Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#14266] Bergens Borgerbok 1752-1865 - oppslag

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Brynild Olsen Eimstad flyttet fra Voss til Askøy i 1838 og giftet seg i Bergen 1848.Jeg finner Brynild O.E. som 'handelsmand' i FT 1865 for Bergen, som 'kjøbmand' i 1875 og som 'Chef og Indehaver af Glas og Lampeforretning' i 1891.Jeg lurer på om han hadde borgerskap. Han er ikke å finne i databasen Borgerbrev Bergen 1866-1916. Er det noen som kan sjekke om han er oppført i Bergens Borgerbok 1752-1865?

Gjest Barbara Lose

Takk for tipset. Det ser virkelig ut som om borgerskapet var knyttet til forretningen:Brynild hadde 5 døtre og bare to sønner - Bernt Olai (Infanterikaptein) og Nils Martin, 'kjøbmand' i farens bedrift. Martin reiste til New York i 1902, hans kone Anna i 1903. I 1909 ser jeg Anna Eimstad igjen som passasjer 'For at besøke familie' i Brooklyn. Da er hun 'Kjøbmands Enke'. Sannsynligvis døde Martin Eimstad i Amerika ca. 1904 og det er vel derfor at borgerskapet ble oppsagt. Mvh. B. Lose

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.