Gå til innhold
Arkivverket

[#14552] 3 brødre Halvorsen Hadeland/Ringerike. Opphav?

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

En ellers ukjent Halvor hadde i hvert fall disse tre sønnene, rekkefølge ukjent:1) Amund Halvorsen, gift innen 1682 med Dorthe Larsdtr. Virstad, Lunner, d. ca. 1715 (Skifte 3/8 1715, ikke bevart). Skifte etter Amund på Virstad 30/11 1722.2) Ole Halvorsen, oppsitter fra 1699 på Haug i Haug sogn, Norderhov (etter Lagesen). Død på Haug 1739, angivelig 85 år, men jeg tror alderen er for høyt satt. Gift.3) Halvor Halvorsen f. ca. 1668, på Åslund i Lunner senest 1707, skjøte på Flatla i Lunner 1708. Gift 1) omkr. 1696 med Kari Ellingsdtr. Igulsrud, Jevnaker (ca. 1675-1722), gift 2) 18/4 1723 med Ragnhild Taraldsdtr. Halvor døde på Flatla 1738. Skifte 10/4 1738.Amund Halvorsen Virstad hadde en sønn Halvor, f. ca. 1686, som ble gift 1724 eller senere med enken Johanne Pedersdtr. på Tandberg, Norderhov. Så det var flere forbindelser til Ringerike. Amund døde på Tandberg i 1764.Men hvor var brødrene fra – Hadeland eller Ringerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Du finner Halvor Halvorsen Flatla på Fam.s. med 2 koner og barn. Om ikke alle data skulle være helt riktige så er det iallfall noe å lete ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Halvorsen Flatla er ikke problemet i seg selv. Han kjenner jeg, og de to konene hans, for stammer selv fra ham. Men nå har jeg altså funnet at han har to brødre, så jeg lurte på om noen kunne kjenne til en søskenflokk med Amund, Ole og Halvor Halvorssønner. Men muligens er ikke påskeuka den beste til å komme med en slik forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

For dem som måtte være interessert i dette temaet: Jeg mener at jeg har funnet løsningen på opphavet til disse brødrene, det var dessuten en bror Auden og en søster til.Se siste nummer av Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift, der har jeg en liten artikkel om saken. (Og de var hverken fra Hadeland eller Ringerike!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Det ser ut til å ha vært enda en bror, nemlig Jacob Halvorsen. På skiftet etter Halvor Flatlas kone Kari Ellingsdatter 16/4 1722 gikk det frem at Halvor bl.a. hadde gjeld til sin brordatter Marthe Jacobsdatter, som da bodde på Haug på Ringerike. Hun kan ha bodd hos farbroren Ole.Noen som vet noe mer om en Jacob Halvorsen, kanskje på Ringerike, og datteren Marthe? Jacob var nok født rundt 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.