Gå til innhold
Arkivverket

[#14444] Wulf - With - Irgens -Dreyer

Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

(22): Hvorfor sogneprest Holck skrev Johan Lorentzius Dreyer i kirkeboken, aner jeg ikke. Men sognepresten hadde ei god og lettlest håndskrift, så det står slik ja!! Brudgommen var ellers titulert enkemann og kommandersersjant. Ellers en liten digresjon: Elisabeth Irgens hadde tydeligvis sin svigermor hos seg i 1765, da sogneprest Aarøe var på hjemmebesøk med nattverd til henne: 'Commun: hieme den Syge og værkbrudne Maria Catharina Jacobs. Lund paa Solskier.'Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24:) Jeg har ikke mindre en seks stk. 'Elisabeth Sophie Irgens' i mitt slekstregister (http://www.nermo.org/slekt/index/ind0699.html), hvoriblant ESI (1723-1784) som såvidt jeg vet er datter av Peder Olsen Irgens (1693-1765) i Trondheim, som også hadde sønnen Ola (1723-1803).(26:) Det kan altså se ut til at mor til ESI's 2. ektemann, løytnant Iver Carl Lund (1728-1803) fra Sunndal, het Maria Catharina Jacobs. Lund (kanskje født litt før 1700, levde ennå i 1765). Betyr dette mon tro at Iver har Lund-navnet fra sin morfar, eller at Maria Catharina Jacobs(datter) var gift Lund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

(29):Det vet jeg desverre ikke! Regner med at hun døde i 1766, et år det ikke finnes kirkebokføringer i Edøy, beklageligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Angående Michel Bastiansen Width, så ble han som enkemann oppattgift med Ane Thoresdatter Thingvold. De fikk sønnen Christen f. ca. 1758. Han ble bosatt på Båtneset, Smøla,der han ble gift i 1791 med enken Sigrid Samuelsdatter Båtnes f. 1754 på Hopen, død som enke i Kristiansund i 1836 hos datteren Beate Fladseth i 'Beategår'n' på Innlandet, der det senere Innlandet bedehus ble bygd. Det er etterslekt etter Beate, og ved hennes giftermål i 1830 står det Beate Antoinette, men i kirkeboken, ved dåpen, står det bare Beate. Hun er vel oppkalt etter Beate Antoinette Irgens vil jeg tro. Ellers finner jeg flere ganger at Michel Bastiansen og kona var nattverdgjester i Edøy kirke og da med etternavnet Fruhamn. Michel og Anna Katarina f. Wulf hadde jo en datter der på Fruhamna på Kyrhaug, Edøya, så de var vel på besøk hos henne. Sogneprest Jacob Aarøe var nøye med å føre opp navnene på alle som gikk til alters (fra 1751 og mange år framover), og det er en uvurderlig kilde når det gjelder hvem som var gift med hvem, for han har notert ekteparene sammen. Her er det folk fra Tustna, Halsa og også fra Stangvik og Aure nevnt. Tydelig er det også at nære slektninger gikk til alters sammen. Desverre har dette vært en alt for lite påaktet kilde.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Unnskyld, jeg fant henne: Beata Antoinette Irgens, Michel's mor !Mens han ennå var gift med Anna Catharina Wulf (1708-1760) (g. ca.1735 ?) fikk forøvrig Michel Bastiansen With (1707-1782) i 1740 en datter utenom ekteskap med Brit Larsdotter Bø fra Settem.Michel overtok i 1747 den halvparten av Åsgård som hans sinnsyke tremenning Bastian Audensen With(e) hadde arvet. Michel vokste opp i Henden, Valsøyfjord. (Hyldbakk)Det fantes en Christen Chistensen Bele With f.1796. Er han også barn av Christen Michelsen With og Sigrid Båtnes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Per (33) siste spørsmålet.Den Christen Christensson Bele f. 1796 som du nevner var sønn av Christen Arntsson Åsgård, gårdbruker på Bele, f. på Vulvik i Tingvoll og sønn av Arnt Absalonsson Vulvik og Elisabeth Christensdatter With. Christen Arntsson Bele var gift med Martha Bastiansdatter Settem, som var av samme slekta.Christen Christensson With (Bele) ble gift 2. juli 1820 med Dordi Knutsdatter Bævre fra Surnadal. Bl. a. hadde de en datter Ragnhild som er min tipp-oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

(34): Christen og Sigrid hadde fikk to døtre:1. Ane Martha f. 1792, d. 1793.2. Beate f. 1796, gift 1830 i Kristiansund med Jens Monsen Fladseth f. 1807, d. 1840. Far hans var Mons J. Fladseth fra Bremsnes, men bosatt på Innlandet i Kristiansund. Beate og Jens tok over huset etter Mons, og etter at Jens døde, bodde enken Beate der fram til 1865. Dette huset ble altså kalt 'Beategår'n'. Det ble revet i 1880-årene for å gi plass til Innlandet bedehus. Enken Beate Christensdatter Fladseth f. Width døde på Innlandet i 1883 av 'alderdomssvakhet'. Hun og Jens fikk datteren Karen Margrethe f. 1832, som ble gift og har etterkommere. Christen Michelsen Width Båtnes og familien hans flyttet til Kristiansund ca. 1805, og Båtneset ble overtatt av andre. Sigrid Samuelsdatter f. 1754 på Hopen var datter til klokker Samuel Pedersen Hopen og kona Marit Sakariasdatter f. på Flatholmen, Jøsøya, Foldfjorden i Aure. De flyttet fra Hopen til Knubben på Dyrnes. Sigrid ble første gang gift i 1772 med Peder Olsen Dyrnessjøen f. på Steinsøya på Nordsmøla ca. 1750, d. 1789 på Båtneset. De hadde 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Når det gjelder gjestgiver Henrik Pedersen Wulf på Korsnes: Har det vært undersøkt om han kan ha nære slektninger i Bergen, eller at han eventuelt selv kan være derfra? Ser bare at det er mye Wulf i Sollieds skifteavskrifter fra Bergen, både Henrik og Herman Wulf er navn jeg har sett der. Jeg har funnet at det er noen innflyttere fra Bergen til Smøla i hvert fall, tidlig på 1700-tallet, bl.a gjestgiver Lambert Gertsen Becker på Otterholmen, Innsmøla, og kona til Ole Jørgensen Hallarøy, Abel Maria Nielsdatter Rasch. Dette var bare et tips!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.