Gå til innhold
Arkivverket

[#15285] Hvor var min oldefar Otto Olsen Nergaard i folketellingen 1900

Gjest Andreas Snildal
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Et tema med liknende tittel kom nettopp her på forumet, og jeg kom til å tenke på at jeg trass i mange forsøk aldri har funnet min oldefar Otto Olsen Nergaard i folketellingen 1900.Han var født 5. sep. 1876 på Nedre Høstmælingen i Fåberg i Oppland, og var sønn av Ole Olsen og Kristine Olsdatter Høstmælingen. Otto endret senere navnet til Nergaard (når er uvisst).Han ble gift i Lillestrøm 23. feb. 1901 med Erika Erichsen fra Lillehammer, og arbeidet hele livet i forbindelse med jernbanen (blant annet som stillverksarbeider).Er det noen eksperter på folketellingssøkning som kan hjelpe meg med å finne med oldefar?Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant en passende jernbane-Otto f. i 1875, men han oppgas å være født i Värmland. Kan han ha bodd noen år i Sverige?? Hadde han noe mellomnavn han kan ha brukt i stedetfor Otto?Dersom han jobbet på anlegg som stadig flyttet seg fra sted til sted kan det jo være en mulighet for at han ikke ble telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Nei, han hadde intet mellomnavn, og jeg vet ikke om han noen gang har bodd i Sverige. Men jeg tviler på det, da hadde nok min farmor visst det.Den Otto Johannessen Vidar nevner, er interessant, selv om etternavnet er feil. Jeg er imidlertid usikker på om Otto noen gang skal ha hatt noe med snekkeryrket å gjøre. Jeg får spørre farmor.Nina skriver at det kan hende at han ikke ble talt dersom han stadig flyttet fra sted til sted, og jeg skal ikke se bort i fra det, siden han antageligvis har flyttet rundt omkring og tatt seg arbeid på denne tiden. Men ett eller annet sted må han jo ha vært tellingsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.