Gå til innhold
Arkivverket

[#14802] Ytterøy/Inderøy: Peder Ingebrigtsen Vist (f. ca. 1695)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Sissil: Et lite spørsmål:Jeg ser i koppskatten 1645 for Inderøy at det er tre Torber. Hvem av disse kan det tenkes er far til Peder Torbersen (1640-97)? Takk på forhånd.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg finner kun en Torber i Inderøy i 1645, og det er på Heldberg. Utover det er det 5 i Stod, 2 i Beitstad og 1 på Snåsa. Torber Heldberg er vel den mest sannsynlige kandidaten ettersom det er samme bygd, men ingen av de andre kan vel utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Torberg Gundersen Hellberg levde i perioden 1650-1729, så han kan det ikke være. Takk for at du undersøkte, Sissil.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Gårdene Vatn og Bøl er vel så midt i Inderøy som det er mulig å komme, så disse gårdene har vel alltid ligget i Inderøy.....Husk på at det i Inderøy er ei hel grend med gårder som heter Verdal, mens kommunen Verdal er 2 mil lenger sør. Så her er det lett å misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei Interessant opplysning om Verdal. Betyr det f.eks. at ut fra følgende avskrifte fra kirkeboken; '6.okt, trolovet Ungk. Fra Wærdal Stener Jonssen....', kan Stener Jonssen være fra gården Verdal, og ikke fra kommunen Verdal som jeg jobber ut fra? mvh Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har vel svart på det spørsmålet før?Og disse var ikke viet i Inderøy, og jeg har heller ikke funnet de to født der, så gården(e) Verdal i Inderøy er uaktuell for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei igjen. Det er riktig at du har svart på et spørsmål ang. Stener Jonssen tidligere. Det er jeg veldig takknemlig for. Bakgrunnen for dette spørsmålet var opplysningene knyttet til gården(e)/kommunen Verdal, de opplysningene jeg har om at de ble viet i Inderøy den 25.10 1787, og at jeg har registrerte en Stener Jonsen som komfirmert i Inderøy i 1785, bustad Lie. Tanken streifet meg at den samme Stener (hvis det er samme Stener) kanskje kunne ha tilknytning til gården Verdal. Uansett, dette blir en annen debatt. mvh Alf Thynes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.