Jump to content
Arkivverket

All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Bjarne Rosenstrøm

Holene slekten i Østfold

Her er Johan sammen med foreldre og søsken ved folketellingen i 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036342004690 Tellingskrets: 006 Asak Bosted land: 0054 Haugby (Haugeløkken) Tilbake til søk Rapporter Skannet HBR Person: 006 Johan Holene Første Forrige Neste Siste Permanent ID: pf01036342004690 Del Skriv ut Rolle: - Husholdningsnr: 01 Personnr: 006 Familiestilling: s Sivilstand: ug Yrke: barn Kjønn: m Alder: - Fødselsdato: 1903-01-13 Fødested: Berg Bostatus: b Sedvanlig bosted: - Antatt oppholdssted: - Merknader: - Mer informasjon: Beboere: 001 Hans M. Holene H.nr: 01 Alder/født: 1861-10-21 Fødested: Ømark Bostatus: b Familiestilling: hf Sivilstand: g Yrke: skofabrikarbeider 002 Marie Holene H.nr: 01 Alder/født: 1868-01-01 Fødested: Sverige Bostatus: b Familiestilling: hm Sivilstand: g Yrke: hustru - husstellet 003 Magna Holene H.nr: 01 Alder/født: 1894-10-12 Fødested: Berg Bostatus: b Familiestilling: d Sivilstand: ug Yrke: væveriarbeiderske 004 Signore Holene H.nr: 01 Alder/født: 1898-04-28 Fødested: Berg Bostatus: b Familiestilling: d Sivilstand: ug Yrke: skolebarn 005 Arthur Holene H.nr: 01 Alder/født: 1900-11-19 Fødested: Berg Bostatus: b Familiestilling: s Sivilstand: ug Yrke: barn 006 Johan Holene H.nr: 01 Alder/født: 1903-01-13 Fødested: Berg Bostatus: b Familiestilling: s Sivilstand: ug Yrke: barn 007 Einar Holene H.nr: 01 Alder/født: 1909-07-13 Fødested: Berg Bostatus: b Familiestilling: s Sivilstand: ug Yrke: barn
  3. Johannes Haagenson i FT 1905 - ingen Helena som bodde sammen med ham. Minnesota State Census, 1905 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:SP3K-BQ7 Name: Johanes HaagensonEvent Type: CensusEvent Date: 1905Event Place: Pelican township, Otter Tail, MinnesotaGender: MaleRace: WhiteBirth Year (Estimated): 1830Birthplace: NorwayFather's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: NorwayDigital Folder Number: 004520296Record Number: 1046Record Number: 1046Page: 24Line Number: 36
  4. Jeg drister meg likevel til et forsøk. Korreksjoner mottaes med takk: Blessed be those that hears the Word of God and . . . . The Word of God repents our soul The Word of God makes us reborne The Word of God keeps us in the faith So by the word of God the miracle of Salvation [and?] is/are working in our Souls. Mothers intention and wish is that [by?] giving you this book, you will use it dilligent praying for the blessing of God Then with the help of God we will gather in Heaven when this earthly life has ended. Mvh
  5. MOMS er et godt hjelpemiddel for å finne vielser i Minnesota, Bjørn 😉 - https://moms.mn.gov/ The WEB: Minnesota, Marriages from the Minnesota Official Marriage System, 1850-2019 Name: John Hawkinson Marriage Date: 7 Nov 1898 Marriage Place: Otter Tail, Minnesota, USA Spouse: Helena Hagen Certificate Number: J-335
  6. Du og eigaren overser vel at når det er ting som manglar, er det ikkje utan vidare enkelt å omsetje. Teksten vert om lag sånn, med forslag til noko av det som manglar: "Salig er de, som høre Guds Ord og beva[rer?? ..??] Lu?? Guds Ord det omvender vor Sjæl [...??] Guds Ord det igjenføder os, Guds Ord det bevarer os i Troen, Ved Guds Ord veikes altsaa Frelsens s[tore??] Under i vore Sjæle. Mors Hensigt og Ønske med at s[ende??] Dig denne Bog er, at Du flittig vil b[ruge??] den med Bøn om Guds Velsignelse [??] Saa samles vi med Guds Hjælp i Himlen, naar Jordlivet er til ænde."
  7. Sara-Helén Larsen

