Gå til innhold
Arkivverket

[#14834] Heiaas i Enebakk (Ak) - eierskifte(r) mellom 1823 og 1865

Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg forsøker å kartlegge historien til en kiste som er påmalt 'KHD Höÿaafs' og 'Aar 1820'. Jeg vet at 'Höÿaafs' er gården Heiaas/Hejaas/Højaas i Enebakk (Dalefjerdingen), og har funnet ut at opprinnelig eier må ha vært Kristine Hansdatter Heiaas (f. ca. 1767), gift med Holm Pedersen (f. ca. 1763), som bodde på Heiaas i 1801. Han døde der i 1823. De hadde en sønn Hans, f. 1805, som døde ugift/barnløs (?) i 1835. Har ikke funnet opplysninger om flere barn. Enken Kristine levde til 1850.I 1865 er gården over på ny slekt (Knud Knudsen fra Ekornrud i Enebakk), og den slekten kan jeg følge frem til idag. Men jeg lurer på når og hvordan eierskiftet skjedde. Det ser ut til at slekten på gården kan ha gått ut, og at kisten har fulgt gården.Kan noen med tilgang til Enebakk bygdebok (eller andre kilder) fortelle meg om gårdens eierforhold mellom 1823 og 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Har dessverre kun tilgang til gårdshistorien, men der står det i hvert fall som følger:'(...) Etter Holm er det ennå igjen ei ølkanne fra 1820. Kristine Hansd. ble g 2. g. 1837 m KNUT KNUTSEN fra Ekornrud u. Østre Tobøl 1810-86. De hadde ikke barn sammen, og opprettet i 1837 gjensidig testamente. Lengstlevende skulle overta hele boet. Død Kristine først skulle likevel Maria Pedersd. Skåre i Hovin ha et legat på 100 dlr. Hun var søster til Kristines første mann (...) [senere ble testamentet forandret i det Maria nok døde.] Knut Knutsen ble g 2. g. 1851 m Anne Kristine Hansd. fra Borud 1821-86. (...)' Birger Kirkeby, Enebakk. Bygdbeok. Bind III, side 136. Utgitt av Enebakk kommune 1991.Det er bilde av Knud og Anne Kristine i boken fra ca. 1870.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Iflg. bygdeboken giftet Knud Knudsen (fra Ekornrud) seg med enken Kristine Hansdatter, han 27, hun 70 år. Dette var i 1837. Han forlangte lysning straks etter at Kristine døde i 1850, men fikk beskjed av presten om å vente et 'sørgeår'. Presis på dagen 1 år etter stod han igjen på prestens kontor, og da ble det lysning. (Gift med Anne Kristine Hansdatter som du skriver i 1851) (Enebakk Bind III s.136-137)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Marius og Geir: Takk for opplysningene! Der fikk jeg oppklart at Knud Knudsen ikke kjøpte gården, men giftet seg til den. Da arvet han nok også kisten etter sin avdøde første kone, som ikke ser ut til å ha hatt slektsarvinger i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.