Gå til innhold
Arkivverket

[#14810] Brudesølv fra Jølster i skifter


Gjest Rune O. Steinset
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune O. Steinset

Prøver å finne ut opphavet til noe brudestas (brudesølv) som fremdeles er i bruk i Jølster. Det består av en brudestakk med krone og masse sølv til, og skal ha ”stor” verdi. Det var min bestemor Olina Kvammen (gift Steinset)som fikk brudestasen fra sine foreldre (tror jeg). Jeg har en misstanke om at brudestasen kommer fra Johannes Eilivsen på Ålhus i Jølster. Han var adoptert av sognepresten i Jølster (Andreas Doth og kona Emerese f.Blyt). Doth kjøpte Ålhus br.2 til fosterson sin og har kanskje også gitt han brudestasen?Spørsmålet er da om det fins noe i skifte etter Johannes Eilivsen d.27/7-1834 som kan være brudestasen?Eller Kona: Johanna Dorthe Ludvigsdtr d.4/9-1852.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Johannes Ellefsen Ålhus ble holdt i 1834 (Sunnfjord skifteprotokoll 18-394b). Registreringen er datert 22. september 1834. På den lodden som tilfaldt sønnen Ludvig finner vi: '1 Sølv-Brudekrone med Brystsmykke', verdsatt til 33-2-12. Hans samlede lodd var verdsatt til vel 109 spesiedaler.Flere av de andre arvingene fikk også sølv, f.eks. synes et sølvbelte å ha vært del av bryllupsgjerden ('Bryllupsgiær og Sølvbelte') til hver av døtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune O. Steinset

Tusen takk for hjelpen. Da må jeg finne ut hvor det ble av Ludvig, for Olina er etterkommer etter broren Bendigt og søsteren Else.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.