Milorg D13 - Timianruta - Møllehuset og Møller’n på Hemnes i S.Høland

Hei Tom Martin. jeg besøkte min farmor i går, tantebarn av Diddi og Harry Slorafoss, og hun gav meg noe dokumentasjon om nettopp dette :) jeg tok bilde av avisutklipp og fikk også med en bok skrevet om dette :) mvh Sara-Helén Larsen
  8. Hei dette er et skriv fra ca. etter 1887 - altså ca. 130 år gammel norsk . Noe religiøst innhold . Er det noen som kan oversette dette til engelsk slik at det blir flyt , menigsfylt og sammenheng i innholdet . Det mangler noen ord her og der , men det gjør ingen ting for eieren av dokumentert . Det er en amerikansk kusine sitt brev og som gjerne vil ha det oversatt . På forhånd tusen hjertelig takk . PS .....kanskje noe for deg Are S ? 😀
  9. Today
  10. Anfinn Bernaas

Feil paginering i Mini I 4 Atrå 1815-1843 

Mange takk!
  11. Wenche Flatvoll Lømo

Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?

ja, jeg fikk blod på tann, hehe, og har drevet med familien siden jeg fant Cathrina. Men dette var jo velddig oversiktlig og greit, takk skal du ha!
  12. Da trenger jeg hjelp til den berømte nåla i høystakken igjen . Johannes Haagensen ( Haakonsen ) giftet seg for andre gang i 1897 med ei ; Helene . Er det noen som klarer å finne ut hvem denne Helene var , foreldre fødsel og død , emigrasjon , og eventuelt finne henne på FAG ? I følge vedlagte 1900 census så skal da Johannes sin hustru Nr. 2 være født ca. 1838 Hun ble ikke gravlagt sammen med Johannes for han ble gravlagt sammen med sin første hustru Marte Christiansdatter Haagensen som døde i 1891 . Johannes og sine to hustruer bodde i hele sitt liv i Pelican Township i Otter Tail County i Minnesota . Trolig døde hustru nr. 2, Helena, før Johannes som døde i 1911. På forhånd tusen hjertelig takk nok en gang for fantastisk hjelp , dere er supergode 🙂
  13. Da løfter jeg denne jeg i håp om at noen kan hjelpe meg å finne Johannes Mikkelsen og Agnethe Evensdatter sin utreise fra England ,, og med hvilket skip og med hvilken destinasjon . Jeg tror det må være New York . I # 2 refererer jeg til ad de reiste med skipet Nestorian til Quebec i Canada , men dette kan ikke stemme da jeg kun finner en ankomst for Nestorian i Quebec i september 1882 , og paret reiser fra Oslo 31 mars 1882 - så dette med Nestorian stemmer ikke . Se forøvrig detaljer om paret i min post # 1 . Her er listen over korresponderende skip fra Hull i England i følge Norway Heritage , de har ikke linker som virker , men adressen er korrekt . norwayheritage.com/t_corresp.asp?id=1271 Går det an å finne parets ankomst i Amerika på Family Search for eksempel , samt passasjerliste , og hvilken båt de reiste med ? På forhånd tusen takk for gnistrende flott hjelp igjen 🙂
  14. Ivar S. Ertesvåg

Aage Andersøn Skjong/Weddegiere

Nei...det hjelper ikkje deg. Innskotet er vanskeleg å lese men noko slikt: "NB. in Octobr h. ann. blev Hr. Augustinus Melldal Copulerit etc." Dette kan vere den Augustinus Meldal som var sokneprest i Borgund frå 1742. Han vart gift som enkjemann i 1725. Det kan vere eit seinare innskot (t.d. ved Meldal sjølv), og vigsla kan ha vore ein annan stad. har du funne trulovinga? Det kan vere andre opplysningar der.
  15. Det er korrekt Are - Jennie , og dette fant vi ut om Jenneie og den lille gutten ; Adoplph Swenson ; After careful research in the last few days, it has been determined that Jennie never married. The Adolph Swenson that is listed on the headstone is not her son as she was single when she died. I have found the birth and death of Adolph and his parents were John F. & Jennie Quardberg Swenson. John was the clergyman in the Soldier area. We have learned that he worked for Christian Evenson, Jennie’s father for a time and that could be why he is buried with her. They must have been good friends. I really cannot tell you the reason why they are buried together. John and Jennie Quardberg were married in 1892 and Adolph was born September 14, 1893. The small engraving on the headstone is not readable from the picture we have. That picture was taken by a relative in Soldier and sent to us.”
  16. Leif B. Mathiesen

