Gå til innhold
Arkivverket

[#14728] Hvor havnet immigrantene Mikalsen fra Løten (og Vestby) i USA?

Gjest Erik Alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Alhaug

Viser til tidligere innlegg i april hvor Laila N. Christiansen og Øystein D. Stiansen har vært behjelpelige i stor grad. Det dreier seg om min tippoldefar og 3 av hans barn, samt 3 av hans barnebarn. Oppsummert og med korrekte fødselstall er situasjonen som følger:Tippoldefar Mikal Thoresen f 14.06.1822, enkemann fra 1880, har utflytterattest fra Løten 29.10.1884 til USA, men jeg finner ham ikke på emigrantlistene. Pr 1900 bor han hos sin sønn Mathias Høistad (endret navn fra Mikalsen) i Vestby. Vet foreløpig intet om ham fra 1884-1900 og når/hvor han døde.Mikals eldste sønn Thore Mikkalsen f. 13.11.1852 i Løten har utflytterattest fra Løten 23.04.1879 til USA, men jeg finner ikke ham på emigrantlistene. Imidlertid er han år 1900 midlertidig hos sin bror Mathias Høistad i Vestby (se over) med oppgitt yrke mekanikus (sjømann?) og med sedvanlig bosted USA. Han er altså sjømann og var dels bosatt i USA også etter 1900 har jeg hørt. Døde i Vestby 1931.Mikals tredje-eldste sønn Kristian Mikkalsen f. 19.02.1856 i Løten dro 15.06.1882 fra Oslo til New York.Mikals yngste datter Hanna Mikkalsdatter f. 16.04.1865 i Løten dro som Hanna Mikkelsen 10.10.1884 til Boston.Mikals tre barnebarn dro til USA som følger:Hildur Marie Høistad (Mathias's fosterdatter) f. ca 1885 dro 28.09.1906 til Lowell Mass. Trolig at hun dro til sin onkel Kristian, i og med at Anna (nedenfor) året etter skulle dit.Anna Mikkelsen (min oldefar Anders's datter)f.09.02.1891 i StorElvdal dro 28.09.1907 til samme sted Lowell Mass. ' Hun skulle reise til onkel Kristian' og det er vel trolig at han må ha bodd i dette området? I 1910 bor Anna i Concorde by i Middelsex county i Mass, og Lowell ligger også i dette county. I 1930 bor Anna i Chicago.Helga Matilde Mikkelsen ( Annas søster) f. 13.07.1894 i StorElvdal dro 25.04.1917 til New York med angitt reisemål sin søster Anna i Chicago.Spørsmål: Hvis man finner ut hvor Kristian var i USA 1882- 1907 så har man kanskje det stedet hvor hans søster Hanna dro i 1884 samt Hildur og Anna i 1906/07? Annas og Helgas bopeler i 1910 og 1930 er oppklart tidligere, så det blir å konsentrere seg om Kristian, Hanna og Hildur. Tore var sjømann og tydeligvis til og fra USA/Vestby. Og finner noen ut om tippoldefar Mikal virkelig dro til USA etter 1884 (eller om han bare dro til sin sønn Mathias i Vestby) er jeg takknemlig.PS: Kristian skrives iblant som Christian, Mikkalsen med en eller to k, og dels som Mikkelsen, osv, men dette kjenner vel dere til. Håper på svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.