Gå til innhold
Arkivverket

[#14191] 'Leilighetsfunn' av omstreifere

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jacob Bondin (Skal vel være Bodin?) og Bolette Marie BUEDatter Julie Cathrine Augusta Josephine Jacobsdatter Bondin konfirmert i Oslo, Akershus, 25 Jan 1821.Fant den på Family search, og må derfor sjekkes.Det står blandt annet at hun ble født 07 Dec 1820,så her er i allefall noe krøll :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Bragenes 1742Valentin Caspersen Florin for uteblitt fra Sacramentet i 2 år.side 2 nr. 7[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640306.jpg>LenkeLenger ned på siden, oktober, er det en Christian Alexandersen som har uteblitt fra Sacramentet.Bragenes 1748. s. 1 Sara Caspersdatter for leiemål med soldat Fredrik FredriksenSide 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hurum 1737Viede: Andreas Christopher Mathias og Anne Roos. Resten greier jeg ikke tyde, og jeg er heller ikke sikker i det jeg har tydet :o) Jeg syns det står fra Christiania, og til slutt Forlover Anders Larsen LooztFørste side [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214630188.jpg>Lenke Siden foran er det en Andreas Borre og Vendelina Rüs som får barnet Cristiana Maria. Det står at barnet er født på turen fra Holland til Norge. Faddere: Jon Knutsen og Johannes Jacobsen.De to nederste innføringene på første side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

TotenTrolovet: 10.11 1730 Inngått ekteskap 03.01 1731:Messingsmed Knut Jensen og Eli Sørensdatter Serstadstuen. Forlovere Ole og Daniel SerstadLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Gry! Du finner nye folk jevnt og trutt, det er vel umulig å vite men kan det tenkes at du har vært innom folkene i bildet i innlegg 366? Det er tydeligvis kobberslagere som jeg ser det har vært mange av gjennom innleggene? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Reidar,Jeg vet desverre ikke hvem folkene på bildene er. Grunnen til at jeg havner borti reisende er at jeg leter etter egen slekt, og da er det kjapt å legge inn det jeg finner, som kan være av interesse for andre.Fant forresten et barn av Messingsmed Knut Jensen og Eli Sørensdatter Serstadstuen, døpt 18.12.1735 på Toten, Ingebor. Faddere: Ole Huusebye, Jens Erickrud, Per Steperud, Inge Huusebye og Mari Erickrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Toten Døpt 04.07.1734 Marte av forledrene Skjebinder Helje Hansen og Marj Knutsdatter. Bosted, Tangstuen. Faddere: Jon Hoelst., (Skal muligens være Hoelstuen), Knut Narumst. (Skal muligens være Narumstuen), Anne Narumst., Berte Hoelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Gifte no 1. 1906 i Fiskum kirke, Eiker. Hans Peder Nikolaisen f. 1876 i Sandsvær g 14.03.1906 m Gunhild Halvorsdtr f. 1864 Saude.Fedre. Omstreifer Nikolai Hansen og Halvor KristensenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Enkem Helge (Hølje) Olsen og pige Gunhild Olsdtrs uekte barn. Gunhild f. 14.05.1883. Biringsplads, nu Otterplads. Merknad: Først senere oppgitt som uekte af barnets moder. Foreldrene havde foregivet at være gifte. Begges 4 leiermål. Omstreifende mennesker. LenkeDette paret hadde også datteren Anne f. 18.01.1881, Fiskum.enkem Helge Olsen og Gunhild ble gift 23.06.1884 i Fiskum kirke Hølje f. 02.06.1838 i Gransherad og Gunhild f. 01.07.1849, Dalen på Midnat, konf i Gransherad.Fedrene var henholdsvis Ole Høljesen Helleberg og Ole Sigvardsen Dalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Vet ikke om dette skal inn her, men Bolin kan være Bodin.Rødøy i Nordland. 1847:Carl Samuelsen Bolin, Stocholm og Adrianna Olsdatter Wasdal. Hans far Salamon Johnsen og hennes far Ole Larsen. Forlovere Rasmus Angell Jenslund og Christen Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Meløy, Nordland 1853Gifte: Arnt Johnsen, 28 år født i Østerdalen. Bosted: Sælvig, og Ane Lovise, 28 år født i Namdalen, fedre: Johan Johansen og Johannes LorentsenNr. 7 side 1Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Her er ennå et barn av Helge Olsen og Gunhild (se 434) no 10. 1886. Birgitte f. 06.05.1877, dpt 09.05.1886 i Fiskum kirke Lenke Noen som kanskje kan tyde anmerkningen på dette barnet.. Noe der som jeg ikke helt får tydet riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Til Magne i innlegg 437. Lenken din peker feil, men jeg antar dette er den rette lenken: tp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4170&idx_id=4170&uid=ny&idx_side=-32Jeg gjør et forsøk på å tolke anmerkningene:Anm 1 (Under faddere): Barnets Forældre ere indflyttede hertil for 5 á 6 aar siden. De havde streifet om, udgav sig hr for ægtefolk, se. fol(?) 19 og 15. De har havt 2 Børn her til Daaben. Senere oplyst, at de være ugifte. De var ægteviede 23/6 84 fol 83. Et 4de Børn er født paa Horten efter attest fra pastor Numann af 19/7 84.Anm 2: Anmeldt af Barnets Moder. Barnet er hjemmedøbt af denne paa Horten, men hun erindrer ikke datum. Ikke andet Daabsvidne tilstæde uten Faderen. Forældrene har for sorenskriver B.... bedyret at Barnet er hjemmedøbt i den treenige Guds navn.MvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

