Gå til innhold
Arkivverket

[#14871] matros Lars Larsen i Holmestrand

Gjest Synne Strømsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Synne Strømsøe

Leter etter opphavet til Matros Lars Larsen, oppholdsted Holmestrand ved dåp av datteren Laura Amalie Larsen 28.10.1838: Fra Holmestrand ministeriebok: ”No 24. Laura Amalie, f. 5. okt.1838, døpt 28. okt. 1838. Foreldre: Matros Lars Larsen og Gunhild Marie Madsdatter Høistad? Faddere: Matteus Madsen, Tollef Hansen, Anders Halvorsen, Gunhild Marie Madsdatter og Gunhild Halvorsdatter (?).” Han gifter seg 27.12.1834 i Holmestrand med Gunhild Marie Madsdatter, døpt 11.12.1803 i Botne: Fra Holmestrand Mini I og Klok I, film 6: ”Nr 2: Copulerede 27.12.1834 i Botne kirke: Matros og ungkarl Lars Larsen, 27 år og tjenestepige Gunhild Madsdatter, 32 år, begges oppholdsted Holmestrand. Forlovere: Halvor Arlandsen og Johan Simensen.” Ifølge familien kan han komme fra Danmark (Esbjerg?), og noen av oldebarna har fått mellomnavnet Buun etter ham, selv om presten skriver det Buen. Står helt fast på hvor jeg skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Paul Thode

Matros Lars Larsen, Holmestrand. Jeg regner med at den Gunhild Marie Madsdatter du nevner er den samme som Gundelle Marie Madsdtr. f. 1803-12-11, Nordre Klev. Har du mer om hennes aner, eller trenger du mer. Jeg holder nemlig på med samme. Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Jeg har ikke jobbet nok med hennes gren til å kunne si om det er den samme. Ifølge familysearch og 1801-tellingen er hennes foreldre Mads Larsen og Thale Mathisdatter, men jeg har ikke rukket å sjekke enda. Er veldig interessert i materiale om henne (og ham). Har til gjengjeld en del om etterslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Matros Lars Larsen, Holmestrand. Når det gjelder Gundelle Marie, så har jeg samlet en del opplysninger om hennes forfedre. Litt spredt, men holder på og systematisere det. Har foreløbig satt opp en oversikt over etterkommere etter hennes farfar og farmor. Har videre spredt info derfra og tre ledd bakover. Er du interessert kan jeg sende. Min E-mail adr er: thode@online.no Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.