn og etternavn, flytter og årstall kan godt variere også i riktig lenking. Feil kan lett oppstå. Hvis en person fins i 10-15 ulike personforekomster er det nok at en av disse blir knyttet til en annen person. Når det er feillenking, er det som oftest veldig raskt å rette opp. Selv har jeg sikkert rettet opp flere tusen.
  10. Takk Roy Petter. Då har jeg fått svaret. Flott. Jeg er veldig takknemlig. Holder på med et gratisprosjekt for det lokale sogelaget der hvor Nicolai vokste opp. Er nesten ferdig, og har noen som jeg må ha hjelp til. Jeg hadde belaget meg på at bygdeboken var feil. Men enda en gang hadde forfatteren rett.
  11. Anton Hagelee

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Hogen Nelson in the U.S., Find a Grave® Index, 1600s-Current NameHogen Nelson GenderMale Birth Date19 May 1828 Death Date1 Jan 1913 Death PlaceWright County, Iowa, United States of America CemeterySaint Olaf Lutheran Cemetery Burial or Cremation PlaceBelmond, Wright County, Iowa, United States of America Has Bio?N SpouseBertha Nelson ChildrenBertha MikelsonJulia Wicks https://www.findagrave.com/memorial/147248810/hogen-nelson?_gl=1*h8xshz*_gcl_au*MTI3ODIxODg0OC4xNzEwMDE1MjMw*_ga*ODgyMzc4OTQxLjE3MTAwMTUyMzA.*_ga_4QT8FMEX30*ZTI2NTliNTItOWNlMy00YjBiLTgwNTktNzk4OTk1MDEwY2YzLjU0LjEuMTcxMzU1NjU3OS4zNC4wLjA.*_ga_LMK6K2LSJH*ZTI2NTliNTItOWNlMy00YjBiLTgwNTktNzk4OTk1MDEwY2YzLjU0LjEuMTcxMzU1NjU3OS4wLjAuMA..
  12. Matthias Kolberg

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Slektstreet ligger FamilySearch https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/L76W-KYN
  13. Anton Hagelee

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Britha Nelson in the U.S., Evangelical Lutheran Church in America Church Records, 1781-1969 NameBritha Nelson Record TypeConfirmation Confirmation Date11 Jun 1876 FatherHaakon Nelson MotherBritha Johannesdtr Church NameNorwegian Lutheran Church Church LocationLee, Illinois https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/2377614:60722
  14. Bent Roger Ødegaard

    Hvorfor havnet Karl Johan i Polititidende i 1902?

    Før datoen står det Obef.B. [Obefintlighetsboken] "Obefintlighetsboken kom efter en kunglig förordning 1865. Det var en lista över personer som inte längre finns i socknen, och som ej uttagit flyttbevis. Det var prästernas uppgift att föra en särskild anteckning längst bak i husförhörslängderna kring de personer som ej gick att spåra." - så det er vel uvisst hvor han oppholder seg rundt dette tidspunktet. Mvh BentØ
  15. Anton Hagelee

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

  16. Anton Hagelee

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    For ordens skyld. Bertha Mikelson in the Iowa, U.S., Death Records, 1880-1972 NameBertha Mikelson[Bertha Nelson] GenderFemale RaceWhite Marital StatusWidowed Age83 Birth Date22 Sep 1861 Birth PlaceBergen, Germany Death Date26 Mar 1945 Death PlaceClarion, Wright, Iowa, USA FatherHogen Nelson MotherBertha Nelson SpouseHogan Mikelson Certificate Number994/523 https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/646402:61442
  17. Allan Frantzen

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    ft 1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052264003345 Feil
  18. Matthias Kolberg

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Foreldrene, Haldor Mikkelsen og Siri Haagensdatter, er fra Etne, i følge folketellingen i 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038197003199
  19. Anne Tonby

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Vielsen 1895 https://www.ancestry.com/discoveryui-content/view/4234699:60722?_phcmd=u('https://www.ancestry.com/search/collections/60722/?name=haagen_mikkelsen&count=50&successSource=Search&queryId=ba3e7876-0139-4b22-8227-9f7b75b70321','successSource') Navnene til foreldrene passer med denne Berthe døpt 29/ 9 1861 Skånevik sokneprestembete, SAB/A-77801/H/Haa: Ministerialbok nr. A 5I, 1848-1869, s. 90 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070222680628 Familien omtalt på side 191 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017060929002?page=193
  20. Kjell Halvorsen

    Berg, Østfold - vielse 1772

    Etter å ha studert flere av de andre trolovelsene det året, kan noe av det jeg lurer på tydes til Cautionister for Slægskab og andet Ægteskab var Hans Danielsen og Elias Nilsen i Sponvigen ?
  21. Matthias Kolberg