1785 i Bakke kirke, Strinda: 'Fredag d: 1ste Apriil Døbt et hiemedøbt Barn Maria tilhørende Findlappen Peder Henrichs: fra Overhaldens Præstegield og kona Ragnild Andersd: som har født dette Barn paa deres Omreise som Betlere. Barnet var hiemedøbt af Martha Reenaas paa Bachlandet.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Fant i går en innførsel hvor far var omreisende i forbindelse med søk etter andre. s. 245 Døde Dissenter Jacob 1880-1905 (scannede kirkebøker). Fredrikk Bangfeil? (mitt forslag:Bangfield) Johannesen, f. 1858 Trondheim. Far: Omreisende handelskarl Johannes Bangf.mvh. Kristin S.Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Døpt i Halsa kirke, Nordmøre, 9. juni 1891: Emma Charlotte, f. 10. april 1891 av foreldre omstreifende kobberslager Adolf Eriksen, f. 1865, 'efter sigende hjemmehørende i Elverum' og omstreifende pige Amanda Marie Bystrøm, f. 1865, hjemmehørende i Härnøsand 'med attest af 5/8. 1889 fra pastor Lundstrøm'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Døpt i Halsa kirke, Nordmøre, 1880: Johannes Olaus, f. 20/9. 1880 i Aure, sønn av omreisende gjørtler Sivert Olaus Sivertsen, Vang, 51 år, og hustru Fredrikke Eliasdtr. Vig, 44 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torill sundberg kopperud

Omstreifer Anna Fredrikke Vang født 1835, døde av kreft på Regionsykehuset i Trondheim 2/5 1905 er det samme familie som ovenstående

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei I tema 44417 finner du flere opplysninger om familien Vang. - legger også inn svar på DIS` slektforum til deg vedr. Søren.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Frosta 1779: Dåp: 'efter prædiken et uægte Barn N: Johanna. Moderen Elen Joensdtr. som fødde dette Barn i Christopher Ounets huus foreviiste skrifte(skifte?) attester fra hr. Broch i Gryttens præstegield og hr. Molde paa Stoed.' Den siste viste at hun hadde oppholdt seg i byen. Hun hadde også en attest fra klokker Junghans at hun hadde vært til alters den 14. jan. dette året. Som barnefar oppgav hun Sivert Iversen fra Gudbrandsdalen som 'arbeidet ved Vandspringet i Byen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.