Gå til innhold
Arkivverket

[#14805] ang 14749 arkivf. Er Hans Olas. Fjæren ,den samme som Hans Olas. Nøstøen ?

Gjest Unni Krongård
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Krongård

De er begge fra Hafslo og også begge skomaker.De slår seg ned i Sogndalsfjøra , begge to også.Jeg ble jo interessert i Hafslo,og lånte 'Boken Bygselheimer i Hafslo.på bibl. Der på side 147 og 148 om Nøstøen,= Naustodi,står det at Hans Olsen , Nøstøen, 41 år gammmel i 1872 Drar til Amerika, med kona Ingeborg Pedersd.39 år, samt barna Ingeborg 14 år og det som jeg trodde var min oldemor Synneve 12 år. Min oldemor er født 20.5 1860 i Sogndal.Hans og Ingeborg får en datter 20.5 1860 , født i Sogndal og døpt i Hafslo. Da heter Hans,Tang til etternavn. I 1865 bor dem i Sogndalsfjøra, men må være dradd tilbake, til Hafslo, da jeg finner dem i flytting fra Hafslo i 1872 id. 23371-32243.Flyttingen peker mot at dem slår seg ned i Sogndalsfjøra ennu en gang., Og at hvis det har vært meningen med Amerika , så blir det aldri noe av?? Og at når Hans Olas. Nøstøen har bodde en stund i Sogndalsfjøra , så får han ettermnavnet 'Fjæren ' slik det står i dødsmeldingen i 1878.Og da må det være feil i boken , utgeve av Hafslo Sogelag skrevet av Mons Bathen, eller er det ikke?? Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved folketellingen 1875 bodde familien i Sogndalsfjøra, og bestod av: Hans Olsen, Strandsidder, Skomager, født 1830 Hafslo Sogn, Ingeborg Pedersdatter, født 1832, Hafslo, datter Ingeborg H., Arbeider på Tændstikfabrikken, født 1856 i Hafslo, Sunnive H., født 1861 i Hafslo, Ole H., født 1865 i Stedje Sogn, Sogndal, Sofie H., født 1868, Stedje Sogn, Peder H., født 1872, Stedje Sogn.Vi finner ikke noen Hans Olsen Nøstøen som emigrant med seilskutene fra Bergen i 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Kjempefint,tusen takk for svar, da er det min oldemor likevel, Synneve Hansdatter. Jeg ble veldig glad for 1875 tellingen, fra Sogndalsfjæra, jeg har brukt svært mange timer med å lete etter oldemor Synneve, gjennom hele landet. Og så mange søsken , som oldemor hadde, det ante vi ikke noe om, det må jo være noen etterkommere etter noen av dem. Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.