Hele slekten Fräki er her. Men det har du kanskje funnet? http://distans.org/anor/ana_webb/index.php#kieskiasvaara
  17. I BB for Borgund og Giske bind 3 s. 286 finn vi Aage Andersen Skjong som brukar på brn. 1 frå ca. 1725 - 1746. Han gifter seg med Guri Ellingsdatter, usikkert kvar ifrå i 1725. https://www.nb.no/nbsok/nb/ff134a2c9670bf6b5cbe848b7a7f9404?lang=no#289 I vigselsinnskrivinga er han kalla Aage Andersøn Weddegiere: https://www.digitalarkivet.no/kb20070831640347 Det rare med denne innskrivinga er at det er sett inn eit NB, men eg greier ikkje heilt å tyde kva som står. Kanskje nokon kan hjelpe meg med det. Vonleg er det ei opplysning som kan kaste lys over kvar Aage eller Guri kjem frå. Aage er i BB kalla Skjong, og han er vel då son til Anders Pederson Skjong (Sjå BB bind 3 side 645: https://www.nb.no/nbsok/nb/ff134a2c9670bf6b5cbe848b7a7f9404?lang=no#646). Men eg finn ikkje noko kjelde på dette. Aage døde visstnok i 1746. Når kona Guri Ellingsdatter døde har eg ikkje noko årstal på. Men eg finn ikkje skifte etter Aage Andersøn. Antatt far Anders Pederson Skjong på Skjong bruk III døde i 1748 og kona Brite Jonsdatter f. Alnes i 1717, men eg finn ikkje skifte etter dei. Eg finn heller ikkje noko skifte etter andrekona til Anders, Mari Andersdatter, som døde i 1746. Er det råd å finne kjelder som kan konstatere at Aage Andersøn var son til Anders Pederson Skjong? Og kva med kona hans, Guri Ellingsdatter? Kan ho vere frå ? Sonen Elling henta kona si frå Helset på Stranda. Sjå tidlegare tråd: https://forum.arkivverket.no/topic/216403-kvar-kjem-kristin-jetmundsdatter-veddegjerde-frå/ Kan Guri også vere derifrå?
  18. Frode Myrheim

Manntal over ungt mannskap på Øvre Romerike

Takk for upplysningane Kristian.
  19. Wenche Flatvoll Lømo

Tusen takk, det var faktisk et stort øyeblikk, jeg har lett etter hennes opphav i flere år! Det jeg ikke finner, er dåpen hennes. Hverken hennes, eller søskene som er født før 1801. De burde jo være i kirkebøkene fra Nedertorneå, siden familien var bosatt der flere generasjoner bakover, til de flyttet til Norge. Og teoretisk sett, må de jo ha vært døpt for å bli konfirmert.
  20. Hans Gangstø

Andreas Amundsen Hundsnes

Nasjonalbiblioteket nb.no Tysvær 1-7 2 Gard og ætt Tysvær sokn
  21. Google translate has some deficiencies... In this case, also humans may struggle. The lokalhistoriewiki.no explanation covers a variation with geography and chronology. If we restrict this to Rollag = østlandet and time = after 1600 (1700?), the following can be extracted: markebol was an ancient term, which had lost its orignal meaning. In the 1600s/1700s, the value of this unit varied from case to case. However, the origial value of markebol was still used among the peasants, although with an individual "exchage rate" to a contemporary, more unified unit (e.g. kyrlag). Something like There is quite a lot of land property to be divided (among the heirs/children). First, they divided the "odelsgods" between the kids, such that there were 8 kyrlag in a markebol. In this case it seems that the number of markebol was evaluated for all or parts of the properties, and then converted to 8 kyrlag per markebol. The convertion enabled summarizing the markebol properties and other parts of the inheritance.
  22. Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Feil paginering i Mini I 4 Atrå 1815-1843 

Din siste analyse ser riktig ut. Jeg har endret sidetallsindekseringa: https://www.digitalarkivet.no/kb20051005020118
  23. Hei, I opplysninger fra domstolene fremgår det at de automatisk oversender sitt arkiv til Riksarkivet. Høyesterett har videre opplyst at deres digitale arkiv strekker seg tilbake til ca. 1999. Hvordan går jeg frem for å få tilgang til dette arkivet? (dere svarer ikke på e-post og det er ikke mulig å be om innsyn via tjenester - eneste valg er "Oppfølging av innsendt sak") Vennlig hilsen Fredrik
  24. Hans Gangstø

Hordaland,Fusa sokn kirkebøker innlevert

Takk, det var fint å høre. Da er det bare å glede seg. mvh Hans Gangstø
  25. AnitaRiise (Statsarkivet Bergen)

Hordaland,Fusa sokn kirkebøker innlevert

Ja vi har fått fram til 1950 og litt lengre her og der. Det e rikkje ferdig ordna enno, men vi har pågåande prosjekt med publisering, men dette er diverre også stoppa opp grunna korona.
  1. Load more activity
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.