    Berthe Nilsdatter Udstuen emigrerer

    Kanskje denne fra Torvastad https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000025690936
  22. Kjell Halvorsen

    Berg, Østfold - vielse 1772

    Styrmand Johannes Børgesen og Pigen Helvig Maria Hansdatter ble viet med Kongeli tilladelse at Copulers uden Trolovelse og Lysning af (person eller institusjon ?) - deretter står jeg fast med hva som står etter Cautionist: fram til Hans Danielsen og Elias Nilsen i Sponvigen. Kan noen hjelpe med tyding av dette ? Berg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10902/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1770-1814, s. 304-305 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061011050649
  23. I eit slektskart på nettet finn me paret Hogan Mikleson og Bertha Nelson, dei er begge norske og giftar seg i 1895 i Iowa, USA. Hogan skal vera fødd i 14.juli 1866 og dør 18.aprii 1935 og Bertha skal vera fødd 22.sept. 1861 og dør 26.mars 1945. Kven er dette, og kor i Norge kjem dei frå? I 1885 er det ei dame ved namn Berthe Nilsdatter Udstuen som emigrerer, eg tenkte då at ho måtte vel komma frå garden Utstono i Etne, men finn ho ikkje der. Er dette Bertha Nelson i Iowa? Kor kjem Hogan og Bertha frå i Norge?
  24. Jeg vet ikke hva tanken med å ha dem der er. Men hvis tanken er at man skal kunne kontakte personer der om endringer de har gjort, hadde en bedre løsing uten å ha et ordentlig meldingsystem på siden vært noe sånt som: Eposten vises ikke, men en "kontakt" knapp instedenfor. Når man klikker den, får man opp en tekstboks, hvor man skriver meldingen sin og trykker send. Derreter får mottakeren en epost med meldingen fra en epostadresse dere har (som kan godt være non reply) som også inneholder eposten til senderen. Da kan mottakeren bestemme om de skal svare eller ikke uten at senderen får epost adressen før svar sendes 🙂 Mitt førsteintrykk av siden og hvordan den fungerer/den brukes, er at brukervenligheten ikke er den beste. Føles litt som den er lagd av backend devs som setter sammen noe som fungerer og ser OK ut men ikke mere en det. Eller bare ikke vil bruke mere tid på det. Tipper det nok er på grunn av prioriteringer 😛 Kan hende antallet som vil bidra begrenses av det, vet ikke. I de personene i min familie som jeg har sett på, ser det ut som automatisk kobling har gjort mere feil en den har gjort riktig. Kan hende jeg bare har vært uheldig med noen av de personene, I dont know. Kan ikke vise eksempel nå da jeg allerede har fikset opp i de. Men flere eksempler av folk som er født i forskjellig by og bare 1 av 2 navn er felles (0-3 år forskjell i fødselsår), har blitt slått sammen. I ett av de fellene, la oss si at de var forekomst 1 og 2, og også blir slått sammen med forekomst 3 som har mere til felles med nummer 2, men ingenting til felles med nummer 1 bortsett fra byen der folketellingen var. Kan hende jeg bare har vært uheldig med noen av de personene, I dont know. Er den en faktisk teknisk grunn bak at når det ser ut til at en person er koblet til to familier (Eller begge familier er koblet sammen), det ikke ser ut som det er mulig og koble fra den ene familien, uten å koble fra alle familieforhold? Eller er det bare noe som ikke har blitt utviklet? Eller ha et "family view" hvor du kan si, disse to hører ikke til familien uten å måtte bruke feilhåndterings siden.
  25. Inger Hansson

    Dagny pappas faster Löst tack!

    Hjärtligt tack för hjälpen!Inger Hansson
  26. René Robert S. Garabedian.

    Morthen Christensen Solberg Hjorth Født 19.Januar 1826. i Rogaland.

    Kan man spore ham i Argentina ?. Dette kunne være hans søster hende her er født 1859. Ane Mallene - Ministerialbok for Stavanger prestegjeld, Domkirken sokn 1889-1902 (1103M1) - Digitalarkivet lidt for hurtigt er det hende død 1876. NavnAnne Malene HjortKønFemaleFødselsdato1861Dødsdato29 Oct 1876DødsstedStavanger, Rogaland, NorwayFars navnMartin HjortFars kønMaleBegivenhedstypeBurialDato for begivenhed4 Nov 1876Sted for begivenhedStavanger, Rogaland, Norway René
  27. Lars Kittilsen

    Dagny pappas faster Löst tack!

    Datteren Karin døde i 1989: Sarpsborg Arbeiderblad, fredag 30. juni 1989 (nb.no)
  1. Last inn mer aktivitet
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.