Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#15278] Tydning/forståelse av innføring i Skjeberg KB

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Under registrering av deler av Skjeberg KB, under døpte, har jeg kommet over forkortelsen: 'Afgl.'. Dette kommer umiddelbart før farens innførsel.Ved oppslag i FT1801, ser ikke farens navn ut til å stemmme, kan det ha noe med det å gjøre?Den aktuelle innførsel er som følger: s. 18, nr. 18. (Året er 1797).Håper noen kan gi meg en pekepinde om hva jeg skal legge i dette.Mvh,Magne Grasto

Gjest Magne Grasto

En liten tilleggsopplysning:I FT1801 står det at det er både Hendrik Christensen og Inger Evensdatters første gifte.Det virker da som det er en feil en av stedene. Spørsmålet er da om forkortelsen i KB antyder noe i retning av dette på en eller annen måte.

Gjest Marius Hellerud

Hei Magne!Dersom l-en din ikke er en helt vanlig l, men ligger litt midt på og nedover (om du tenker deg linjenettet fra barneskolen hvor f.eks. p lå i første etasje og i kjelleren, og b i første og i annen, ligger denne kanskje litt i alle tre) og kanskje til og med har en liten krummelure mot høyre, så er dette en vanlig endelse på forkortede ord.'Afg' i denne sammenhengen kan jeg uansett egentlig ikke tenke meg betyr noe annet en 'afgangen', altså avdød? I så fall må det være folketellingens informasjon om antall ekteskap som er gal etter hva jeg forstår. Men kanskje noen andre har bedre innspill å komme med?Marius

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.