Gå til innhold
Arkivverket

[#14191] 'Leilighetsfunn' av omstreifere

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Hansen

Denne innførselen er kanskje allerede kjent:Sandsværs kirkebok 1685, side 6: '14 mai et vandrendis qvindfolk Ingebor Engebretsdaater fra Nordrehougs Præstegield på Riingeriges søn Niels som hun siger at? ? ? ? ? ? enchemand Niels Bentson som er soldat og nu på avbryt? i Christiania' Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8576&idx_id=8576&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Har også noe fra Eidskog bygdebok V side 503 og 504 Berget/Inntaket, Forkerud: Lars Magnus Larsson Holm f. i Stafsnäs Sverige og hustru Stina Kaisa Karlsdotter Palm, mange barn. Bror til Lars Magnus som hette Karl Fredrik er omtalt i Eidskog II side 656, Eidsbrua. Gift og mange barn. Andre i Inntaket var Aleksander Aleksandersson og Kristine Karlsdotter. Alfred Jansson Holmer og Marie Karlsdotter. Karl Karlsson Lundberg fra Stafsnäs og Anna Marie Larsdotter, også hun fra Stafsnäs. August Karlsson Lundberg og Karoline Karlsdotter Lindberg, også fra Sverige. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

På min leting etter noe annet fant jeg: I klokkerbok for Bud i Møre og Romdal 1892-1909 på side 56: Herman født 18/7 1900 og døpt 17/9 1900, uekte sønn av omreisende blikkenslager og ungkarl Johan Svendsen og pige Matilde Olsen. Ingen fast bopæl. Barnemoderen sitt opholdssted Bergen. Faren 49 år, moren 20 år. Anmeldt af barnets moder. Moderens 2det leiermål. Faderens tidligere forhold ukjendt. (Faddere står også oppgitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Funn i Molde:Barn født 25. september 1834 Johanne Marie, av foreldrene Pige Anne Christensdatter, Reiten av Agerø Prestegjeld og Blikkenslager ungkarl Ludvig Bagge i Bergen. Faddere: Christen Hoel, Hans Sadelmager,Niels Mielve, Ingelev Hoel, Severina Olsdatter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Funn i Molde / BolsøyBarn døpt 21. april 1839 Jacob Nicolai Larsen av foreldrene Hesteskjærer Henrik? Gulbrantsen og kone Guri Jacobsdatter.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911630308.jpg>LenkeBarn døpt 3. juli 1840 Sofie Amalia av foreldrene Johan Fredrik Korsgaard og Andrine Christine Persdatter. Her står det endel jeg ikke greier å tyde, men jeg tror det står: Tredje barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vinger kirkbok 1847-1855, side 420: Død 1/5 1852 Hesteskjærer Gustav Larsens sønn Axel Edvin død på Kabberud i Vinger 1/5 1852, alder 1/2 år. Begravet 4/5 1852. Født i Sunne, Fryksdalen. (Sverige)Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Gloppen i Sogn:1717 tvillinger: Kirsti og Ingri. Mor et omstrippende kvinnfolk giöran Jonsdatter født i Scheen. Oppgitt en båtsmann uti Romsdalen som barnefader.Faddere og barnefar er jeg ikke sikker på egen tyding. Det er best dere leser selv.står som nr 2 på første side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gry!:-) Faddere på disse tvillingene er: Anton Børcheloe (Byrkjelo), Rasmus Stoche, Lutzia Olsdatter Felle, Gjertru Seter og Inger Seter. Det viser at disse tvillingene var født i Breim. Se ellers innlegg 46 under dette temaet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Takk Aud Marion. Han var den einaste av borna til Naselaus-Fredrik og Marta eg ikkje hadde funne døypt. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Arnvid Takk for hyggelig tilbakemelding. Det var jo tilfeldigheter som gjorde at han ble døpt i Leksvik etter det jeg har klart å tyde av innføringa i kirkeboka. Bra at det som legges inn under denne tråden kommer til nytte.Beste hilsen Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

