Gå til innhold
Arkivverket

[#15588] Carlsson, Frederikke Johanne fra Värmland Sverige


Gjest Renathe Irén Bentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei! Søker etter min oldemor Frederikke Johanne Carlsson, evt Frederika Johanna f. 22.11.1877 i Värmland, Sverige. Jeg har søkt og spurt men ikke kommet noen vei. I 1896 tjente hun hos Lensmann Michelsen på Alfheim. Hun hadde en søster, Sofie f. 1883, som jobbet i Oslo (vet ikke tidsrommet). I 1905 gifter Frederikke seg med Johan Adolf Bentzen i Fredrikshald. Jeg har ikke funnet noen ting i Sverige på søstrene, så jeg prøver her. Har også søkt i Digitalarkivet men ei heller funnet noe, kun min oldefar Johan Adolf Bentzen og hans første kone. Håper noen kan hjelpe, det hadde jeg vært svært takknemlig for.Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Folketellinga for 1890 i Värmland ligger på nett, og det som er best er at den er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei igjen!Jeg har prøvd der også i alle navnevarianter, men fant ingenting. Skulle gjerne ha søkt på Dalsland også men den ligger ikke der, synd... Men som sagt den er bra og gratis, jeg har funnet endel annet der.Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men du....når søstrene gifter seg skal det stå farens navn i vigselsprotokollen. Når barna døpes kan det være familiemedlemmer som er faddere. Innflytterlistene har du sjekket disse?Det kan være opplysninger å hente i denne enden så får du nøste deg bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Irén Bentzen

Hvor sjekker jeg innflytterlistene og vigselprotokollen, må jeg gå på kirkekontoret i Halden eller finns dette også på Internett!Jeg er ny i dette så jeg vet ikke så mye. Takker for hjelp jeg har fått hittil! Desverre er det ingen av de eldste i slekta som lever lenger og det jeg vet har jeg fått vite av etterkommere.Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Renathe Irén Bentzen

Hei igjen!Takker for hjelp og råd jeg har fått. Har ikke fått somla meg til Halden Bibliotek ennå, men nå har jeg funnet ut at kanskje Fredrikke Johanne kom fra Dalsland. Der står det at ho flytta til Norge i 04.11.1896 og at ho hadde en halvsøster ved navn Sofia. Fødselsdatoer stemmer. Denne Fredrikke var visst uekte barn, hennes mor giftet seg senere og fikk flere barn deriblant Sofia. Bare lurer litt på året 1896, jeg har at ho jobba i Halden i ett år fram til oktober 1896 som pike. Er det mulig at ho har meldt flytting senere? Kan ho ha hatt adresse i Sverige mens ho jobba i Norge, var dette normalt? Og at ho senere meldte flytting ved evt at ho fikk seg eget husvære.Spør dere her da kanskje noen har vært borti sånt før. Vet min farmor jobba som pike som ung, men hadde fortsatt adresse hjemme hos foreldrene. Håper noen kan hjelpe meg med dette, er ganske så ny i dette her... Mange mange takk på forhånd!!Mvh Renathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Har endast några års erfarenhet av att forska i norska källor, men är tämligen säker på att enklaste vägen för Dig är att - som Nina Møller Nordby anger - kontrollera vad som står i kyrkboken då hon 1905 gifter sig med Johan Adolf Bentzen i Fredrikshald. Har Du tur står föräldrarna där och de andra frågorna blir ovidkommande. Därefter kan Du ställa frågor om henne i Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/ Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.