Gå til innhold
Arkivverket

[#14520] Jørgen Jordanger, Øvre Jordanger gård, Hafslo, Luster

Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Hvem var Jørgens første kone? Han gifter seg i Hafslo som enkemann i 1780 med Anna Olsdatter Bortnæs, bosatt på Jordanger gård. Jeg finner ikke hvem hans første kone var. Det er deres datter(Jørgen og første kone) Rangele Jørgensdatter f. 10/12 1769 som er i min linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jon Laberg: Hafslo bygd og ætter (Bergen 1926), side 451, Jørgen Person Kjos, gift først med Astrid Olsdtr Nygard, 'som døydde i 1778 og let etter seg 7 born'. 'Jørgen Jørongo vart attgift med Anna Olsdtr. Ornes, men med henne hadde han ingi born.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg les at du, Lars-Christian, ættar frå denne haugianarjenta:Ragnhild Jørgensdotter frå Joranger øvre i Hafslo (1769-1830).Då må det vera frå dotteri hennar:Bertha Johannesdotter (1800- ), som gifte seg i Bergen med gesell Ernst Rollofs frå Amsterdam (1799-1835).Bertha og Ernst fekk fire born i lag, men både mori og fleire av borni forsvinn frå Bergen, og eg er svært interessert i fleire opplysningar om denne huslyden i samband med skriving av ny bygdebok for Hafslo (no ein del av Luster kommune)! Kan du hjelpa meg? (sjå òg tema i Brukarforumet #10914 og #7455)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Hei Lars'Min' Berthe Berthe Johannesdatter er datter av Johannes Larsen og Rangele Jørgensdatter, og er født 18/5 1800. Rangele Jørgensdatter er datter av Jørgen Pedersen Kjos Jordanger fra øvre Jordanger gård i Hafslo og Astri Olsdatter Nygård. Rangele er født 10/12 1769, Hafslo.Berthe Johannesdatter har jeg funnet igjen gift med daglønner Knudt Hansen. De ble gift i Fana 29/6 1828. De fikk barna Marthe og Carl Olai. Marthe er i min morslinje og giftet seg med Johan Edvard Torkildsen. Hun er min tippoldemor på morssiden. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ha bommet på Knudt Hansen og Berthe Johannesdatter, så hvis du har sikre kilder på henne hadde det vært fint. Begynte med sleksgranskning for 3 mnd. siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ragnhild Jørgensdotter vart som enkje etter Johannes Larsson (Lommeim) attgift med svensken Johan Pederson Friisholm som i 1821 tok borgarskap i Bergen som høker. Dei busette seg på Ask, Askøy der Ragnhild døydde i 1830.Dotter hennar var Bertha, fødd i Bergen 4.5.1800, og ho gifte seg i Bergen 24.4.1825 med Ernst Rollofs frå Amsterdam. Dei fekk fire born, og prov for at dette er ''mi'' Bertha Johannesdotter finn me mellom anna i samband med eit par av barnedåpane, der Bertha (feilaktig) har fått namnet Friisholm etter stefaren!So, eg er redd du lyt leita på ny etter opphavet til ''di'' Bertha Johannesdotter... Eller har du andre element som kan prova det motsette?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Det er disse oplysningene,blant alle andre, som gjør meg ydmyk i forhold til å granske slekt. Det er ikke rett frem, men meange muligheter. Jeg har dessverre ikke prov på at min teori er sann. Takk for bidraget. Jeg skal finne min Bertha etter hvert. Har du innspill tar jeg dem med takk . Hilsen Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.