1865-tellingen Kolvereid:Maria Andersen, 23 år, født i Brønnø og Andreas Hansen, 24 år, født i Ibestads prestegjeld, tatere, er losjerende hos Christian Andreassen, 69 år, født i Alta - Talvik.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fodested&pgj=376&teljing=ft1865&filnamn=f61752.wc2&amt=17&funnenr=368>Lenke Den eneste innføringen jeg finner i Alta som ligner Christian Andreassen er denne:LenkePå dette barnet er Mons Vigüren fadder, som sannsynligvis heter Mons Vigøren, men også feil kalt Vigfussen i RHD-registreringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Hei!I kyrkjebok for Veøy fødte 1877 s. 142 står føgjande innført:f. paa Vesset Budvik, Bynæsset 21/3 dpt. 10/5 Gustava Fredrikke Wilhelmine. Foreldre Blikkenslager Magnus Andreassen, 26 Aar, f. paa Aasgaard, Beitstaden og k. Anne Fredrikke Alexandersd. 24 A, f. Tinglum i Beitstaden hvor de skulle være Conf: og gifte - Omstreifere.Fadrane ser alle ut til å være folk frå Steensaa, altså folk som var busette i Veøy.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Botsfengelset, Kristiania 1865Ole Engebretsen Mo, født 1840, malerarbeider, omstreifer fra Ringebu.Fra samme liste:Handelskar, Omstreifer. Johan L. Ovesen, født 1842, Næs, Romeriket.Martin Gulbrantsen (Hakebra), omstreifer, født 1841, oms Rødeneset.Hans C. Hansen, omstreifer, født 1841, RødenesAnton Christians. Kjelsen, Kjeleflikker, omstreifer, født 1844 Eidsberg.Hans J. Ols. Sandaas, blikkenslager, omstreifer, født 1843 Eidsberg.Jørgen F. Andreassen, Vævskebinder (Omstreifer), født 1827 Hellands SognLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Gry! Har lyst til å takke deg for alt du har lagt inn på dette temaet. Du står på du!!! Kan ikke skjønne annet enn at det du finner må være til hjelp for mange som har reisende blant sine aner. Vil ønske deg en god jul også:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Funnet i kirkebok for Nesna (Nordland) 1880-1910. Gift mann, omstreifer, maskinreperatør Johan Alfred Johansen Rydberg og Henrikke Nikoline Aleksandersdtr Stølans datter Elen Julianne Katrine, f. 5/1-1909. Paret har fra før tre ban sammen. nr 1, 1909. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tusen takk Kjell,det er ordentlig hyggelig av deg!Men det er fort gjort å legge det inn, mens jeg leter etter egen slekt :o) Den er jo spredt fra Oppland i sør til Kjøllefjord i nord, så da er jeg innom endel kirkebøker, på leit etter resten.Fant en Ole Olsen Linbom, på skifter i Skjærvøy 1785 - 1789LenkeJeg ønsker deg, og dere andre som er innom denne siden ei riktig trivelig jul!Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Jeg vil først ønske alle som har bidratt her, en riktig god jul. Dette er bare utrolig moro å se alle bidragene.Bamble ministerialbok, 1863: Karen Maria, uekte datter av pige Karen Maria Villumsdatter af Bamble og Omstreifer Johan Fredrik Johnsen.Lenke Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døvemenigheten: Konfirmert i Holmestrand kirke 27. 6. 1902: Karen Gustava Palm - datter av Blikkenslager Johan Eliasen Palm og Nikoline Vilhelmine Gudbrandsdatter.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Døvemenigheten, Ministerialbok nr. 1 (1895-1919), Konfirmerte 1903, side 22. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tukthuset i Kristiania finner vi i 1857 en 66 år gammel kvinne ved navn Gunhild Larsdatter fra Drammen. Hun framstilles ikke særlig flatterende fra prestens side. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kristiania Tukthus, Sjeleregister nr. 2 (1857-1870), Sjeleregister 1857, uten sidenr. LenkeKan denne Gunhild Larsdatter være kona til Fredrik Johannesen Flintian, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.